نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه : نگاه
نگاه به نامحرم
نويسنده : مریم السادات خطیبی
کلید واژه : قرآن+اعجاز
قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه ی زمین خبر داده است:
ألم نجعلِ الأرض کفاتاً (مرسلات/25)
«آیا ما زمین را کفایت (بر هر امر بشر) قرار نداده ایم.»
زمین را جذب کننده آفریدیم.
در ده ها تفسیر که پیش از ولادت نیوتن نوشته شده، تصریح گردیده، که (کِفات) به معنای جذب کردن است.
نويسنده : مریم السادات خطیبی
کلید واژه : مثل در قرآن
در قرآن مسائل عقلی بسیاری وجود دارد که اکثر مردم قابلیت فهم و جذب آن را پیدا نمیکنند و از سوی دیگر مردم به محسوسات و عینیات عادت کرده اند بدین خاطر، خداوند متعال برخی از مفاهیم بلند عقلی را در قالب مثلها بیان فرموده است تا عموم مردم آنها را به تناسب ادراک خود دریابند،
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه : مرگ
علل ترس از مرگ
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه : رعایت عدالت
رعایت عدالت
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه : امام و مرد دلقک
ان لله یوما یخسر فیه المبطلون
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه : سد ذوالقرنین
سد ذوالقرنین کجاست؟
نويسنده : یک بنده خدا
کلید واژه : قرآن، نبوت، نزول قرآن، نزول تدریجى، نزول دفعى، ماه رمضان، ماه رجب، بعثت.
در رابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد
1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است.
2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است.
3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست.
4ـ پیامبر دو بعثت داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان.
5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است.
6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است.
این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند.
نويسنده : علی اسعدی
کلید واژه :
فهم و برداشت از قرآن، در طول تاریخ تفسیر، گرفتار دو رویکرد نادرست بوده است تأویل گرایی بی ضابطه و برداشت های باطنی و دیگر جمود و سطحی نگری و ظاهرگرایی که به تعطیل شدن عقل در مقام فهم قرآن و کند شدن حرکت علمی انجامید. در این نوشتار نخست به تبیین این رویکرد و ارائه نمونه هایی از آن پرداخته و سپس شبهات کلی ظاهرگرایان در مقام اعتقاد و استدلال را که زمینه ساز انحراف و اشتباه آنان در تفسیر شده به تفصیل مورد بررسی و سپس پاسخ قرار داده است؛ شبهات یاد شده عبارتند از:
1- استناد به روایاتی که نهی از تفسیر به رأی می کنند.
2- ظنی بودن تفسیر عقلی
3- بر عهده پیامبر بودن تبیین آیات قرآن
4- بی نیازی از عقل، به دلیل جامع بودن قرآن
5- خطاپذیری و ناتوانی عقل در مقام تفسیر
6- منحصر بودن آگاهی از تأویل در «راسخان در علم»
7- حجیت نداشتن ظواهر قرآن.
نويسنده : محسن قاسم پورراوندی - محمد علی مهدوی راد
کلید واژه :
فسیر عرفانی قرآن بر مبانی خاصی استوار است که عبارتند از:مبانی فکری،عقیدتی و زبانی.اصل ظاهر و باطن،و وحیانگاری فهم عارفان،دو مبنای مهم فکری در این مقوله به شمار میرود.زبان عرفان که زبان اشارت و رمز است در کنار تأویل و تمثیلگرایی از مبادی زبانی این رویکرد در تفسیر قرآن محسوب میشود.از دو اصل فوق،ما پژوهش دربارهء اصل اول یعنی ظاهر و باطن،را برگزیدهایم،این مقاله شامل 3 مبحث مهم است:
الف)عارفان برای جهان هستی ظاهر و باطن قائلند.تلاش شده با استشهاد به آثا عرفانی، چند و چون این ادعا مورد بررسی قرار گیرد.از فروع این مبحث،تطبیق کتاب تکوین و کتاب تدوین(قرآن)و نیز همانندی جهان،قرآن،و انسان در تبعیت از اصل ظاهر و باطن است.
ب)بررسی ظاهر و باطن قرآن کریم.کوشش شده این مسأله نیز با ذکر شواهدی از کلمات و آیات قرآنی و نیز تصریحات برخی عارفان تحلیل و ارزیابی گردد.
ج)کاوشی در برخی روایات مربوط به این بحث در جوامع حدیثی و کتب تفسیری.مقولاتی همچون ظاهر،باطن،حد و مطلع از طریق این روایات مورد بررسی قرار میگیرد.