پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سیده منصوره خادم
یسع پیامبر را که فقط 2 بار در قران آمده معرفی کنید
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : الیسع جانشین الیاس و از پیامبران قوم بنی اسرائیل بوده اند. ایشان فرزند اخطوب بوده است. در کتاب قرآن دو مرتبه از الیسع با خوبی یاد شده است:

«باز یادکن از اسماعیل و الیسع و ذوالکفل که همه از نیکان بودند.»[۱]

«و نیز اسماعیل و الیسع و یونس و لوط از شایسته‌گانند و ما همه آن پیغمبران را بر عالمیان برتری دادیم.»[۲]

عموم مورخین و مفسرین، او را شاگرد و جانشین حضرت الیاس علیه السلام می دانند. نقل کرده اند: چون قوم الیاس پیغمبر با او مخالفت کردند و به تعقیب و اذیت او پرداختند، الیاس مجبور شد که بیشتر اوقات خود را در صحراها و غارها به سر ببرد از این رو الیسع را وارث و جانشین خودش قرارداد تا در میان امتش باشد. و در نقلی دیگر است که الیاس مدتی در خانه زنی بینوا زندگی میکرد. شوهر این زن که اخطوب نام داشت، فوت کرد. در این هنگام پسر او الیسع دچار بیماری سختی شد. حضرت الیاس او را شفا داد و از آن موقع، او را ملازم خود کرد. به هر صورت، الیسع، پس از الیاس، نبوت یافت و بنی اسرائیل دعوت او را پذیرفتند.

امام رضا علیه السلام در احتجاج با جاثلیق نصرانی فرمود: ''الیسع همان کارهائی رامیکرد که حضرت عیسی علیه السلام میکرد. یعنی او نیز روی آب راه میرفت؛ مردگان را زنده میکرد و بیمار برص و کور مادرزاد را شفا می داد بااین تفاوت که امت او قائل به خدائی او نشدند؛ ولی نصاری قائل به خدائی حضرت عیسی شدند''.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها
لطفا بفرمایید کلمه دسّاها به چه معنی است؟
ریشه آن چیست و تغییر اعلال چگونه صورت گرفته است
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ریشه آن دسس است که به معنای پنهان کردن است. دسّسها فى المعاصى- نفس را در گناهان آلوده کرد، که در- دسّس- یک حرف (س) به حرف (ى) عوض شده و- دسّى- شده است مثل- تظنّیت که اصلش- تظنّنت- بوده یعنى بگمان افتادم (تظنّی و تظنّن- هر دو صحیح است).
اعلال نیست بلکه استثنا است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
یوسف غریبی
باسلام
چراباوجوداینکه پیامبراکرم ازهمه پیامبران برتربودولی آحرین پیامبربود؟

نام چه پرندگانی درقرآن آمده است؟
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
زیرا باید زمینه برای آمدن آخرین دین فراهم می شد و بشر به حدی برسد که بتواند دین خاتم را حفظ کند.
در قرآن کریم نام حدود ۳۵ حیوان آمده است. پرندگان و حشراتی که در قرآن از آنها نام برده شده، عبارتند از:

سلوى = بلدرچین (بقره، ۵۷)، بَعوض = پشه (بقره، ۲۶)، ذباب = مگس (حجّ، ۷۳)، نحل = زنبور عسل (نحل، ۶۸)، عنکبوت (عنکبوت، ۴۱)، جراد = ملخ (اعراف، ۱۳۳)، هدهد = شانه به سر (نمل،۲۷)، غراب = کلاغ (مائده، ۳۱)، ابابیل = احتمالا پرستو (فیل، ۳)، نمل = مورچه (نمل، ۱۸)، فراش = پروانه (قارعه، ۴)، قُمَّل = شپش (اعراف، ۱۳۳)

امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام من خیلی جاها دیدم که میگن کوچکترین آیه قرآن مدهامتان هستش آیا درسته؟ اگر جواب مثبت هستش از چه لحاظ این حرف روز زدن؟ چون من فکر می کنم یس کوچکتر از مدهامتان هست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظور از کوتاهترین آیه آیه ای است که از حروف مقطعه نباشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عبدالله نعمتی
آیا کسانی که مردان پاک دامن بی خبر از گناه را مورد تهمت زنا قرار میدهند شامل آیه ۲۳سوره نور میشوند؟
إِنَّ الَّذینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ(۲۳)
ترجمه:همانا کسانی که به زن های پاکدامن بی خبر ( از گناه ) باایمان نسبت زنا می دهند ، در دنیا و آخرت مورد لعنت اند و برای آنها عذابی بزرگ است.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این که تهمت به مردان هم مشمول گناهان کبیره است شکی نیست. اما ظاهراً این آیه در این دلالت ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
اختیار مال بخشیده شده به چه میزان می باشد؟
همسرم در طی زندگی مشترکمان بالای 20 سال ملکی را به اسمم کرده اما با داشتن تمکن مالی بالا اجازه هیچ تصمیمی در مورد آن ملک را به من نمیدهد حتی احاره آن را......من شاغلم و تمام مدت حقوقم را خرج زندگی کرده و طلب نفقه نکرده ام
آیا کار همسرم شرعی است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
لطفاً سوالات مربوط به احکام را از سایت مرجع تقلید خود سوال بفرمایید.
با تشکر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مینا شیخی
سلام
روز بخیر
تفاوت کلمات خلق و فطر و بدا و انشاء در چیست؟
با تشکر فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم

انشأ: ایجاد امر مستمر و دارای استمرار و همچنین به معنای ایحاد و تربیت و تقدیر چیزی استعمال می شود. مانند ایجاد ابر سوق دادن آن به نقاط باران دار. ایجاد برنامه اجرای آن به وجود آمدن جوانی و استمرار آن
فطر: ایجاد تحولی که موجب از بین رفتن حالت اولیه بشود مانند تحولاتی که بعد از خلق اولیه چیزی حادث می شود. فطر بر بر تقدیر, خلق, احداث و ابداع, در مرتبه دوم اطلاق می شود.
بدأ: به معنای ایتدا و افتتاح است و لذا بر هر مبدای و مفتحی اطلاق می شود. اگر به معنای حدوث استفاده شود حدوثی است که مسوق به غیر نباشد.
خلق: اصل خلق به معنای تقدیر و اندازه گیری است. تقدیر وجود چیزی به معنای آفریدن و وجودبخشی است. به معنای آفریدن بدون سابقه است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
وحید علی پور
1-آیه یا آیاتی که حضرت علی(ع) برسر قبر حضرت زهرا(س) خواندند چه آیه ای است
2-چهار زن که درتاریخ حیات بشر از نظر علما فوق العاده بوده اند
3-شهادت حضرت زهرا (س)مصادف با چندمین سالگرد از دواجشان بود
4- از سنت شکنی های حضرت زهرا(س)
5-حضرت زهرا(س) درچند سالگی مادرش را ازدست داد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. سخنان امیرالمومنین علیه السلام چنین بوده است:
چون فاطمه (ع) در گذشت.امیر المؤمنین او را پنهان بخاک سپرد و آثار قبر او را از میان برد.سپس رو به مزار پیغمبر کرد و گفت:

ای پیغمبر خدا از من و از دخترت که بدیدن تو آمده و در کنار تو زیر خاک خفته است،بر تو درود باد!

خدا چنین خواست که او زودتر از دیگران بتو به پیوندد.پس از او شکیبائی من بپایان رسیده و خویشتن داری من از دست رفته.اما آنچنان که در جدائی تو صبر را پیشه کردم،در مرگ دخترت نیز جز صبر چاره ندارم که شکیبائی بر مصیبت سنت است.ای پیغمبر خدا!تو بر روی سینه من جان دادی!ترا بدست خود در دل خاک سپردم!قرآن خبر داده است که پایان زندگی همه بازگشت بسوی خداست.

اکنون امانت به صاحبش رسید،زهرا از دست من رفت و نزد تو آرمید.

ای پیغمبر خدا پس از او آسمان و زمین زشت می نماید،و هیچگاه اندوه دلم نمی گشاید (5).

چشمانم بی خواب،و دل از سوز غم کباب است،تا خدا مرا در جوار تو ساکن گرداند.

مرگ زهرا ضربتی بود که دل را خسته و غصه ام را پیوسته گردانید.و چه زود جمع ما را به پریشانی کشانید.شکایت خود را بخدا می برم و دخترت را به تو می سپارم!خواهد گفت که امتت پس از تو با وی چه ستمها کردند.آنچه خواهی از او بجو و هر چه خواهی بدو بگو!تا سر دل بر تو گشاید،و خونی که خورده است بیرون آید و خدا که بهترین داور است میان او و ستمکاران داوری نماید (6).

سلامی که بتو می دهم بدرود است نه از ملالت،و از روی شوق است،نه کسالت.اگر می روم نه ملول و خسته جانم و اگر می مانم نه بوعده خدا بد گمانم.و چون شکیبایان را وعده داده است در انتظار پاداش او می مانم که هر چه هست از اوست و شکیبائی نیکوست.

اگر بیم چیرگی ستمکاران نبود برای همیشه در کنار قبرت می ماندم و در این مصیبت بزرگ،چون فرزند مرده جوی اشک از دیدگانم می راندم.

خدا گواهست که دخترت پنهانی بخاک می رود.هنوز روزی چند از مرگ تو نگذشته،و نام تو از زبانها نرفته،حق او را بردند و میراث او را خوردند.درد دل را با تو در میان می گذارم و دل را به یاد تو خوش می دارم که درود خدا بر تو باد و سلام و رضوان خدا بر فاطمه (7).
2. خیر نساءالجنّهْْ ، مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم امرأهْْ فرعون"
] بحارالانوار، ج 13، ص 162.
3. ایشان 9 سالگش ازدواج کرده و رد 18 سالگی شهید شدند
5. در 5 سالگی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
یحیی فضلی
سلام
آیا کسی که 3 ماه کامل نماز قضا دارد میتواند بدون رعایت نوبت نمازها، آنها را قضا کند ؟ مثلا ابتدا 90 مرتبه نماز مغرب را بخواند بعد 90 مرتبه نماز ظهر و بعد 90 مرتبه صبح و ... ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
نمازهای هر روز باید به ترتیب قضا شود. اول صبح بعد ظهر بعد عصر بعد مغرب بعد عشا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
سلام
کملین به چه کسانی گفته میشود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
است. این سیر ها به ترتیب طی مسیر عبارت است از:
· سیر از خلق به حق ( سیر من المخلوق الی الخالق)
· سیر در حق ( سیر فی الحق بالحق)
· سیر از حق به خلق ( سیر من الحق الی الخلق بالحق)
· سیر در خلق ( سیر فی الخلق بالحق)
هر یک از این اسفار چهارگانه دارای فلسفه‌ای در عرفان می‌باشند. در سیر اول سالک به مقام فنا و جمع الجمعی می‌رسد. که هدف از آن رسیدن به وحدت است. و وحدت وجود را شهود می‌کند به این معنا که در می‌یابد همه موجودات عالم که از آن تعبیر به کثرات می‌شود، مظهر و شان حق تعالی به عنوان یگانه موجود می‌باشند. این مظاهر و شؤون خیال، توهم، سراب نیستند، بلکه مظاهر وجود خدای متعال می باشند که از آن تعبیر به شان می‌شود که از وجود او موجودند. تنها جهله صوفیه و ناآگاهان از معنای وحدت وجود، موجودات را، توهم و سراب می‌دانند. در نتیجه در سیر اول عارف این حقیقت را که به آن علم داشت، به شهود مشاهده می‌کند که تمام هستی مظهر و شان اند و اوست یگانه.
در سیر دوم عارف به شهود و شناخت اسماء و صفات الهی می‌پردازد. در این‌جا این نکته را خاطر نشان نمایم که در عرفان اسلامی، همه موجودات مظهر و شان یک یا چند صفت از صفات الهی هستند. و انسان کامل به کسی گفته میشود که مظهر تمام صفات الهی است. در سیر اول عارف سعی در رسیدن به صفتی دارد که خود، شان و مظهر آن قلمداد می‌شود. اما در سیر دوم برای وصول به صفات دیگر الهی، اقدام کرده و به شناخت آن‌ها می‌پردازد.
در سیر سوم، عارفی که تمام صفات الهی را شهود کرده و از بالا به ارتباط موجودات مظهر با صفات الهی می‌نگرد، مامور دستگیری ازمستعدان سیر و سلوک می‌شود. و چون می‌داند که هر کس مظهر چه صفتی است و راه را از بالا مشاهده می‌کند و به تمام فراز و نشیب‌های آن واقف است، شاگردان مستعد را در طی مسیر یاری می‌رساند.
انسان کامل یعنی کسی که اسفار اریعه را به پایان رسانده باشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>