نويسنده : فاطمه نصیری خلیلی
کلید واژه : استعاذه- پناه به قرآن
دو سوره ناس و فلق" معوذتان یا معوذتین" نامیده می شوند. زیرا از ویژگی های این دو سوره، این است که با خواندن این دو سوره می توان خود یا کس دیگری را " تعویذ" کرد. تعویذ یعنی در پناه قراردادن، دفع شر کردن و حفظ نمودن. به عبارت دیگر، خواندن این دو سوره باعث دفع بعضی از شرور و آفات خواهد شد. و مُعوذ، اسم فاعل تعویذ و به معنای تعویذ کننده، در پناه قرار دهنده و حفظ کننده است.
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه :
حالا غیبت میکنیم بعدشم توبه............................
نويسنده : ابراهیم چراغی
کلید واژه :
در مورد خداوند دو نوع تعبیر وجود دارد؛ اسماءالهی و "صفات الهی. این دو تعبیر تفاوت چندانی باهم ندارند و تنها فرقشان اینست که صفت دلالت میکند بر معنایی از معانی؛ مانند "علم" که ذات خدا متّصف بر آن است و اسم بر ذاتی دلالت میکند که با صفتی لحاظ شده باشد؛ پس اسم در واقع بیانگر کمالات و صفاتی است که جزو ذات خداوند است؛ مثلاً "حیات و علم" صفت، اما "حیّ و عالم" اسم هستند.[7]
نويسنده : ابراهیم چراغی
کلید واژه :
مباهله از ریشهی "بهل" در لغت به معنای رها کردن آمده و "ابتهال" که از همان ماده است به معنای تضرع و خضوع در دعا معنا شده است.[1] اما مباهله در قرآن کریم به معنای ملاعنه و لعن و نفرین یکدیگر مطرح شده است؛[2] پس لعن از لوازم دعای انسان به حساب میآید که در قرآن به این معنا بیان شده و علماء به این اعتبار، ابتهال را به لعن معنا کردهاند.[3]
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه : گفتگوی دوست داشتنی
گفتگوی ما با خدا
نويسنده : محمد نادری
کلید واژه :
قرآن واقعا شرمنده ام
نويسنده : یک بنده خدا
کلید واژه : ظاهرقرآن، باطن قرآن، تفسیر، تأویل
تبیین اجمالی ظاهر و باطن قرآن کریم میباشد. در این مقاله نویسنده ظاهر قرآن را تنزل و باطن قرآن را تأویل دانسته است. وی با بیان اینکه فهم ظواهر قرآن از طریق علم تفسیر میسر است به اختصار از این علم سخن گفته است. در ادامه راه رسیدن به بطون قرآن را علم تأویل می داند و با تأکید به اینکه علم تأویل را فقط خدا و ائمه معصومین (ع) می دانند از سوء استفاده بهائیت از تأویل آیات جهت رسیدن به مقاصد شوم خود بحث کرده است.
نويسنده : یک بنده خدا
کلید واژه : وحى تشریعى، وحى تسدیدى، وحى تکوینى ، وحى انبائى
بررسى معناى وحى در لغت و قرآن کریم است. نویسنده ابتدا معناى وحى را با استفاده از نظرات لغت شناسان ذکر مى کند. آنگاه بسامد وحى در قرآن کریم را مطرح و نظر صاحب نظران را در این زمینه بیان مى کند. در ادامه اقسام وحى را که شامل وحى تشریعى، وحى انبائى یا الهام رحمانى، وحى تکوینى یا الهام غریزى و وحى تسدیدى مى شود، بررسى مى نماید و سپس ضمن بررسى کاربردهاى آنها، براى هر یک نمونه اى از آیات قرآن ذکر مى کند. وى در صدد تبیین نوع وحى به پیامبران و اولیاى الهى نیز مى باشد.
نويسنده : سید ابراهیم سجادی
کلید واژه : آسیب پذیرى جوانان، همیارى با جوان، الگوپذیرى جوانان، غریزه جنسى، ویژگى هاى جوانى، نیروى جوانى، تعبّد پسر نوح(علیه السلام)، ابراهیم(علیه السلام)، اسماعیل(علیه السلام)، یوسف(علیه السلام) : کلید واژه
بررسى قدرت و قوّت جوانان، آسیب ها و برخورد بایسته با آنان از منظر قرآن است.نویسنده با توجه به آیات قرآن گزارشى از رخدادهاى تاریخى تلخ و شیرین جوانان در عرصه هاى مختلف زندگى ارائه مى کند. در آسیب ها از ماجراى پسر نوح(علیه السلام) و هلاکت او، سخن مى گوید و سپس بت شکنى ابراهیم(علیه السلام)در جوانى، سربلندى اسماعیل(علیه السلام) در امتحان الهى، پیروزى یوسف(علیه السلام)از آزمون جنسى را به عنوان نمونه هایى از روحیه فضیلت پذیرى بیان مى کند. بررسى ویژگى هاى روحى جوانان در ابعاد خیرخواهى، آرمان گرایى، ستیز با فساد محیط، همگرایى و الگوپذیرى از مباحث دیگر مقاله است. رکود فکرى، حماقت از سر خودخواهى، ناامیدى، حاکمیت غریزه جنسى و احساس حقارت، مقوله هاى آسیب جوانان در این نوشتار است. همیارى بزرگسالان با جوانان در حوزه تعلیم و تربیت، احترام به شخصیت آنان، معرفى الگو و ازدواج آنان از مباحث پایانى مقاله در حل مشکلات جوانان مى باشد.
نويسنده : عطیه صفاری
کلید واژه :
گناهان با ما چه میکنند؟؟