تاریخ نگارش : بیست و ششم تير 1390
حکمت القاب معصومین(صلوات الله علیهم)
فاطمه نصیری خلیلی
نه تنها عبادات، بلکه القاب و اوصاف معصومین (علیهمالسلام) نیز حکمتی غیر از آن معانی ظاهری دارد. ما موظفیم این کلمات را بر زبان جاری کنیم؛ اما باید به دنبال این باشیم که باطن این کلمات و حکمت این عبارات و الفاظ چیست؟
کلید واژه : معصومین، القاب، اوصاف
ناشر : حضرت آیت الله جوادی آملی،کتاب حکمت عبادات ص34
شخصی از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد: چرا رسول خدا را ابوالقاسم میگویند؟ فرمود: برای اینکه آن حضرت فرزندی داشت به نام «قاسم» و چون پدر قاسم بود از این جهت به رسول خدا، «ابوالقاسم» میگفتند. راوی عرض کرد: این معنا را من میدانم؛ کمی روشنتر بیان کنید که چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را ابوالقاسم میگویند؟ حضرت فرمود: چون علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) قسیم الجنّة والنّار است، «قاسم» است؛ یعنی قسمتکنندهٴ بهشت و جهنم است. در قیامت آن حضرت به اذن خدا جهنمیها را به جهنم و بهشتیها را به بهشت فرا میخواند. پس علی (سلاماللهعلیه) قاسم است. و چون خداوند متعال علی بن ابیطالب را در همان دوران کودکی به دامان پیامبر منتقل کرد و از همان طفولیت رسول خدا معلم و علیبن ابیطالب شاگرد پیامبر بود و از آنجا که هر شاگردی فرزند استاد است و استاد حق پدری بر او دارد، پس علی (علیه السلام) به منزلهٴ فرزند اوست. از این رو پیامبر را «ابوالقاسم» مینامند .
این معنا و تفسیر برای ابوالقاسم از حکمت این کنیه است و هر کسی نمیتواند بفهمد و معنا کند.
مرحوم حاج شیخ محمد تقی آملی (قدس سره) که در علم و عمل کامل بود، روزی بعد از درس این حدیث را نقل کردند و بعد فرمودند: اگر این شخص شرح صدر بیشتری میداشت و باز هم سؤال میکرد، حضرت بیان دیگری میفرمود.
بنابراین، آنچه در تعبیرات معصومین (علیهمالسلام) به عنوان الفاظ عبادات آمده این است که آن حضرات، به اندازهٴ فکر ما سخن گفتهاند، نه این که حکمت و حقیقت نماز همین باشد که ما میخوانیم؛ بلکه پشت پردهٴ این الفاظ و معانی و مفاهیم، حقایقی است. ولی اگر فکر را توسعه دادیم، آنگاه از پشت پرده و ماورای این الفاظ مطالب دیگری را هم کم و بیش میفهمیم. چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إنّا معاشر الأنبیاء أُمرنا أن نکلّم الناس علی قدر عقولهم» ما موظفیم با مردم به اندازهٴ فکر آنها سخن بگوییم. ولی هر کس به اندازه فکر خود میفهمد.