پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مصطفی لطیفی
سلام
خداوند بعد از آنکه در قرآن جریان کشته شدن فردی توسط حضرت موسی را بیان می فرماید ،می گوید "آن" امری از جانب شیطان بود.منظور از "آن" چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در این زمینه نوشته است: منظور از کلمه «هذا» که موسی(ع) به آن اشاره کرده درگیری و جنگ بین آن دو بود که سرانجام منجر به مرگ مرد قبطی شد و موسی(ع) آن عمل را به نحوی به شیطان نسبت داد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد امیدواری ابرقویی
سلام علیکم به نظر قرآن کریم مهمترین و اصلیترین دلیل غیبت امام زمان علیه السلام چیست (منظور از این سوال اینست که آیا برطرف کردن موانع به دست کیست؟)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در قرآن به این نکته به تصریح اشاره ای نشده است. اما بر اساس روایات علت هایی را می توان برشمرد گرچه علت اصلی برای ما مخفی است:

1. حفظ جان امام زمان عجل الله تعالی فرجه

2. امتحان و آزمایش انسانها

3. آزادی از بیعت دیگران:مضمون برخی از روایات این است که آن حضرت با غیبت خود ناچار از بیعت با طاغوتهای زمان نمیشوند.
یخ صدوق, با استناد به روایت عبدالحمید بن ابی الدیلم, از امام صادق(ع) می نویسد:

(در عصر ابراهیم, چون امکان ظهور حجت نبود, خداوند او را از دیده ها پنهان داشت و نمرود, فرزندان رعایای خود را برای جستن ابراهیم می کشت و ابراهیم, ستم دیدگان را با افکار خود آشنا می کرد. وقتی شمار آنان به اندازه معیّن رسید, ابراهیم رسالت الهی خود را آشکار ساخت. پیامبران پس از ابراهیم نیز, بر حسب شرایط زمان خود, پنهان یا آشکار, پیام خود را به مردم می رساندند, تا این که زمان موسی فرا رسید. فرعون, برای یافتن موسی, فرزندان بنی اسرائیل را می کشت خداوند, زاده شدن او را پوشیده داشت و موسی را در کنار فرعون پروراند, تا این که زمان مناسب اظهار دعوت فرا رسید.

پس از وفات موسی نیز, این سبک و سیاق ادامه یافت, تا عیسی پیام آسمانی خود را بر مردم عرضه داشت. زمان او, زمان مناسبی بود. خداوند او را از دید جامعه دور نداشت. حواریون عیسی نیز, بعضی در پنهان بعضی آشکارا رسالت خود را ابلاغ کردند, تا محمد بن عبداللّه(ص) به رسالت برگزیده شد. پیامبر نیز, اوصیای خود را معین کرد و به آمدن مهدی, خاتم ائمه, خبر داد. رهبری که زمین را پس از آن که از ستم انباشته گردیده, از عدل و داد پر می گرداند
شیخ صدوق, فلسفه غیبت امام زمان را, همان فلسفه ای می داند که در غیبت پیام آوران و پیشوایان الهی پیشین, وجود داشته است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
فرق سبوح وقدوس چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این متن از آیت الله جوادی آملی است:
س باید دو کار کرد: با یک تقسیم اشیا را به بد و خوب و زشت وزیبا و خیر و شر و حسن و قبیح و امثال آن تقسیم کرد که آن چه که نقص است «کل ذلک کان سیئه عند ربک مکروها» نقص ها اصلا به خدای سبحان اسناد ندارد و کلمه سبوح عهده دار این تقسیم اول است او سبوح است، او منزه از هر نقص است. وقتی مساله تسبیح تمام شد در تقسیم دوم نوبت به تقدیس می رسد که او نه تنها سبوح است قدوس هم هست. قدوس است یعنی چه؟ یعنی این اموری که خیراندکمال اند، شر و نقص که رفت این کمال مثلا علم دو قسم است: علم لا متناهی و متناهی، شجاعت متناهی شجاعت نامتناهی، شجاعت کمال است ترس نقص است، نقص را با سبوح برطرف کردیم. اما این شجاعت که دو قسم است آیا خدای سبحان دارای شجاعت متناهی است یانامتناهی در این جا نوبت تقدیس است که او قدوس است، قدوس یعنی خدای سبحان مبرای از کمالات محدود است. پس شجاعت محدود، علم محدود، قدرت محدود، بخشش محدود هم رخت برمی بندد و فقط کمالات نامحدود می ماند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فریبا بهروز
سلام نظراسلام وقران درباره محیط زیست چیست ایاایه ای دراین زمینه هست؟باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
محیط زیست مخلوق خدا و برای زندگی انسان ها در جهت رشد و برقرار عدالت است که باید طبق دستورات الهی استفاده شود. قوانین بسیار دقیق فقهی و مستحبات و مکروهات زیادی درباره حفاظت از محیط زیست آمده که در مورد نحوه برخورد با درخت، زمین زراعی، حیوانات، آبها و ... ذکر شده است. آیاتی که به تسخیر آسمان ها و زمین برای انسان اشاره کرده و انسان ها را به رعایت میزان و عدل در مواجهه با آنها خوانده از این جمله اند. روایات نیز بسیارند.
آیت الله جوادی آملی کتابی دارند با نام اسلام و محیط زیست (نشر اسراء) به آن مراجعه کنید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
بنده آموزگار رسمی آموزش و پرورش هستم
درخواست مجوز مدرسه ی غیر انتفاعی دادم
اما بسیار مایلم که این مدرسه را به مدرسه قرانی تبدیل کنم
لطفا به من راهکار نشان دهید
با تشکر در پناه حق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
باید به اداره آموزش و پرورش مراجعه کنید و شاریط آن را بپرسید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
درکدام سوره از قران در مورد داشتن مرجع تقلید و رجوع به ان ذکرشده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علاوه بر دلیل عقلی بر لزوم تبعیت جاهل از عالم و قرآن نیز آیه مشابه وجود دارد:
فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (نحل، 43)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسنا پوررحیمی
سلام . میخواستم بپرسم که چرا برنده شدن رو به تعداد گلواژه ها ربط دادین . خب شاید یک بنده خدایی تک تک آیات قرآن رو بدون اینکه ویرایشی در آنها انجام دهد را مستقیما بنویسد . آیا این انصاف است که او در مقایسه با کسی که تعداد گل واژه هایش کمتر از ایشان است اما بصورت قابل فهم و کوتاه بخش هایی از آیات را انتخاب نموده است امتیاز بیشتری بگیرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فاطمه کیلانی (داور) : با سلام. برای امتیاز گل واژه معیارهایی وجود دارد که فقط تعداد جزء این معیارها نیست .
توضیح مناسب و کاربرد عبارت انتخابی تاثیر زیادی در امتیاز و نهایتا برنده شدن دارد.داورها قضاوت در مورد گل واژه ها خواهند کرد.
با تشکر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی
سلام
قرآن در کدام آیه در مورد میکروب ودایناسورها صحبت کرده است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به چنین آیه ای برخورد نکردم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) امیدواری ابرقویی : سلام آقا مرتضی
در قرآن کریم درباره میکروب هم آیه ای هست :
درقرآن کریم میخوانیم: فَلْیَنْظُرِ الانْسانُ إِلی طَعامِهِ[عبس/24] یعنی آدم وقتی میخاد یه غذایی بخوره باید بهش نگاه کنه تا میکروبی نباشه . خب تازه بعضی غذا ها رو هم فرمود نباید بخوریم توضیح بیشتر اینکه:
خوردنی های حرام:
گوشت خوک
خوردن گوشت خوک برای یهود و مسلمین منهی است.
عیسویان گوشت خوک را می‏خورند.
در کشورهائی که خوک می‏خورند مرض (لادری) فراوان و در کشورهای اسلامی برعکس .
اروپائیان هر که را می‏خواهند به بی غیرتی توصیف کنند او را به خوک تشبیه می‏کنند و یکی از فحش های آنها است.
خوک در امور زناشوئی هیچ حیائی از خود نشان نمی‏دهد، مضافا به اینکه تغذیه در روح اثرشایانی دارد.
و نتیجتا در بی حیائی بی اثر نخواهد بود خوردن گوشت خوک.
خوک از خوردن هیچ کثافتی دوری نمی‏کند.
اروپائیان روده خوک را از خون و چربی خود آن پر کرده و با قیمت گرانی می‏خرند.
در انجیل برنابا خوک را مظهر شیطان معرفی می‏کند. در انجیل متی، لوتا، مرقس در ضمن داستانی می‏گوید: که عیسی شیطان را در بدن خوک جا داد. سخن کوتاه آنکه در نزد عیسویان نیز خباثت دارد.
یکی از ضررهای گوشت خوک تریکین یا تیشین است. دیگری مرض کرم کدو تریکین حیوان کوچکی است در میان گوشت خوک لانه می‏کند، اولین مرتبه یک نفر انگلیسی و بعد شخصی آلمانی و بعد دیگران با بررسی‏ها به فساد آن برخوردند. چندین سال قبل درقسمتی از کشور روسیه خوردن خوک از طرف دولت قدغن شد.
تریکین کرم کوچکی است که نر و ماده دارد و در یک ماه تا 15000 تخم می‏ریزد.
دراثر فعالیت این کرم در بدن انسان دچار کم خونی می‏شود.
دراثر فعالیت این کرم در بدن انسان مبتلا به سر گیجه، تب‏های مخصوص، اسهال ،تب مزمن و... می‏شود.
در اثر فعالیت این کرم در بدن انسان مبتلا به دردهای رماتیسمی ،کشش اعصاب، خارش داخل بدن، تراکم پی‏ها، کوفتگی و خستگی و گاهی پس از چند روز می‏میرد. سختی عمل مضغ و بلع و تنفس.
در بعضی دائرة المعارف ها چنین می‏خوانیم: رهائی از خطرات این کرم تریکین نخوردن گوشت خوک است.
دواهای کرم کش حریف این کرم نمی‏شوند.
در یک کیلو گوشت خوک ممکن است 400 میلیون نوزاد تریکین باشد.
مرض دیگری که از گوشت خوک تولید می‏شود کرم کدو است و داری چند قسم است که در معده خود را به دیوار معده می‏چسباند و تا چندین متر می تواند بشود. بدنش حلقه حلقه و در هر حلقه تخم های نر و ماده وجود دارد.
گوشت خوک ثقیل الهضم و سبب پیدایش یک نوع سمی هم می‏شود.
ضررهای گوشت خوک منحصر به دو کرم تریکین و کدو نیست. (نقل از مجموعه انتشارات انجمن تبلیغات اسلامی
2. درندگان
اعضاء هضم استعداد دارند که غذا را از بیرون بگیرند و مبدل به خون تازه کنند. لذا بهترین غذا برای انسان سبزی جات ومیوه جات و کمی گوشت است گوشت حیوانات علفخوار که یک واسطه بیشتر در کار نیست. علف بوده گوشت شده وگوشت خون انسان می‏شود. بنابراین حیوانات گوشت خوار که دارای چنگال و ناخن و نیش قوی هستند، چون برای انسان مضر هستند در اسلام حرام شده، چون اول گوشت حیوانی صید شده بوده بعد گوشت و خون درنده شده و بعد این خون وبعد گوشت درنده می‏خواهد گوشت انسان شود و واضح است چنین گوشتی قابلیت تولید خون تازه وشفاف ندارد، چون فاصله بین گوشت انسان و سبزی جات و میوه‏ها دور است و هرچه دور باشد خون فاسدتری تولید می‏کند.[اقتباس ازآئین جاویدان، ج2]
3. حیوانات زهردار
چون بعد از مرگ نیز سم آنها در بدن باقی است و انسان را مسموم می کند حرام هستند.
4. لا شخور
مفاسد گوشت اینها نیز روشن است. این پشه است حامل میکروب مالاریا، این کبک است حامل میکروب طاعون. این موش است حامل میکروب طاعون نیز و الخ.
5. سایر
1. امام صادق(ع)در فلسفه کلی خوردنی ها و نخوردنی ها فرمود:إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی لَمْ یُحَرِّمْ ذَلِکَ عَلَی عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِیمَا حَرَّمَ عَلَیْهِمْ وَ لا زُهْداً فِیمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَکِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا یُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلا مِنْهُ عَلَیْهِمْ بِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا یَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَیْهِمْ[کافی، ج6، ص242].
2. قَالَ الصَّادِقُ(ع):أَمَّا الْمَیْتَةُ فَإِنَّهُ لا یُدْمِنُهَا أَحَدٌ إِلا ضَعُفَ بَدَنُهُ وَ نَحَلَ جِسْمُهُ وَ ذَهَبَتْ قُوَّتُهُ وَ انْقَطَعَ نَسْلُهُ وَ لا یَمُوتُ آکِلُ الْمَیْتَةِ إِلا فَجْأَةً[کافی، ج6، ص242].
3. تخم حیواناتی که دو طرفش مساوی است حرام است.
قَالَ الصَّادِقُ(ع):مَا یَجُوزُ أَکْلُهُ مِنَ الْبَیْضِ فَکُلُّ مَا اخْتَلَفَ طَرَفَاهُ فَحَلالٌ أَکْلُهُ وَ مَا اسْتَوَی طَرَفَاهُ فَحَرَامٌ أَکْلُهُ[تحف‏العقول، ص338].
4. هر مشروبی که در عقل اثر سوءگذارد حرام است.
قَالَ الصَّادِقُ(ع):مَا یَجُوزُ مِنَ الاشْرِبَةِ مِنْ جَمِیعِ صُنُوفِهَا فَمَا لَمْ یُغَیِّرِ الْعَقْلَ کَثِیرُهُ فَلا بَأْسَ بِشُرْبِهِ وَ کُلُّ شَیْءٍ یُغَیِّرُ مِنْهَا الْعَقْلَ کَثِیرُهُ فَالْقَلِیلُ مِنْهُ حَرَامٌ[تحف‏العقول، ص338].
5. هر ماهی که پولک داشته باشد حلال است.
قَالَ الصَّادِقُ(ع):مَا یَجُوزُ أَکْلُهُ مِنْ صَیْدِ الْبَحْرِ مِنْ صُنُوفِ السَّمَکِ مَا کَانَ لَهُ قُشُورٌ فَحَلالٌ أَکْلُهُ وَ مَا لَمْ یَکُنْ لَهُ قُشُورٌ فَحَرَامٌ أَکْلُهُ[تحف‏العقول، ص338].
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اکرم چمنی
آیا ممکنه پاسخ را زود بدهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوال پاسخ نداده ای با نام شما وجود ندارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
لطفا کتابی را معرفی کنید که متشابهات قرآن کریم در آن باشد ؟
با تشکر فراوان
جهت سلامتی و تعجیل درا مر فرج آقا امام زمان (عج) صلوات
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم

1. اثبات حق از دو تفسیر محکم و متشابه (فارسی)، محمود محمدی تبریزی، شیعه، قم: انتشارات چاپخانه علمیه، 122 ص.
2. بررسی احکام و تشابه در قرآن کریم (فارسی)، ید الله ملکی، شیعه، اراک: دانشگاه آزاد اسلامی، 1372
3. پژوهشی در حکمت متشابهات در قرآن (فارسی)، ماشاء الله بیات مختاری، شیعه، با نظارت محمد باقر حجتی، قم: مرکز تربیت مدرس، 1373 ش، 401 ص. [این اثر پایان نامه تحصیلی درباره نقد متشابهات قرآنی است].
4. تأویل قرآن به قرآن، یا تفسیر کاشف (فارسی)، محمد باقر حجتی، عبدالکریم بی آزار شیرازی، شیعه، تهران: دفترنشر فرهنگ اسلامی 1366 ش، 5 مجلد.
5. حقایق التأویل فی متشابه التنزیل (فارسی)، محمد بن الحسین شریف الرضی (م 406 ق)، شیعه، ترجمه: محمود فاضل یزدی مطلق، مشهد: آستان قدس رضوی، 1366 ش، 502 ص [این کتاب ترجمه ای روان از عنوان پیشین است].
6. متشابهات قرآن و اخبار (فارسی)، قاسم یوسفی، شیعه، مشهد: دانشکده الهیات و معارف اسلامی 1350 ش [این کتاب ترجمه قسمت دوم «اساس التقدیس» فخررازی است که به عنوان پایان نامه تحصیلی به راهنمایی آقای «زین الدین زاهدی» نوشته شده است].
7. محکم و متشابه در قرآن (فارسی)، منصور درخشنده، شیعه، به راهنمایی محمد هادی معرفت، قم: 1371 ش، 192ص. [این اثر پایان نامه تحصیلی است]
8. محکمات و متشابهات قرآن (فارسی)، یوسف شعار، شیعه، تبریز [بی نام]، 1360 ق.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>