تاریخ نگارش : ششم آذر 1391
سوال های قرآنی و جوابهای امام حسین علیه السلام
محمدصادق بهمن زادگان جهرمی
می دانیم که اهل‏بیت عصمت پیامبر علیهم السلام ، پرچمداران هدایت و مترجمان راستین و واقعی قرآن کریم هستند .و رسول گرامی اسلام نیز بارها فرموده بودند که : اهل‏بیت علیهم السلام ، اعلم مردم درباره قرآنند، که در تفسیر و فهم قرآن خطا نمى‏کنند.
اما متاسفانه بعد از رحلت پیامبر اسلام ، عده ایی دنیا طلب ، دست مردم را از اهلبیت کوتاه کردند . که در واقع این بزرگترین رخنه‏اى بود که در علم قرآن وارد شد .
کلید واژه : سوال های قرآنی و جوابهای امام حسین علیه السلام
می دانیم که اهل‏بیت عصمت پیامبر علیهم السلام ، پرچمداران هدایت و مترجمان راستین و واقعی قرآن کریم هستند .و رسول گرامی اسلام نیز بارها فرموده بودند که : اهل‏بیت علیهم السلام ، اعلم مردم درباره قرآنند، که در تفسیر و فهم قرآن خطا نمى‏کنند.
اما متاسفانه بعد از رحلت پیامبر اسلام ، عده ایی دنیا طلب ، دست مردم را از اهلبیت کوتاه کردند . که در واقع این بزرگترین رخنه‏اى بود که در علم قرآن وارد شد .

ومرحوم علامه طباطبایى(1) این دور کردن مردم از اهل‏بیت علیهم السلام را ، از بزرگ‏ترین صدمات تفسیر قرآن دانسته است .

ولذا در زمان خلفاء ، با آن همه حرص و ولع شدیدى که مردم به گرفتن حدیث داشته اند،می بینیم همه احادیثى که از امام حسن علیه السلام نقل کرده‏اند، به ده حدیث نمی رسد و از امام حسین علیه السلام هم اساساً چیز قابلى ذکر نکرده‏اند .

ما در اینجا چند تا ازآن احادیثی که از امام حسین علیه السلام درباره تفسیر قرآن،وجود دارد ، وبه صورت پرسش پاسخ بوده است ، تقدیم شما سروران عزیز می کنیم .

1 :یابن رسول الله ؛ بر اساس آیه 19 سوره مبارکه حج (هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِى رَبِّهِم) ،این دو گروهی که در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال می پردازند، کیانند؟
پاسخ امام حسین علیه السلام : ما اهلبیت و و بنى امیه هستیم که درباره (ایمان و کفر به) خدا ؛ با هم در ستیزیم.

ما می گوییم که خداوند راست مى‏گوید. ولی آنها می گویند: خدا دروغ مى‏گوید. پس ما و آنان، در روز قیامت هم دشمن خواهیم بود.( ..فَنَحْنُ وَ إِیَّاهُمُ الْخَصْمَانِ یَوْمَ الْقِیَامَة... )( الخصال، ج‏1، ص: 42).

2 : یابن رسول الله ؛ جانم به فدایت، تفسیر کلام خدا ی سبحان که می فرماید: (وَالشَّمْسِ وَضُحاها* والقَمَرِ إِذا تَلاها* وَالنَّهارِإِذا جَلّاها) ، چیست؟(2)
پاسخ حضرت: منظور از آفتاب، پیامبر خدا است. و منظور از ماه، امیرمؤمنان، على بن ابى طالب است که از پى محمد مى‏آید و مراد از روز، قائم آل محمد علیه السلام است که گستره زمین را پر از روشنایىِ عدل و داد مى‏سازد.( تفسیر فرات، ص 562).

3: اهل بصره در نامه ایی به امام حسین علیه السلام ، پرسیده بودند که «صمد» به چه معنا ست؟
حضرت در پاسخ نوشته بود : در باره قرآن، گفت‏وگو و مجادله نکنید و بدون آگاهى، درباره آن سخن مگویید. از جدم، رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى‏فرمود: هر کس بدون علم، درباره قرآن سخن گوید، جایگاهش را در آتش آماده کرده است . بدانید که خداى سبحان، خود تفسیر صمد را فرموده است: نه زاییده است و نه زاده شده و نه هیچ کس همتاى او است.
نه زاینده است و نه چیزى از او بیرون مى‏آید؛ .... او والاتر از آن است که چیزى از او بیرون شود و منفصل گردد، چه مادى، چه مجرد، و نه زاییده شده، از چیزى منفصل. و زاده نشده است .... او به وجود آورنده همه چیز است و همه را با قدرت مطلقه خود پدید آورده است. .... این است خدایى که نه زاییده است و نه زاده شده است. داناى پنهان و آشکار بلند مرتبه و والا منزلت است و او هیچ همتایى ندارد.( التوحید، ص 90)

.............................................................................................................
1: المیزان، ج 5، ص 448
2: شمس- آیات1و2و3(سوگند به خورشید و گسترش نور آن *سوگند به ماه وقتى که دنبال خورشید مى‏رود*و قسم به روز هنگامى که جهان را روشن سازد)

فرآوری : گروه رهپویان قرآن
...................................
منبع : امام حسین وقرآن