تاریخ نگارش : سی ام فروردين 1390
راز جاودانگى قرآن‏ کریم
فاطمه نصیری خلیلی
صفات درونی و بیرونی قرآن
کلید واژه : جاودانگی قرآن
ناشر : نور پرتال - نشریه پرسمان شماره2
در جست‏وجوى راز جاودانگى قرآن در مسیر تاریخ، سخن نهایى همه پویندگان عرصه وحى و مفسران حقیقى قرآن آن است که خصوصیات خود این کتاب آسمانى به آن ضمانت بقا بخشیده و در فراز و فرودهاى فرسایشى زمان، آن را از کهنگى نجات داده‏1؛ گرچه عوامل دیگرى مانند اهتمام مسلمانان به حفظ قرآن نیز در این امر بى‏اثر نبوده است.
نخستین و مهم‏ترین نکته در بیان راز جاودانگى قرآن آن است که این متن از خدا است نه ساخته و پرداخته عقل بشر. این کتاب از سوى کسى است که به تمام زمان‏ها، مکان‏ها، پرسش‏ها و نیازهاى انسان و مخلوقات احاطه دارد و مى‏تواند تا قیام قیامت پاسخگوى تمام احتیاجات و سؤالات بشر باشد. بهترین دلیل درستى این سخن، وجود آیات تحدى در قرآن و ناتوانى بشر در آوردن مثل آن است. در واقع این اعجاز، از سوى خدا بودن قرآن را اثبات مى‏کند.
در تبیین راز جاودانگى قرآن، خصوصیات و صفات این کتاب آسمانى از دو منظر درونى و بیرونى قابل بررسى مى‏نماید.

صفات درونى قرآن:
از آن‏جا که استخراج و بررسى تمام صفات درونى قرآن، مقوله‏اى مفصل است و تحقیقى ویژه مى‏طلبد، به ذکر چند مورد بسنده مى‏شود:

1- اعجاز در بعد لفظ قرآن‏
بخشى از جاودانگى قرآن مرهون زیبایى و رسایى وصف‏ناپذیر کلماتى است که ساختمان بدیع و بى‏سابقه این کتاب آسمانى را به وجود آورده و تمام ادیبان و سخن سرایان زبردست تاریخ را به ستایش و شگفتى واداشته است. در این گستره مى‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) ژرفایى و حکمت آموزى واژگان:
گزینش و چینش واژه‏ها در قرآن کریم در پرتو حکمت و دقت صورت پذیرفته است‏2؛ مانند کلمه‏هاى صراط و سبل. قرآن کریم وقتى در مقام بیان تنها راه مستقیم هدایت است، کلمه صراط را به کار مى‏برد و هر جا سخن از راه‏هاى انحرافى است، از کلمه سبل استفاده مى‏کند؛ چرا که راه هدایت یکى است و جمع بسته نمى‏شود؛ در حالى که راه‏هاى ضلالت و گمراهى متعدد است و به صورت جمع مى‏آید.

ب) نوگرایى سبک، خوش آوایى ترکیب:
سبک قرآن نثر متعارف و نیز نظم و شعر نیست؛ ولى ویژگى‏هاى مثبت هر دو را دارد و هر آیه‏اى از موضوعات مختلف سخن مى‏گوید. این سبک تازگى و طراوتى ویژه و انحصارى پدید مى‏آورد؛3 همانند «و الطُّور * و کتاب مسطور* فی رقّ منشور * و البیت المعمور * و السقف المرفوع * و البحرالمسجور ».4

ج) لطافت گرایى خردمندانه و اخلاقى در بیان واقعیت‏ها:
این نص گرانسنگ در شرح و تبیین حقیقت از بالاترین قواعد زیباسازى کلام و مفاهمه بهره مى‏برد. قرآن کریم از زیباترین و گیراترین تشبیهات، کنایات، استعارات و تمثیل‏ها آکنده است؛ اما در عین حال همواره معیارهاى اساسى حقیقت‏گویى، خردمحورى، ارزش‏هاى انسانى و اخلاقى را نیز رعایت مى‏کند؛ مانند آیه «هن لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهن»5 که در آن هر یک از زوجین به لباس تشبیه شده‏اند. لباس باعث زینب و زیبایى، حیا و عفت، صیانت از تعرض و دستبرد بیگانگان است.6

د) بیان مطالب و مسائل مختلف در قالب الفاظ کوتاه و موجز:
نظیر بیان هدایت تکوینى به سوى خوبى‏ها و مسأله حب و بغض در راه خدا که اساس ایمان است، در کوتاه‏ترین عبارت: «و لکن الله حبب إلیکم‏الإیمان و زینه فی قلوبکم و کره إلیکم الکفر و الفسوق و العصیان»7

2- اعجاز در بعد محتوایى قرآن‏
بى شک آنچه در کنار اعجاز لفظى قرآن، در جاودانگى قرآن نقش مهم‏تر دارد، اعجاز در قلمرو محتوا است که شناخت آن به تفکر و تأمل بیش‏تر نیازمند است. در این گستره، مى‏توان به موارد مهم زیر اشاره کرد.

الف) هماهنگى با فطرت و سرشت مشترک انسان‏ها
برخوردارى انسان‏ها از سرشت طبیعى غرایز همگون آنها را در انگیزه حرکات و تحرکات و نیازمندى‏هاى مختلف روانى و جسمانى متحد ساخته است. قرآن کریم در این باره مى‏فرماید: «فطرت الله التی فطر الناس‏ع لیها8؛ سرشت خداوندى که مردم را بر آن سرشت خلق کرد»، و «خلقکم من‏نفس واحدة9؛ خداوند شما را از نفس واحد آفرید».
از ویژگى‏هاى اساسى قرآن که آن را از تمام نوشته‏هاى دیگر ممتاز ساخته، هماهنگى آن با سرشت الاهى انسان و پاسخگویى به احتیاجات و سؤالات او در تمام اعصار و مکان‏ها است.

ب) واقع‏گرایى و اعتدال‏
هنر قرآن در این است که با نگرش واقع بینانه به حقیقت وجود انسان و سرنوشت وى، اهداف زندگى او را در یک طبقه‏بندى منظم مقدماتى، متوسط، عالى و نهایى سامان و انتظام مى‏بخشد تا تمام استعدادهاى ذاتى‏اش پرورش یابد و خاستگاه‏هاى وجودى‏اش به شیوه‏اى معتدل و هماهنگ ارضا گردد.10

ج) پیراستگى از اختلاف و تناقض‏
از ضرورت‏هاى عالم ماده و طبیعت، تحول و تکامل است. همه موجودات این عالم وجود تدریجى دارند و در ذات خویش همواره از ضعف به قوت و از نقص به کمال مى‏گرایند. انسان نیز در افکار و آثار خویش پیوسته در حال تحول و تکامل است. کتاب آسمانى قرآن با آن‏که در طول 23 سال، در احوالات و شرایط مختلف (سفر و حضر، مکه و مدینه، جنگ و صلح و سختى و آسانى) براى بیان معارف الاهى و تعلیم اخلاق پسندیده و بیان قوانین دینى نازل شده، در اجزا و آیات آن کم‏ترین اختلاف و تناقضى مشاهده نمى‏شود.11 و این ویژگى منحصر به فرد، به قرآن جاودانگى بخشیده و در بقاى ابدى آن نقشى مهم ایفا مى‏کند.

د) بیان مستحکم‏ترین راه هدایت‏
«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم؛12 به درستى که این قرآن به محکم‏ترین و صحیح‏ترین راه هدایت مى‏کند.»
قرآن و دین اسلام انسان را به راه خیر و سعادت دنیا و آخرتش را تأمین کند؛ فرا مى‏خواند.13 ارائه مستحکم‏ترین و صحیح‏ترین راه هدایت و سعادت موجب جاودانگى قرآن گشته است.

ه) معیار تشخیص حق و باطل بودن‏
«تبارک الذی نزل الفرقان على عبده لیکون للعالمین نذیراً؛14 پر برکت است خداوندی که فرقان [جدا سازنده حق از باطل‏] را بر بنده خود نازل کرد تا بیم دهنده‏اى براى جهانیان باشد»
«مبین و فرقان» دو وصفى است که اوج عظمت قرآن را تا ابد براى عالمیان بیان مى‏کند و به عنوان بارقه‏اى از رحمت و برکت الاهى در قرآن عظیم تجلى کرده است. و از فیض وجود این کتاب حقیقت و واقعیت چهره دروغین و حق نماى باطل در هر زمانى، به ویژه دوران پیچیده معاصر، آشکار مى‏گردد.15

**صفات بیرونى قرآن‏
آنچه در کشف راز جاودانگى قرآن قابل تأمل است وجود صفات و ویژگى‏هایى است که با مطالعه و نگاهى از بیرون به قرآن آشکار مى‏گردد. در میان این صفات دو وصف، قابل عنایت است.

1- معجزه فکرى‏
بر خلاف سایر معجزات انبیا که از سنخ معجزات محسوس و ملموس بوده، در روزگار حضور خود آن پیامبران رخ داده و اینک اثرى از آن‏ها باقى نمانده است، قرآن (معجزه اصلى پیامبر) معجزه‏اى عقلى - فرهنگى است که بر حضور پیامبر مشروط نیست و در همیشه تاریخ جاودان و معرف خویش است.16 چون قرآن معجزه‏اى اندیشه‏اى و عقلانى است، براى ابد - تا زمانى‏که فکر باقى است - جاودانه مى‏ماند.

2- خاتمیت قرآن‏
«ما کان محمدٌ أبا أحد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین‏17؛ حضرت محمد(ص) پدر هیچ یک از شما نیست و لکن رسول خداوند و خاتم پیغمبران است».
پیامبر اکرم(ص) واپسین پیامبر و رسول الاهى در زمین است و شریعت وى کامل‏ترین دین آسمانى شمرده مى‏شود. از این رو، باید معجزه‏اى ارائه دهد که تا ابد حقانیت رسالت و کمال دینش را اثبات کند و با بیان قوانین و احکام جاودانه، انسان‏ها را به سعادت فردى و اجتماعى رهنمون گردد. امام صادق(ع)، در پاسخ کسى که از سبب تازگى قرآن در هر تلاوت پرسیده بود، فرمود: «لان الله تبارک و تعالى لم یجعله لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس فهو فى کل زمان جدید و عند کل قوم غض الى یوم القیامة18؛ زیرا خداوند تبارک و تعالى قرآن را براى زمان خاص و مردم خاصى قرار نداده است. از این رو، در هر زمانى جدید و براى هر قومى تازه و دلپذیر است تا روز قیامت.»

پی نوشت:
1- التفسیر والمفسرون فى ثوبه القشیب، محمد هادى معرفت، ج 2، ص 101.
2 و 3. علوم قرآن، محمد باقر سعیدى روشن، ص 105 و 106.
4- طور(52): 106.
5- بقره(2): 187.
6-علوم قرآن، سعیدى روشن، ص 107، 109.
7- التفسیر و المفسرون....، محمد هادى معرفت.
8- روم(30): 30.
9- نساء (4): 1.
10- علوم قرآن، سعیدى روشن، ص 122.
11- المیزان، ج 1، ص 66.
12- اسراء(17): 9.
13- المیزان، ج 13، ص 47 .
14- فرقان(25): 1.
15- المیزان، ج 15، ص 174.
16- علوم قرآن، سعیدى روشن، ص 78 و 79.
17. احزاب(33): 40.
18. میزان الحکمه، رى شهرى، ج 8، ص 70.