تاریخ نگارش : هفدهم تير 1390
محبت در قرآن
فاطمه نصیری خلیلی
محبت مؤمنان به خدا از محبت‏بت پرستان به بتها بیشتر است; چون هیچ زیبایى به اندازه خدا جمیل نیست و هیچ معرفتى به اندازه معرفت او کمال نیست و هیچ انسانى نیز به اندازه مؤمن، عارف نیست.
کلید واژه : محبت، مؤمن، امداد غیبی
قرآن کریم در مورد محبت مى‏فرماید:
«و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله و الذین امنوا اشد حبا لله‏» (1)

مؤمنان، به خدا دل بسته‏اند و دوستان او هستند، ولى مشرکان و کافران، دوستان بتهایند; اما محبت مؤمنان به خدا از محبت‏بت پرستان به بتها بیشتر است; چون هیچ زیبایى به اندازه خدا جمیل نیست و هیچ معرفتى به اندازه معرفت او کمال نیست و هیچ انسانى نیز به اندازه مؤمن، عارف نیست; از این رو، هیچ انسانى به اندازه مؤمن، عاشق و محب نیست. محبت‏شدت پذیر است و اگر چه کمیت ندارد ولى داراى کیفیت است; محبت «وزن‏» ندارد ولى شدت وجودى دارد و «وزین‏» است.

علت‏برترى محبت مؤمن، به خدا از محبت مشرک به بت، این است که بت اگر چه زیبا باشد زیبایى بصرى و سمعى یا زیبایى خیالى و وهمى دارد و درک این زیباییها به وسیله گوش و چشم و تاثیر این محبوبها در حد وهم و خیال است; چون انسان نا آگاه، مى‏پندارد از بتان و به طور کلى از غیر خدا کارى ساخته است. بنابراین، معرفت‏بت پرستها در حد توهم و تخیل و زیبایى شناسى آنها هم در حد خیال، وهم، سمع و بصر است و به همین دلیل، محبت و عشق آنها از محدوده چشم و گوش از یک سو و از محور وهم و خیال از سوى دیگر نمى‏گذرد; ولى مؤمن نه تنها از راه چشم و گوش، آثار طبیعى و از راه وهم و خیال، آثار مثالى و برزخى مطلوب و محبوب حقیقى را مى‏نگرد، بلکه از راه عقل، کمال معقول و اسماى حسناى الهى را مى‏نگرد و قهرا درک او قویتر است و چون درک قویتر است مدرک هم قویتر است و چون مدرک قویتر است در نتیجه محبت هم بیشتر است.

در نبردهایى که بین مردان با ایمان و مشرکان و کافران در طول تاریخ، اتفاق افتاده است مؤمنان، همواره پیروز بوده‏اند و این بدان دلیل است که ایستادگى و مقاومت در سایه علاقه، همان ایستادگى در پرتو معرفت است و چون معرفت مؤمنان کاملتر است، علاقه آنها نیز کاملتر است و چون محبت و اشتیاق و علاقه آنها کاملتر است، ایستادگى آنها نیز کاملتر و بیشتر است; و چون مقاومت و ایستادگى آنها کاملتر و بیشتر است، قهرا پیروزى هم از آن آنهاست:

«کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله‏» (2) .

البته امدادهاى غیبى، نقش سازنده‏اى دارد، ولى زمینه ساز حصول آن امدادهاى غیبى همین محبتها، معرفتها، عشقها و شوقهاى وافر سالکان کوى حقیقت و معنویت است، و در هر موردى که چنین ثمرى از نبرد با کافران به دست نیامده، بر اثر ضعف معرفت، نقص ایمان و قصور محبت‏بوده است.

-------------------------------------------------------------------------------
پى‏نوشت‏ها:
1. سوره بقره، آیه 165.
2. سوره بقره، آیه 249.