نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قرآن - فضیلت قرائت - روایت - شفا
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:
بر شما باد به خواندن قرآن ، بدرستیکه درجات بهشت به عددآیات قرآن است پس زمانی که روز قیامت شد به خواننده قرآن گفته می شود : قرآن بخوان و بالا برو، پس به اندازه هر آیه ای که می خواند درجاتش بالا می رود.
نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قران - جوان - تلاوت- قرائت - فضیلت
تا جوانى هستى ، بکوش ، زیرا قلب جوان تاثیرپذیر است و پذیرش زیاد دارد. بذر را مى گیرد. چه آن بذر، خدا باشد یا شیطان . سعى کن قلب تو محل رشد بذر شیطان نشود. مبادا با فاسقان و عصیان گران و بى دینان نشست و برخاست داشته باشى ؛ چون هر چه در زمین قلب تو رشد کند همان را بدروى .
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : تلاوت قرآن
حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرماید: خانههای خود را به تلاوت قرآن روشن کنید، و آنها را گورستان نکنید، چنان چه یهود و نصاری در کلیساها و عبادتگاههای خود نماز کنند، ولی خانههای خویش را معطل گذاردهاند.
نويسنده : حجة الاسلام دکتر عباسعلى شاملى
کلید واژه : بهداشت روانی
مرور بر سوره مبارکه یوسف و بررسى دیدگاههاى تفسیرى ذیل آن، به برداشتهایى (۱) در این مقاله، نویسنده کوشیده استبا به کارگیرى شیوه تحلیل محتوا×( روانشناسانه دستیابد.این برداشتها در راستاى کشف و اصطیاد پیامهاى مربوط به بهداشت روانى خانواده، با پیگیرى روابط و رفتارهاى اجتماعى حضرتیعقوبعلیه السلام و فرزندان، حضرت یوسف و پدرعلیه السلام و حضرت یوسفعلیه السلام و برادران پردازش شدهاند.
نويسنده : لیلا حسین زاده
کلید واژه : بهداشت روانی
در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که فطرت وجودی انسان و حالات گوناگون روان او را متذکر شده علل و عوامل انحراف و بیماری ها و همچنین راه های تهذیب و تربیت و درمان روان انسان را نشان داده است.
آیاتی که در خصوص روان انسان در قرآن کریم وجود دارند نشانه هایی هستند که انسان برای شناختن خود و خصلت های گوناگونش می تواند از آن ها راهنمایی بجوید و برای دست یابی به روشی درست به منظور تهذیب و تربیت نفس خویش، توسط آیات مزبور ارشاد شود. ما به طور کامل می توانیم به کمک حقایقی که در قرآن درباره انسان و صفات و حالات روانی او آمده است، به ترسیم چهره ای درست از شخصیت انسانی راهنمایی شویم و نیز انگیزه های اصلی محرک رفتار انسان و عواملی را که در هماهنگ کردن شخصیت و تکامل و ایجاد بهداشت روانی او تاثیر به سزایی دارند، بشناسیم تا «روان شناسی قرآن» به صورت هماهنگ و منسجم در اختیار ما قرار گیرد.
نويسنده : لیلا حسین زاده
کلید واژه : قرآن، زنان
بررسی تفصیلی و تفسیری آیات شریفه قرآن از جمله در موضوع زن و خانواده، نیازمند مباحث مستقل و مقالات پژوهشی است که از جهات مختلف به محتوای این دسته از آیات بپردازد و این کاری است درازمدّت و با خوانندگان خاص خود. آشنایی اجمالی با آیات و توجه به نکتهها و پیامهای آیات نیز میتواند برای بسیاری از خوانندگان مفید باشد. ستون «قرآن، زنان، نکتهها و پیامها»، از این شماره به همین انگیزه پیش روی خوانندگان ارجمند باز شده است. در هر قسمت یک آیه از این نظر مورد توجه قرار میگیرد و برخی نکات و پیامها که بیشتر به چشم میآید بازگو میشود. ان شاءاللّه تعالی.
«یا ایُّها النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُم مِن نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوجَها وَ بَثَّ مِنهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللّهَ الّذی تَساءَلونَ بِه وَ الأَرْحامَ إِنَّ اللّهَ کانَ عَلَیکُم رَقیباً» سوره نساء/آیه 1
«ای مردم، از پروردگارتان پروا کنید، همو که شما را از یک نفس بیافرید و همسر او را نیز از (جنس) او آفرید و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکند. و از خدایی که وقتی چیزی از همدیگر میخواهید نام او را میبرید (و به عظمت و قداست او معترفید)، همچنین از [گسستن پیوند [خویشاوندی پروا کنید؛ چرا که خداوند ناظر و نگهبان شما است.»
نويسنده : لیلا حسین زاده
کلید واژه : خانواده
یکى از موضوعات بسیارمهمى که در قرآن مطرح است و خداوند به آن بسیار بها مى دهد، خانواده است. و یک سؤال این است که آیا ما خانواده موفقى داریم معیار و ویژگى خانواده موفق چیست خانواده مهم ترین خشت بناى اجتماع است و اگرخانواده سالم، متعالى و استوار باشد مى توان به داشتن جامعه اى سالم، متعالى و استوار امیدوار بود. خانواده رکن طبیعى و اساس اجتماع و واحد بنیادى جامعه اسلامى است و درحفظ و گسترش قدرت ملى نقش مؤثرى ایفا مى کند. بین قدرت ملى و خانواده رابطه اى وثیق وجود دارد و سستى و تباهى خانواده، انحطاط ملت را به دنبال مى آورد. در این مقاله سعى شده است تا با الهام از آیات الهى وروایات معصومین(ع) فلسفه تشکیل خانواده، ویژگى ها و کارکرد هاى خانواده موفق را معرفى کنیم.
نويسنده : لیلا حسین زاده
کلید واژه : ازدواج ، اهل کتاب
اسلام برای پیروان ادیان دیگر احترام زیادی قایل است. با این وجود، عواطف اجتماعی و ارتباط صمیمانه را بر محور ایمان، تقوا و بر اساس دین الهی محدود میکند و در آیات بسیاری، مسلمانان را از برقراری چنین ارتباطی نزدیک منع میکند و آنها را از اینکه در روابط خود، دوستی و سرپرستی غیرمسلمانان را بپذیرند، سخت بر حذر میدارد.
با توجه به اینکه اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی، منطقیترین روش برای جلوگیری از نفوذ انحرافات فکری، عقیدتی و اخلاقی بیگانه است، اعمال محدودیت از سوی اسلام نسبت به مسئله ازدواج مسلمان با اهل کتاب بر همین اساس قابل تفسیر است.
نويسنده : لیلا حسین زاده
کلید واژه : ازدواج
آیة الله محمدتقی مصباح یزدی
یکی از ابعاد روح انسان، لذتجویی و سعادت طلبی است یعنی هر انسانی بالفطره طالب خوشی و راحتی و التذاذ است و التذاذ انسان از راههای مختلفی حاصل میشود، این کثرت مجاری لذت، مربوط به جهازات مختلف بدن و قوای مختلف روح است. هرچه از مقام بساطت نفس به طرف مقام کثرت و تفصیل بیاییم دارای قوا و شؤون مختلفی میشود از جمله وسایل یا مجاری و راههای التذاذ مربوط به علاقه به همسر و غریزه جنسی است وجود این میلها و کششهای درونی لازمه ساختمان روح انسان است و خود به خود نه ارزش اخلاقی مثبت دارد نه منفی. از نظر اخلاقی، وجود این میلها و کششها نه خوب است و نه بد، بله از نظر فلسفی خیر است ولی آن خیر به اصطلاح دیگری است غیر از آنچه در اخلاق مطرح میشود. پس مدعای ما یکی این است که این میل فطری خود به خود دارای ارزش مثبت و منفی نیست.
دومین مدعا این است که کیفیت، کمیت و نیز جهت اعمال این میل است که متعلق ارزشهای اخلاقی قرار میگیرد؛ یعنی چگونه به چه مقدار و با چه نیتی، انسان این میل را ارضا کند؟ آنهاست که موضوع اخلاق قرار میگیرد.
کسانی که فکر میکنند ازدواج خود به خود یک عمل بد و پلید شیطانی و دارای ارزش منفی است چنین فکری از نظر قرآن مطرود است. چیزی که به اقتضای حکمت الهی در آفرینش انسان لحاظ شده و تدبیر الهی اقتضا کرده که تکثیر افراد انسان به این وسیله تحقق پیدا کند نمیتواند خود به خود دارای ارزش منفی باشد.
نويسنده : لیلا حسین زاده
کلید واژه : خانواده
خانواده اجتماع کوچکی است که ابتداء با یک مرد و زن تشکیل میشود، دو نفری که بناست در تکامل معنوی و رشد مادی یکدیگر مشارکت کنند و بالاتر آن که هریک کمبود دیگری را در اوج محبّت و مودت جبران نمایند و چنانچه چیزی آنان را تهدید کرد و آرمانهای فکری و اعتقادیشان را به خطر انداخت، هر دو به دفاع برخیزند و جهت حیات و زندگی همیشگی خویش با آن مبارزه کنند و برای بقای خویش برنامه ریزی نمایند و نسل خود را دوام بخشند. قرآن کریم این اصل اساسی را با واژگانی زیبا چنین بیان میکند:
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِی ذلِکَ لَایاتٍ لِقَومٍ یتَفَکَّرُونَ»[1]
از نشانه های خداست آن که آفرید برای شما همسرانی از جنس خودتان تا بدیشان آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. هر آینه در این کار برای مردمی که بیندیشند نشانهها و عبرتهاست.
امام محمد باقرعلیه السلام از قول جدّش رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده که فرمود: «ما بُنِی بَناءٌ فِی الاِسلامِ اَحَبُّ اِلی اللهِ - عزّ وَ جَلّ - من التزویج[2] ؛ هیچ بنائی در مکتب اسلام طرح ریزی نشده که در نزد خداوند بزرگ محبوب تر از ازدواج باشد.»