تاریخ نگارش : سی ام فروردين 1390
طراوت تلاوت
فاطمه نصیری خلیلی
نویسنده: حسین خنیفر
گفتار دانشوران و ادیبان جهان در مورد قرآن
کلید واژه : تلاوت
ناشر : پرسمان شماره3- نور پرتال
قرآن کتابى است که در کم‏تر از ربع قرن قبایل پراکنده و صحرانشین و در بند مثلث شراب و شهوت و شمشیر را به تعیین کننده‏ترین مردان سرنوشت جهان تبدیل مى‏کند و در کم‏تر از یک قرن فرهنگى نو و انقلابى در تمدن بشرى مى‏آفریند. قرآن کتابى است که با نام «خدا» آغاز مى‏شود و با نام «مردم» پایان مى‏یابد. آغاز آن نام خدا و بسم الله است و آخرین کلمه‏اش «ناس». در این کتاب آسمانى نام بیش از 70 سوره از مسائل انسانى گرفته شده است و بیش از 30 سوره به مسائل مادى مى‏پردازد. قرآن کتاب زندگى است و داروخانه تمام دردهاى انسان حضرت امیرالمؤمنین على(ع) مى‏فرماید:«اِسْتَشْفوا بنوره؛ بانور قرآنى خود را شفا دهید.»
گلادستون، نخست وزیر یهودى مسلک دستگاه استعمار انگلیس، خشمگینانه به اهمیت قرآن در بین مسلمانان اشاره مى‏کند و در حالى که قرآن را بر تریبون مجلس انگلیس مى‏کوبد، مى‏گوید: «تا این کتاب در میان مسلمانان باشد، امنیت و اطاعت سرزمین‏هاى مسلمان نشین در برابر استعمار انگلیس محال است.»
هجویرى در کشف المحجوب مى‏نویسد: «طبع از خواندن آن ملول نگردد.» یکى از جنبه‏هاى قرآن طراوت همیشگى است. آیات الاهى به گونه‏اى است که انسان در تلاوت آن احساس خستگى نمى‏کند.
بارتلمى سنت هیلر فرانسوى مى‏نویسد: «زیبایى ظاهرى و باطنى وعظمت معنوى قرآن کریم و انسجام الفاظ آن بیانگر تازگى افکار آن براى همه زمان‏هاست.» جرینه فرانسوى نیز مى‏گوید:«در قرآن کریم هیچ چیزى از طبیعیات، بهداشت، طب و قوانین اجتماعى فروگذارى نشده، لذا مسلمان شدم.»
زیبایى ظاهرى وعمق معانى این کتاب مقدس سبب شده است دانشمندان و ادیبان جهان آن را بستایند و مردم را به مطالعه آن فراخوانند؛ براى نمونه، یاد کرد بخشى از گفتار دانشوران فرهیخته سودمند مى‏نماید:

دانشمند بنام انگلیسى کوسین دپرسوال: «زیبایى و حیرت قرآن مثال زدنى است.»

لومانس دانشمند امریکایى:«اول شراره زیبا و با طراوت که نور از قرآن کریم مى‏باراند و نور تابش مى‏کند بسم الله الرحمن الرحیم است. که دنیایى از معنا است.»

مونت‏گمرى انگلیسى: «قرآن وقتى تلاوت مى‏شود گویى از قلب بیرون مى‏آید و سپس به قلب نفوذ مى‏کند.»

دانشمند فرانسوى ربوا:«قرآن منطق و زیبایى دارد، به زور به کسى تحمیل نمى‏شود بلکه لطیف است و در مقام اقناع به نیروى منطق مجهز است.»

دانشمند انگلیسى سرویلیام موئیس: «قرآن کریم آکنده از دلایل منطقى، علمى، قضایى، حقوقى، مدنى و مهم‏تر از همه لطافت است. که در کتب آسمانى بى نظیر است»

دانشمند ایتالیایى مایل آنجلو:«قرآن با طراوت و منطق است و برخلاف تعالیم مسیحیت، قرآن انسان را موجودى شریف و با شخصیت مى‏داند نه موجودى کثیف و ذاتاً آلوده.»

نویسنده بلند آوازه روسیه تولستوى:«هر کسى بخواهد سادگى پیام الاهى بى پیرایگى اسلام و عظمت کلام و طراوت سخن را در یابد، قرآن بخواند.»

دانشمند اسکاتلندى توماس کارلایل: «قرآن تنها کتاب بلیغ همه اعصار است.»

ادیب اسکاتلندى راکستون: «سالیان دراز در جست و جوى حقیقت بودم، آن را در اسلام و قرآن یافتم.»

دانشمند وخاورشناس شهیر آلمانى تئودور نولدکه: «قرآن بامنطق علمى و روش اطمینان بخش و قانع کننده‏اى که دارد دل‏هاى شنوندگان خود را به سوى خویش توجه داده است.«

دانشمندفرانسوى سدیو: «در قرآن که اوج زیبایى سخن‏ها است، چیزى از مقررات اجتماعى فروگذارى نشده است.»

ریاضى دان، شاعر و نویسنده بلند آوازه آلمانى یوهان ولفگانگ فون گوته: «قرآن اثرى است سترگ که به واسطه سنگینى عبادات آن در آغاز خواننده را مخیر و سپس مفتون جاذبه خود مى‏کند و بالاخره انسان بى‏اختیار مجذوب زیبایى‏هاى بى‏پایان آن مى‏گردد.»

محقق امریکایى ویل دورانت: «در قرآن قانون و اخلاق و بسیارى از اصول و مبانى یک سان آمده است. در قرآن اگر از دین صحبت مى‏کند، از دنیا چشم نمى‏پوشد.»

فیزیکدان شهیر قرن بیستم آلبرت اینشتین: «قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعه‏اى از قوانین است که بشر را به راه راست، راهى که بزرگ‏ترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت مى‏کنند.»

خاورشناس مشهور آلمانى ژوزف هوردوویچ: «قرآن عامل بسیار شگرفى در بالا بردن فکر مسلمانان بود و باعث شد آنان به تحقیقات علمى و پدید آوردن اندیشه پیش از ما غربیان حرکت کنند.»

دانشور اسکاتلندى رابرتسون: «قرآن مقدس در مسائلى همچون دورویى، کینه، تکبر، غرور، بى عدالتى و غیره بسیار سختگیر و در مورد صفات نیک مانند صبر، حق‏شناسى صداقت، جدیت و... بسیار مُصرّ و جدى است و خواندن آن بسیار دلنشین و داراى جذبه‏اى فرا زمینى است.»

ادیب، شاعر و منتقد مشهور انگلیسى کرنیکو: «قرآن برادر کوچکى دارد به نام نهج البلاغه، آیا براى کسى امکان دارد که مانند آن بیاورد تا ما را مجال گفت و گو در امکان آوردن بلاغتى نظیر بلاغت قرآن کریم باشد.»
ناگفته پیداست درک جذابیت قرآن به دانشمندان اختصاص ندارد. مردم عادى نیز در حد خویش زیبایى و جاذبه این کتاب مقدس را درک مى‏کنند. استاد امین ریحانى در نامه‏اى به علامه شیخ حسین کاشف الغطاء مى‏نویسد: «شما مى‏گویید قرآن اعجازگر است؛ و این صحیح است. بنده در لندن و نیویورک اقامت داشتم، خصوصاً درلندن، در میدانچه‏اى خانه گرفته بودم که از چهار طرف تا چندین طبقه خانه‏ها به صورت استوانه‏اى روبه روى هم بودند و من صبح‏ها که شلوغ بود، به قرآن پناه مى‏آوردم و تلاوت مى‏کردم؛ و خداوند صوت حزین و دلنشینى به من داده بود و آیات الاهى را در آن دیار با صداى آهنگین مى‏خواندم و پنجره اتاقم در طبقه‏اى از طبقات به بیرون باز بود. همسایگانم در آن میدانچه و منازل اطراف از نغمه دلرباى قرآن از خود بى خود شده و عقل از سرشان به در مى‏رود. لذا بعد از چند روز متوجه شدم، هنگام تلاوت با طراوت آیات الاهى، سکوتى عجیب در اطرافم روى مى‏دهد. روزى وسط تلاوت خویش به کنار پنجره آمدم و به بیرون نگریستم، مشاهده کردم که اغلب مردها و زن‏ها دم پنجره و یا خم شده به بیرون هستند و با تأمل و سکوت به تلاوت من گوش مى‏کردند.»

جالب است بدانیم که تقارن‏هاى زیبایى در قرآن موجود است؛ براى مثال:
•1-کلمه علم 811 بار در قرآن آمده و کلمه ایمان هم 811 بار.
•2- واژه حیات 145 بار در قرآن آمده و واژه موت نیز 145 بار.
•3- کلمه دنیا 115 بار در قرآن آمده و واژه آخرت هم 115بار.
•4- واژه شیطان 88 بار در قرآن آمده و واژه ملائکه نیز 88 بار.
•5- کلمه شهر(ماه) 12 بار و واژه یوم(روز) 365 بار در قرآن به کار رفته است.

قرآن کریم اساس قانون و قانون اساسى و سنگ زیربناى تمدن اسلامى حقیقى و واقعى است. صاحب نظران و محققان بى‏غرضِ بیگانه نیز در یافته‏اند که بلاغت قران بى‏نظیر، طراوت آیاتش شورانگیز و تلاوتش دل‏انگیز است.