مهمان
در عصر ظهور، حضرت مهدى (علیه السلام) در تقسیم اموال چگونه رفتار خواهند کرد؟
حسین عالمی (داور) : سلام
امام زمان طبق کتاب و سنت رسول اعظم رفتار خواهند کرد
مانند امام علی علیع السلام
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
فساد و جنایت برخی افراد به خاطر سوء تربیت خانوادگی آنان است و اگر آنان پدر و مادر باسواد و آگاهی داشتند به فساد کشیده نمیشدند با این وصف، کیفر آنان چگونه خواهد بود؟
حسین عالمی (داور) : سلام
محیط تاثیر گذار است اما نه به اندازه اراده
این حرفها باعث نمیشود که گنه کاران از عذاب تبرئه شوند
مثال های فراوانی وجود دارد که از انسانهای خوب فرزندان بد به دست آمده و از پدران بد فرزندان خوب
اراده
اراده
اختیار
اختیار
به این دو کلمه فکر کنید
ما همیشه اختیار داریم و با اراده خودمان خوب یا بد میشویم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا کسی که خمس یا زکات مالش را نمیپردازد کافر است؟
حسین عالمی (داور) : سلام
لزوما نه
انسانها گاهی اعتقاد ندارند پس کافرند
اما گاهی اعتقاد دارند اما انجام نمیدهند پس مومنی فاسق خواهند بود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
معاشرت با کسی که خمس نمیدهد چه حکمی دارد؟
حسین عالمی (داور) : سلام
معاشرت با او حرام نیست
اگر از بابت هدایت و ارشاد او باشد ثواب است
اما شایسته است با انسانهای مومن و نورانی معاشرت کنیم
1)
غفاریان : اگر به خانه کسی میرویم که خمس نمیدهد، در صورتی که ندانیم چیزهایی که در آن تصرّف میکنیم(مانندغذا) مورد تعلّق خمس است یا نیست، تصرّف در آنها اشکالی ندارد، و اگر یقین داریم که به آنها خمس تعلّق گرفته است تنها در صورتی میتوانیم در آنها تصرّف کنیم که از مجتهد جامع الشرائط(مانند مرجع تقلید) است برای تصرّف در آنها اذن گرفته باشیم.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فرشته
با سلام وخسته نباشید ،من برای یکسری از حاجت های خودم نذر هایی کردم که حالا بعد از چند سال حاجت روا شدم ولی نذر ها را فراموش کردم باید چه کنم؟با تشکر از شما عزیزان لطفا کامل راهنماییم کنید.
حسین عالمی (داور) : سلام
اگر برای نذر خودتان صیغه شرعی ان را اجرا نکرده اید چیزی بر عهده شما نیست
عمده مردم هم این گونه اند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فرشته
زمانی که زندگی ما انسانها به پایان برسد و تمام انسانها بر اساس اعمالشان بازخواست شوند ایا بعد ان زمان دوباره انسانهای دیگری برای زندگی به وجود می اید؟
حسین عالمی (داور) : سلام
خداوند همیشه خالق است و خالق خواهد بود
فیض او تمام شدنی نیست
این به معنی خلقت انسانی شبیه ما نیست
خالقیت خداوند فراگیر و نو به نو است
سبحان الله عمایصفون
1)
رضوانی : سلام علیکم .ضمن تاییدپاسخ مطرح شده چند موردقابل توجه میباشد:اول اینکه هیچ چیزدرعالم ازبین نرفته تمام نمیشودبلکه باتغییراتی ادامه حیات داده روبه کمال میرود دوم اینکه انسانها نیزکه برترین موجودات مکلف میباشندسیرتکاملی خودراپس ازانتقال ازجهان ماده ودنیادرعالم برزخ وپس ازان در قیامت ودرسرای مناسب اعمال دنیایی خودطی میکنندتابه درجات مناسب استعدادهای خودبرای رسیدن به کمال انسانیت برسند واین یعنی عدالت وحکمت ورحمت خالق در عالم خلق وامر (الله اعلم)
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسین شعبان پور
آیا زندگی در عالم برزخ همانند این دنیا ست ؟
حسین عالمی (داور) : سلام
عالم برزخ غیر از این عالم است
عالم برزخ عالمی مادی نیست البته اثار ماده در آن هست
انجا عالمی است به سمت تجرد
پس لذات ان لذیذ تر و عذاب ان سخت تر است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا قجری
به نظر شما بهترین راه برای حفظ قران چیست ؟
از چه شیوه ای میتوان استفاده کرد؟
چه مدت زمانی طول می کشد؟
حسین عالمی (داور) : سلام
استعداد افراد متفاوت است
و البته فرمول ثابتی وجود ندارد
بهترین راه انس فراوان با قرآن است تا قرآن با پوست و گوشت شما بیامیزد
عبارات را حفظ نکنید بلکه به نیش بکشید و نوش جان کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی طوبی
سلام
شبهه ای مطرح شد که دنبال پاسخ آن هستم
در مورد اینکه خداوند میفرماید "آنها را از ظلمت خارج ساخته به سوی نور هدایت مینماییم"
آیا مومنان واقعی(در شبهه به اهل بیت اشاره شد)ابتدا در تاریکی بوده اند که به نور هدایت شده اند؟
مشابه این شبهه در مورد آیه تطهیر نیز مطرح شده است که اهل بیت ابتدا در آلودگی و رجس بوده اند و خداوند آنها را پاک و مطهر ساخته است که مخالف عصمت میباشد.
لطف کنید پاسخ را با درج سند بدهید(تفسیر جامع،تفسیر نور ،تفسیر نمونه و بحارالانوار ترجیح داده میشود)
قدر دان زحمات شما هستیم
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
خداوند در سوره بقره آیه 257 می فرماید: اللَّهُ وَلىُِّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّور- خداوند ولیّ کسانی است که ایمان بیاورند، آنها را از ظلمت به سوی نور خارج می کند.
فرضی که شما در شبهه دارید که مومن ابتدا در تاریکی بوده و بعد به نور هدایت شده و نتیجه گزفته اید که اهل بیت ابتدا در آلودگی بوده اند و بعد پاکی رسیده اند قابل مناقشه است.
در تفسیر المیزان ذیل آیه سوره بقره که در ابتدای مطلب ذکر کردم آمده است: انسان از همان آغاز خلقت، داراى نورى فطرى است که نورى است اجمالى، اگر مراقب او باشند ترقى مىکند، و تفصیل مىپذیرد، چون در همان اوان خلقت نسبت به معارف حقه و اعمال صالح به تفصیل نور ندارد، بلکه در ظلمت است، چون تفصیل این معارف براى او روشن نشده، پس نور و ظلمت به این معنا با هم جمع مىشوند، و اشکالى هم ندارد، مؤمن فطرى که داراى نور فطرى و ظلمت دینى است، وقتى در هنگام بلوغ ایمان مىآورد، به تدریج از ظلمت دینى به سوى نور معارف و اطاعتهاى تفصیلى خارج مىشود و اگر کافر شود از نور فطریش به سوى ظلمت تفصیلى کفر و معصیت بیرون مىشود. و اگر در آیه شریفه کلمه نور را مفرد و کلمه ظلمت را جمع آورده، و فرموده:" یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ" و" یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ" اشاره به این است که حق همیشه یکى است، و در آن اختلاف نیست، هم چنان که باطل متشتت و مختلف است و هیچ وقت وحدت ندارد. هم چنان که در جاى دیگر فرموده:" وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ".
با توجه به بیان مذکور فرض شما باطل است و در نتیجه نمی توان شبهه را وارد نمود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسینعلی محمدی
با سلام
منظور از روح در سوره قدر جیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
درباره «روح» درآیه 4 سوره قدربرخی مفسران، گفته اند «فرشته امین» است و برخی گفته اند «فرشته اعظم الهی» است که مافوق حضرت جبرئیل(ع) است.V
لذا گفتند منظور از ((روح)) مخلوق عظیمى است مافوق فرشتگان ، چنانکه در حدیثى از امام صادق (ع) نقل شده است که شخصى از آن حضرت سؤال کرد: ((آیا روح همان جبرئیل است))؟.
امام (ع) در پاسخ فرمود: ((جبرئیل از ملائکه است ، و روح اعظم از ملائکه است ، مگر خداوند متعال نمى فرماید: ملائکه و روح نازل مى شوند))
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.