تاریخ نگارش : بیست و چهارم مهر 1391
خوردنی ها بر جسم و روان ما تأثیر دارد
مسعود ورزیده
در تعالیم اسلامی تأکیدات فراوانی در زمینه تلاش برای کسب مال حلال و دوری از حرام‌خواری وجود دارد. بررسی آیات قرآن نشان از این حقیقت دارد که خوردن مال حرام نه تنها در زندگی اخروی، بلکه در همین جهان نیز تأثیراتی منفی خواهد داشت .

کلید واژه : روزی حلال
ناشر : بخش قرآن تبیان

خوردنی ها بر جسم و روان ما تأثیر دارد

در تعالیم اسلامی تأکیدات فراوانی در زمینه تلاش برای کسب مال حلال و دوری از حرام‌خواری وجود دارد. بررسی آیات قرآن نشان از این حقیقت دارد که خوردن مال حرام نه تنها در زندگی اخروی، بلکه در همین جهان نیز تأثیراتی منفی خواهد داشت .
روزی حلال
نقش روزی حلال در زندگی انسان‌ها
در این بخش به بیان برخی از اثراتی که در پی خوردن انواع مال ها به وجود می آید ، پرداخته خواهد شد:
1ـ تأثیر بر رفتار: خداوند متعال در قرآن رسولان خویش را به خوردن مال حلال فرمان داده و می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ عَلِیم‏؛ اى پیامبران! از غذاهاى پاکیزه بخورید، و عمل صالح انجام دهید، که من به آنچه انجام مى‏دهید آگاهم». بر این اساس رابطه‌ای تنگاتنگ میان اعمال انسان و مالی که می‌خورد وجود دارد.
به همین علت است که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا علت عدم تأثیر سخنشان را بر پیروان یزید پر بودن شکم‌ها از مال حرام می‌دانند. کسانی که در زندگی از مال حلال استفاده می‌کنند خداوند قلبشان را نورانی می‌سازد و در پرتو این نور می‌توانند طریق صحیح را به دست آورده و در آن گام بردارند.
آنچه ما می‌خوریم مستقیماً یا غیر مستقیم بر روان تأثیرگذار است. این از آن جهت است که میان روح و بدن تمایل و علاقه‌ای است که پی در پی در تأثیر و فعل و انفعال از یکدیگرند.
خداوند در ذیل آیه اصحاب کهف دقت آن ها را به لقمه حلال و پاکیزه این‌گونه بیان می‌فرماید: « ... فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدِینَةِ فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکى‏ طَعاماً فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْیَتَلَطَّفْ وَ لا یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَداً ... ؛ ... اکنون یک نفر از خودتان را با این سکّه‏اى که دارید به شهر بفرستید، تا بنگرد کدام یک از آن‌ها غذاى پاکیزه‏ترى دارند، و مقدارى از آن براى روزى شما بیاورد ... »
2ـ تأثیر بر تربیت فرزندان: انسان شگفت انگیزترین مخلوق خداوند و والاترین نشانه قدرت حق است. او دارای حقیقتی ملکوتی است و آفریده شده تا به مقام خلیفه الهی برسد و این جز با تربیت صحیح و درست میسر نمی‌شود. شخصیت در انسان از ابعاد جسمانی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و شناختی تشکیل شده است.
عوامل محیطی (در این تحقیق لقمه حرام) می‌تواند بر رشد هر کدام از آن‌ها تأثیر گذاشته و زمینه‌های مثبت و منفی را در فرد ایجاد کند و در نهایت انتخاب راه را مهیا سازد.
یکی دیگر از موادی که در زمینه استفاده از آن توصیه‌هایی در اسلام آورده شده است گوشت می‌باشد. بر اساس دستورات شارع مقدس تنها گوشتی حلال است که به طریق اسلامی ذبح شده باشد. امروزه نیز ثابت شده است که خون‌گیری کامل تنها در ذبح اسلامی صورت می‌پذیرد که سبب جلوگیری از فساد سریع گوشت و رشد میکروارگانیسم می‌شود
خداوند تعال در آیه 12 سوره قصص هنگام نقل ماجرای حضرت موسی (علیه السلام) چنین آورده است: « ما همه زنان شیرده را از پیش بر او حرام کردیم (تا تنها به آغوش مادر بازگردد) و خواهرش (که بی‌تابى مأموران را براى پیدا کردن دایه مشاهده کرد) گفت: آیا شما را به خانواده‏اى راهنمایى کنم که مى‏توانند این نوزاد را براى شما کفالت کنند و خیرخواه او باشند؟!»
حقیقت آن است که اگر قرار باشد فردی در آینده بساط فرعون و فرعونیان را بر هم زده و در کوه طور با خدا صحبت کند باید به وسیله مال حلال پرورش یابد و بزرگ شود.
ماده‌ای که از آن فرزندان به وجود می‌آیند از غذایی که پدر و مادر تناول می‌کنند تولید می‌شود و در صورت نامشروع بودنِ درآمد شیطان در به وجود آمدن این فرزندان مشارکت می‌کند و گرایش این فرزندان به گناه بیش‌تر می‌شود و تربیت آن‌ها سخت‌تر و تکامل اخلاقی آن‌ها با مشکلات زیادتری روبه‌رو خواهد شد.
خداوند در سوره اسرا آیه 63 و 64 می‌فرماید: «برو! هر کس از آنان از تو تبعیت کند، جهنم کیفر شماست، کیفرى است فراوان!*هر کدام از آن‌ها را مى‏توانى با صدایت تحریک کن! و لشکر سواره و پیاده‏ات را بر آن‌ها گسیل دار! و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوى! و آنان را با وعده‏ها سرگرم کن! ولى شیطان، جز فریب و دروغ، وعده‏اى به آن‌ها نمى‏دهد» که بر اساس روایات شرکت در فرزندان به معنای انعقاد نطفه آن‌ها از مال حرام می‌باشد.
روزی
3ـ آثار جسمانی: از امور بسیار مهم و اساسی آن است که هیچ شئی‌ای بدون دلیل حرام نشده است و برخی از احکام دینی که در شرع مقدس اسلام مورد توجه قرار داده شده‌اند دارای آثار پزشکی و بهداشتی نیز هستند. در ذیل به برخی از این موارد اشاره خواهد شد:
ـ در تعالیم دینی خوردن گوشت مردار نهی شده است و بر اساس روایات انجام این عمل سبب قطع نسل، مرگ ناگهانی، ضعف بدن و فساد خواهد شد.
امروزه ثابت شده است که گوشت مردار به دلیل عدم خروج خون و ماندن عفونت در بدن مناسب استفاده نیست چراکه خون باقی‌مانده در رگ‌ها به دلیل فرآیندهای تخمیری و کاهش اسیدیته سریع فاسد می‌شود و اگر این گوشت مصرف گردد نمی‌تواند انرژی بدن را تأمین کند. به علاوه گوشتی که مدتی در محیط باشد مصرف آن می‌تواند روی هورمون‌های تستروییدی و در سلول‌های جنسی و چرخه سلولی اثر سویی داشته‌باشد و احتمالاً علت عقیم شدن افرادی که از مردار استفاده می‌کنند همین عامل است.
انسان باید در نظر داشته باشد چه می‌خورد و آنچه را می‌خورد از چه راهی به دست آورده است: « فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِه‏» چرا که تنها جسمش را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه ممکن است اثرات بد و گاه جبران‌ناپذیری را بر روح خود و دیگران وارد سازد
الکل یکی دیگر از خوراکی های حرام
بر اساس آیه 219 بقره الکل از دیگر محرماتی است که در قرآن ذکر شده است. امروزه ثابت شده است که مصرف الکل بر تمام اعضای بدن به ویژه اعصاب تأثیرگذار است. از دیگر عوارض آن می‌توان به سوء تغذیه، اختلال در عملکرد کلیه و کبد، صدمات مکرر و ایجاد ضایعات مغزی اشاره نمود که در نهایت منجر به بی‌ثباتی اجتماعی، اختلال در حافظه و حرکات بدن و در نهایت مرگ می‌گردد.
یکی دیگر از موادی که در زمینه استفاده از آن توصیه‌هایی در اسلام آورده شده است گوشت می‌باشد. بر اساس دستورات شارع مقدس تنها گوشتی حلال است که به طریق اسلامی ذبح شده باشد. امروزه نیز ثابت شده است که خون‌گیری کامل تنها در ذبح اسلامی صورت می‌پذیرد که سبب جلوگیری از فساد سریع گوشت و رشد میکروارگانیسم می‌شود.
تحقیقات نشان داده است که الکترولیت‌ها، سلول‌ها و تمام اعضای تشکیل‌دهنده بدن از موادی تشکیل شده‌اند که بارهای منفی و مثبتی دارند. هنگامی که حیوان در جهت قبله که میدان مغناطیسی زمین است با اندکی انحراف قرار می‌گیرد عناصرش بهترین آرایش را یافته و اثرات مثبتی بر سلامت اعضای آن خواهد داشت و در نهایت بر سلامت استفاده‌کننده نیز تأثیرگذار است.
این اندک نشان‌دهنده آن است که اسلام بر سلامت و تقویت قوای مسلمانان حرص است و آنچه بر آنان حرام نموده است تأثیراتی بر جسم و جان آنان خواهد داشت.
انسان باید در نظر داشته باشد چه می‌خورد و آنچه را می‌خورد از چه راهی به دست آورده است: « فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِه‏» چرا که تنها جسمش را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه ممکن است اثرات بد و گاه جبران‌ناپذیری را بر روح خود و دیگران وارد سازد.

منبع:
مقاله بررسی تأثیر روزی حلال بر آرامش روحی روانی و سلامت جسمی، مجید گلی، احمد خسروی، ثریا تمدنزاده، مریم پسند، فاطمه احمدی، سهیلا سادا امیری شهری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود، اسفند 89.