نويسنده : وحید علی پور
کلید واژه : قرآنی
قرانی
نويسنده : وحید علی پور
کلید واژه : قرآنی
ایران مدکس
نويسنده : محمد رضا صائبی پور
کلید واژه :
این مقاله کوششى استبه منظور دستیابى به نظریهاى بهتر براى چگونگى احیاى مردگان در روز رستاخیز. قبل از آغاز بحث لازم به ذکر است که بدن ما از قسمتهاى مختلفى تشکیل شده، که نقش بعضى از آنها در هویت و هستى ما غیرقابل چشمپوشى است.
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
این نوشتار بر آن است تا مفهوم انتظار و دولت اسلامی را در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی(ره) بررسی و تحقیق نموده و الگوی صحیح این اندیشه را ارائه نماید.
ابتدا به اصل مفهوم انتظار از دیدگاه امام راحل(ره) پرداخته شده و سپس برداشتها و اندیشههایی که برخی از انتظار و مفهوم آن دارند اشاره میگردد. این گونه دیدگاهها از انتظار و برداشتهایی ازآن، بر مبنای اندیشه امام یک نوع آسیبی در انتظار و برداشت ناصواب از آن تلقی شده است. با این وصف، در این بخش از تحقیق به نقد اینگونه برداشتها از نظر امام(ره) بیان گردیده شده، و مفهوم صحیح و الگوی کامل انتظار از این دیدگاه ارائه گردیده است.
وهمچنین، در محور دیگری از این تحقیق، مبنای تشکیل دولت اسلامی در عصر غیبت است. ابتدا به اصل ضرورت دولت، خصوصاً دولت و حکومت اسلامی در عصر غیبت، دلیل آن از دیدگاه و بیان امام راحل بررسی و تحقیق شده است. سپس بدنبال آن، بررسی دیدگاههایی است که حکومت اسلامی را در عصر غیبت باطل دانسته و آن را معارض با روایاتی میدانند که از دولت و تشکیل حکومت در عصر غیبت منع کرده است. حاکم آن را طاغوت و پرچم آن راپرچم ظالمانه معرفی کرده و آن را محکوم به شکست دانستهاند.
در این بُعد از تحقیق (محور دوم)، نخست تحلیل و توضیح مراد از احادیث در بیان امام اشاره شده و سپس به نقد آنها از دیدگاه امام(ره)پرداخته شده است. در پایان به عنوان حسن ختام به فرازهای کوتاهی از انتظار صحیح و حکوت اسلامی از سخنان ایشان اشاره گردیده است.
واژگان کلیدی: انتظار، فرهنگ انتظار، فرهنگ قدرت اسلامی، تحقق وعده الهی، تحقق صالحان در روی زمین، دولت اسلامی، ضرورت حکومت اسلامی در عصر غیبت، حکومت و عقل، حکومت و شرع، بطلان حکومت، پرچم طاغوت،
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
مقدمه
داستان حضرت نوح (ع) اولین داستان از پیامبران اولو العظم است که در قرآن کریم مفصل طرح شده است. این داستان در سورههای: اعراف،توبه، یونس، هود، اسراء، مریم، انبیاء، حج، مؤمنون، فرقان، شعرا، عنکبوت، احزاب، صافات، ص، غافر، نوح، شوری، ق، ذاریات، نجم، قمر، وحدید. آمده است. در این نوشتار فقط از سوره اعراف از آیه 59 تا 64 بحث شده است. قرآن کریم خلاصه داستان نوح (ع) را در سوره اعراف حکایت کرده است. اگر کمی دقت در آیات شود خاننده خودش چکیده داستان را بدست خواهد آورد. به همین منظور در این نبشتار صرفاً داستان آن حضرت باز گو نشده است. بلکه تفسیر آیات تحت عنوان «برداشتها» با نگاه نو مطرح گردیده است.
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
از دیر باز، داستان آفرینش در میان مردم جهان مطرح بوده و در طول تاریخ ذهن بشر را این سؤال به خود مشغول داشته است: «جهان هستی را که آفریده و چگونه آفریده است؟» برخی مردم در پی جواب سؤال فوق دست به دامان طبیعت بردند تا راز آفرینش را کشف و برملا کنند! که سر انجام رفته رفته به پرستش طبیعت منجر شده است! دانشمندان، نخستین نشانههای موجود از دین را گرایش به پرستش طبیعت میدانند و معتقدند هم اکنون نیز، نمونههایی از این گونه گرایش به طبیعت در مناطق دور افتادة جهان، مشاهده میشود.
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
إِذْ قَالَتِ امْرَأَت عِمْرَنَ رَب إِنى نَذَرْت لَک مَا فى بَطنى مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنى إِنَّک أَنت السمِیعُ الْعَلِیمُ
فَلَمَّا وَضعَتهَا قَالَت رَب إِنى وَضعْتهَا أُنثى وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضعَت وَ لَیْس الذَّکَرُ کالاُنثى وَ إِنى سمَّیْتهَا مَرْیَمَ وَ إِنى أُعِیذُهَا بِک وَ ذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشیْطنِ الرَّجِیمِ
به یادآر زمانى را که همسر عمران گفت : پروردگارا، من نذر کرده ام که آنچه در رحم دارم ، محرر (یعنى خالص خدمتکار) تو باشد. از من قبول کن که تو، آرى تنها تویى که شنواى دانایى .
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
در قرآن، آیات بسیارى وجود دارد که به شهادت روایات مستند و معتبر، درباره حضرت مهدى(علیه السلام) و قیام جهانى او نازل گردیده است قرآن مجید نیز نسبتبه این موضوع اهتمام ویژهای داشته و اراده و خواستخداوند متعال را بر این میداند که دوران کومتشیطان به پایان رسد و بساط پیروان او برچیده شود و حتما تمام بندگان صالح خداوند در همه جای زمین به حکومت رسند و سراسر گیتی به آنان سپرده شود تا قوانین اسلام به طور کامل و همه جانبه تطبیق و اجرا و سعادت افراد بشر تضمین و تامین گردد و هدف نهایی از زندگی تحقق پذیرد
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
وَ إِذْ قَالَ رَبُّک لِلْمَلَئکَةِ إِنى جَاعِلٌ فى الاَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَ تجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسفِک الدِّمَاءَ وَ نحْنُ نُسبِّحُ بحَمْدِک وَ نُقَدِّس لَک قَالَ إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ(30)
وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الاَسمَاءَ کلَّهَا ثُمَّ عَرَضهُمْ عَلى الْمَلَئکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونى بِأَسمَاءِ هَؤُلاءِ إِن کُنتُمْ صدِقِینَ(31)
قَالُوا سبْحَنَک لا عِلْمَ لَنَا إِلا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّک أَنت الْعَلِیمُ الحَْکِیمُ(32)
قَالَ یَئَادَمُ أَنبِئْهُم بِأَسمَائهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمَائهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنى أَعْلَمُ غَیْب السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ(33)
نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
(همچنین ) به برادر مردم مدین ، یعنى شعیب ، وحى کردیم . او نیز به مردمش گفت : اى قوم ، خدا را بپرستید، چون غیر او معبودى ندارید و در معاملات ، ترازو و قپان را به نفع خود زیاد و به ضرر مردم کم نگیرید. من خیرخواه شما هستم . من بر شما از عذاب روزى مى ترسم که عذابش از هر جهت فراگیر است .
و اى مردم ، پیمانه و وزن را با عدالت وفا کنید و بر اشیاء مردم عیب مگذارید و از حق آنان نکاهید و در زمین فساد مکنید.
سودى که خدا در معامله برایتان باقى مى گذارد، برایتان بهتر است و بدانید که (ضامن کنترل شما در دورى از کم فروشى و قناعت به خیر خدا، تنها و تنها ایمان شماست و) من مسؤ ول کنترل شما نیستم .