پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
صدیقه حیدری
الفاظ «قرآن مجید» و «قرآن کریم» چه تفاوتی باهم دارند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مجید و کریم از الفتظ بسیار مشابه هستند
کریم یعنی چیزی که مخالف لؤم و پستی است. بزرگمنش. چیزی که پسندیده و نیکو است. کتاب کریم یعنی کتابی که معانی اش مورد پسند و رضایت است. و دارای نفع بسیار است.
مجید به معنای جلالت و بزرگی زیاد است. در مورد قرن به معنای آن است که از نظر لفظ و معنا به مرتبه ای بسیار بالا رسیده است که دست بشر از آن کوتاه است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام ؛ در کدام آیات قرآن میتوانم تعریف نفس لوامه را پیدا کنم ؟
آیا تعبیر "نفس لوامه" قبل از اینکه در قرآن بیان شود در میان مردم وجود داشته ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آیه 2 سوره مبارکه قیامت
منظور از ((نفس لوامه )) نفس مؤ من است ، که همواره در دنیا او را به خاطر گناهانش و سرپیچى از اطاعت خدا ملامت مى کند، و در روز قیامت سودش مى رساند.
بعضى گفته اند: منظور از نفس لوامه جان آدمى است ، چه انسان صالح ، و چه انسان کافر فاجر، براى اینکه هر دوى این جانها آدمى را در قیامت ملامت مى کنند، نفس کافر، کافر را ملامت مى کند، به خاطر اینکه کفر و فجورش ، و نفس مومن ، مؤ من را ملامت مى کند، به خاطر کمى اطاعت ش ، و اینکه در صدد بر نیامد خیرى بیشتر کسب کند.
بعضى گفته اند: مراد از نفس لوامه تنها نفس کافر است که در قیامت او را به خاطر کفر و معصیتى که در دنیا مرتکب شده ملامت مى کند، همچنان که فرمود: ((و اسروا الندامه لما راوا العذاب ))، که البته براى هر یک از این اقوال وجهى است .
نمی دانم در قبل از اسلام استفاده می شده یا نه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی اسکندری
چرا پیامبر باید کفار را انذار دهد و به بشارت دادن اشاره ای نشده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : زیرا بشارت برای کسی است که ایمان آورده و امکان بهشت رفتن او وجود دارد. کفر هنوز ایمان نیاورده اند.
البته بشارت هایی از این نوع که اگر ایمان بیاورید چنین نعمت هایی در انتظار شماست، در قرآن وجود دارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
چگونه میتوان از خون شهدا محافظت کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مرور وصیت نامه ها و زندگی شهدا و انگزه آنها برای جهاد و شهادت می توان متوجه شد که آنها برای چه شهید شدند و ما باید چه کنیم تا آن هدف محقق شود و خونشان پایمال نشود.
در اکثریت قریب به اتفاق وصیت نامه های شهدا بر چند محور تأکید شده است:
1. جنگیدن آنها برای حفظ اسلام و انجام وظیف و تکلیف دینی آنها بوده است.
جهاد آنها برای پاسخ به ندای حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نایب امام زمان (عج) بوده است
3. توصیه آنها حرکت در خط مستقیم اسلام و ولایت فقیه بوده است که ولی فقیه را تنها نگذاریم.
4. توصیه دیگر آنها پای بندی به دستورات دینی به ویژه حجاب و حفاظت از جمهوری اسلامی بوده است.
5. محکم بودن در برابر زاده خواهی های مستکبران و نترسیدن از آنها
6. تلاش در جهت خودسازی و تزکیه نفس و رشد اخلاقی فردی و امر به معروف و نهی از منکر
7. زنده نگه داشتن یاد شهدا و رسیدگی به اوضاع خانواده های شهدا، حفظ حرمت و جایگاه آنها، توجه خاص به جانبازان و تکریم آنها و تلاش برای ترویج نوع زندگی،‌ سیره آنها
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ازاده خالقی
ازکجا باید تشخیص بدیم که قرآن جه رفتارهایی رو می پسنده؟چه آیه هایی در مورد رفتارهای زن و شوهر در قرآن اومده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خواست قرآن و خدای متعال را می توان با مراجعه به آیات قرآن، احادیث و تفاسیر علمای دین دریافت.
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً(سوره روم، آیه 21)
از آیات خداوند آن است که همسرانی از جنس خودتان آفرید تا به وسیله آنها آرامش یابید و میانتان دوستی و رحمت قرار داد
در نگاه قرآنی بنیان خانواده بر شناخت و محبت قرار داده شده است. زن و مرد با شناخت وظایف خود در برابر دیگری و عمل به آن و با اجرایی کردن قاعده «گذشت و تفاهم» می توانند به سعادت برسند. کانون خانواده مقدس ترین کانون از نگاه اسلامی است.
هر یکی از زن و مد نسبت به هم وظایفی دارند که جای تفصیلی آن اینجا نیست. اما به طو اجمال برخی موارد عبارتند از:
1. زن مدیر خانه است و مرد مدیر خانواده و البته مبنا بر تفاهم و همفکری است اما امور خارجی خانه با مسئولیت مد است مانند نفقه و امور داخلی با زن
2. مردی که برای خانواده اش تلاش کند مانند جهادکننده د راه خدا است و زنی که خوب شوهرداری کند جهاد در راه خدا انجام داده است(الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبییل الله/ جهاد المر أه حسن التبعل)
3. زن هیچ مسئولیت متالی د خانه نداد و اگر با کا خود مالی به دست آود مال خود اوست اما مد وظیفه دادن نفقه زن را دارد.
4. مستحب است که مرد علاقه خود را به زن ابراز کند و حدیث از پیامبر است که جمله دوستت دارم از سوی شوه از قلب زن خارج نمی شود.
5. قرآن نیز به مدان دستو می دهد که با زنان به نیکی برخود کنند: «َعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ النساء/19»
6. «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ البقرة/187» قرآن گفته است که زن برای مرد لباس است و مرد هم برای زن لباس است. لباس چه خصوصیاتی دارد؟ در لباس طرح و رنگ و جنس باید مناسب باشد. یعنی هیچ وقت یک آیت الله یک لباس سرخ نمی پوشد. رنگ لباس باید متناسب با شخصیت باشد. زن و مرد هم باید فکرهایشان به هم بخورد. لباس زینت انسان است و زن هم باید زینت انسان باشد و باید باعث عزّت انسان باشد. لباس عیب را می پوشاند و دوری از لباس رسوایی است. همسر هم باید عیب همسر را بپوشاند. لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می کند و همسر هم باید یکدیگر را حفظ کنند. انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند و شما هم باید همسرت را از انحراف حفظ کنید. همینکه هوا گرم شد لباس نازک می شود. همین که همسر عصبانی می شود او نازک بشود. همین که هوا سرد شد لباس ضخیم می شود همین که کار همسر سنگین شد همسر باید... یعنی همینطور به مناسبت‌ها تنظیم می شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ازاده خالقی
اگه بخوای بدونی که طرف مقابل فردحق پذیریه چه سوالایی باید ازش بپرسی؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوالاتی که نشان دهد اگر منافع فرد با حق تعارض کند او چه کار خواهد کرد. سوالات کاربردی مثلاً‌ اگر نظر طرف چیزی باشد اما مصلحت خانواده در سفر یا تصمیم دیگری چیز دیگر چه کار خواهد کرد؟ آیا انتقادپذیر است؟ در تجربیات روزمره زندگی اش چه قدر جانب حق را می گیرد و چه قدر جانب نفع شخصی؟ می توانید از اطرافیان او نیز در این باره سوال کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
به نام خدا
سلام
آیا آیه ای با این مضمون در قرآن هست ،که خداوند فرموده باشند: هرکدام از بندگان من اگر ازمن کمکی بخواهد به او کمک میکنم خواه خیر باشد و یا شر؟
- اگر هست ،درکدام سوره و چه آیه ای است؟
- آیا واقعا خداوند بندگانش را برای انجام گناه و حرکت به سمت جهنم ویا سقوط ،کمک میکند؟وچگونه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بله: مَّن کانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشاءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصلَاهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً( سوره اسراء، 18)
فرمود: ((عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید(( معنایش این است که ما هم آنچه را که اومى خواهد فورا به اومى دهیم ، البته نه هر قدر که او مى خواهد، بلکه هر قدر که ما بخواهیم ، پس امر به دست ما است نه به اختیار او، واثر هر چه هست در اراده ما است نه در اراده او، تازه این روش را در باره همه دنیاطلبان اعمال نمى کنیم ، بلکه در حق هر کس که خواستیم به کار مى بندیم ، پس اراده اشخاص از هیچ جهت حاکم بر اراده ما نیست ، واین تنها اراده ما است که در ایشان حکومت مى کند.
وچون اراده فعلى خداى عزوجل نسبت به هر چیز عبارتست از فراهم شدن اسباب خارجى ورسیدن آن به حد علیت تامه ، لذا باید گفت که آیه شریفه دلالت بر این دارد که هر انسان دنیا طلب از دنیا آن مقدارى که اسباب اقتضاء کند، وعواملى که خداوند در عالم به جریان انداخته وبه تقدیر خود هر کدام را اثرى داده ، مساعدت نماید رزق مى خورد، پس ‍ دنیا طلب جز به قسمتى از خواسته هایش نمى رسد وفقط به پاره اى از آن چه که مى خواهد وبه زبان تکوین مسئلت مى نماید نائل مى شود، لیکن جز آن مقدار که خداوند اسباب را به سویش جریان بیندازد نائل نمى گردد.
ومن اراد الاخرة و سعى لها سعیها وهومؤ من فاولئک کان سعیهم مشکورا (19) کلاً نُّمِدُّ هَؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّک وَ مَا کانَ عَطاءُ رَبِّک محْظوراً(20)
خداى سبحان هم که انسان را در عملش (چه دنیوى چه اخروى ) امداد مى کند در حقیقت به همین معنا است ، زیرا تمامى وسائل عمل وآنچه که عملش در تحققش محتاج بدان است از قبیل علم واراده وابزار بدنى وقواى فعاله ومواد خارجى که عمل روى آنها واقع مى شود، وعامل با عمل خود در آنها تصرف مى کند، وهمچنین اسباب وشرائط مربوط به عمل وبه مواد، همه وهمه امورى تکوینى هستند که آدمى خودش در خلقت وفراهم نمودن آنها دخالت ندارد، واگر یکى ویا همه آنها نباشد، عمل انسان هم تحقق نخواهد یافت ،این خداى سبحان است که به فضل خود آنها را افاضه فرموده ووجود وبقاء آدمى را امتداد مى دهد، آرى اگر عطاى اومنقطع شود عمل هر عاملى از اومنقطع مى گردد.
پس اهل دنیا در دنیاى خود واهل آخرت در آخرت خود از عطاى خدا استمداد مى کنند، ودر این عطا کردن چیزى جز حمد عاید خداى سبحان نمى شود، آرى هر چه اوعطا مى کند انعامى است بر آدمى که آن را در موضع نیکووموردى که پروردگارش راضى باشد استعمال کند، و اما اگر فسق بورزد وآن نعمت را در آن مورد نیکواستعمال نکند در حقیقت کلمه خدا را از جاى خود تحریف کرده ونباید جز خود کسى را ملامت کند، به هر حال خداوند مستحق ثناى جمیل مى باشد وحجت بالغه اوتمام است .
پس اینکه فرمود: ((کلاّ نمدّ(( معنایش این است که ما هر دوفریق را (چه آنها که برایشان عجله مى کنیم وچه آنها که شکر سعیشان را مى گذاریم ) امداد مى نماییم واگر مفعول ((نمد(( که کلمه ((کلا(( باشد (با اینکه باید بعد از فعل بیاید) قبل از فعل آورده شده ، بدین جهت بوده است که بفهماند نسبت به آن عنایتى است ، ومقصود بیان عمومیت امداد نسبت به هر دوفریق است .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دانیال صادقپور
ضمن سلام به همه کاربران و داورین محترم
در مورد دسترسی به کتب اربعه شیعه (آدرس سایت معتبر داخلی یا خارجی) و راهنمایی جهت انتخاب نوع کتاب برای مطالعه و مضامین هرکدام و همچنین کاربرد بیشتر در زندگی منو راهنمایی کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
برای دستیابی به اطلاعات مفیدی درباره کتب اربعه به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.tebyan.net/index.aspx?PageSize=1&NAVIGATEMODE=CommonLibrary&PERSONALID=0&PARENTID=0&PageIndex=36&CONTENT=&METADATAID=282&VOLUME=1&BOOKID=10830&PID=102834
برای دانلود کتاب کافی هم آدرس زیر:
http://www.irpdf.com/book-6141.html
متن سایر کتب اربعه (تهذیب و استبصار شیخ طوسی و من لایحضره الفقیه صدوق) را در اینترنت پیدا نکردم اما در نرم افزارهای جامع روایی مانند گنجینه روایات نور برای موسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قابل دریافت است.www.noorsoft.org/
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
اگر دوست داشتید و ما را قابل دانستید به وبلاگ http://panahi313.persianblog.ir سر بزنید این وبلاگ راه خدا راه صحیح زندگی را به دوستداران دانایی تقدیم می کند.
عیدتان مبارک عیدی خانم پناهی به همه شما دوستان سایت تدبر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عید شما هم مبارک
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا علیخواه
سلام علیکم ـ آیا همه پیامبران برای اجنه هم پیامبر بوده اند یا تنها پیامبر اسلام چنین رسالتی داشته است؟ یعنی ما جنهای یهودی و مسیحی هم داریم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در این باره به سند معتبری دست نیافتم. جز مورد زیر:
آیت الله حسن زاده آملی می نویسد: « جناب استاد ما علامه طباطبائی(ره) صاحب تفسیر قیّم و عظیم «المیزان» فرموده است که: « استاد ما مرحوم آقا سید علی قاضی حکایت کرد که کسی از جنّ پرسیده است ( و فرموده است شاید آن کس خود مرحوم قاضی بوده است ): طائفه جن به چه مذاهب اند؟
آن جن در جواب گفت: « طائفه جنّ مانند إنس دارای مذاهب گوناگون اند، جز اینکه "سنی" ندارند برای اینکه در میان ما کسانی هستند که در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده اند. »
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>