مجید مهری
بنظر شما آیا صحیح است در اولین روز اشنایی برای ازدواج وبعنوان نخستین پرسش وانهم ازکسی که نماز می خواند،بپرسیم که شما چقدر نماز قضا دارید؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
خیر، صحیح نمی باشد.
اصلا این سوال صحیح نمی باشد چه در خواستگاری و چه در شرایط دیگر؛ زیرا قرآن انسان را از تجسس در امور دیگران منع کرده است. در ضمن نماز قضا دلیلی بر دینداری کسی نیست زیرا ممکن است فردی به دلایل خاص غیر از سهل انگاری و یا بی احترامی به نماز، نمازش قضا شده باشد.
در ضمن اگر کسی بداند که چه میزان دین الهی از جمله نماز بر گردنش است، نشان دهنده این است که آن فرد به تکالیف دینی اش اهمیت می دهد که نمازهای قضاهایش را محاسبه کرده و اطلاعاتش را دارد.
من الله توفیق
1)
ghaf : سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم یا حتی نزدیکترین فرد تجاوز به حقوق افراد است .
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجید مهری
بین توکل وتمرکز ذهن ویوگا چه رابطه ای است ؟ آیا رویکرد یکجا به انها تناقض را می رساند؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
یوگا ورزشی است برای رسیدن به تمرکز ذهنی بدون هیچ گونه گرایش مذهبی.
توکل، ارتباط با یگانه هستی و سپردن خود به او و تسلیم شدن در برابر اراده او می باشد.
مثلی وجود دارد که می گوید: چون صد آید نود هم پیش ماست. اگر توکل به معنای درست و حقیقی اش در فردی تحقق پیدا کند، تمرکز ذهن و آرامش وجودی آن فرد به جایی می رسد که بهترین ذهن ها و متمرکزین و افرادی که یوگا کار می کنند به او نخواهد رسید.
انسان ذاتا دنبال رسیدن به آرامش است و به همین دلیل دنبال هر چیزی که او را به آرامش برساند می رود. انسان های بی دین و دور از خداوند برای رسیدن به آرامش به دنبال تمرکز ذهن و یوگا می روند تا بوسیله آنها به آرامش برسند اما غافل از این هستند که راه آرامش اتصال به منبع هستی که الله است می باشد. در اصل این ورزش ها توسط افراد بی دین بوجود آمده است.
در واقع یوگا و ورزشهایی که به دنبال آرامش از طریق تمرکز هستند، مردم را به عرفان های کاذب می کشانند و رویکرد یکسان به آنها و توکل، اشتباه محض است زیرا اینها ماهیتا با هم تفاوت دارند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجید مهری
چرا برخی دختران که باحجاب وبا ایمان (تاکید بر تدین دارند)هستند، نسبت به مسائل مادی ازدواج خوف دارندوباشک قدم میگذارند؟آیا با وجود ایمان وشک در یکذهن ،می شود که ایشان را متدین بدانیم؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
به نظرم شک در مصداق دارند
نه در اصل ازدواج که از سنن رسول خداست
البته ایمان واقعی گوهری است کمیاب و یا شاید نایاب
در مسایل مادی هم هر چه به تربیت فاطمی نزدیکتر باشند نسبت به مادیات علاقه کمتری دارند تا جایی که لباس ویژه شب عروسی را به صدقه بدهند
ما نباید نمره بدهیم
از درجه ایمان افراد جز پروردگار آگاه نیست
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام -آیا انسان با داشتن قوه اختیار وقتی گناهی انجام میدهد آیا حتی اجازه انجام شدن آن گناه را خدا داده است ؟خدادوند درصورتی که گفته در علم هیچ عملی بدون اراده من انجام نمیشود؟و اگر اینگونه است ،آیا خدا از صفت سلبی مبرا نیست/
حسین عالمی (داور) : باسلام
سوال شما در اختیار خودتان است یا در علم الهی؟
کدام را فهمیده اید؟
به نظرم نباید در اختیار خودتان شک داشته باشید
انسان به علم حضوری میفهمد که مختار است و این شک بردار نیست
پس اگر اختیار دارید از گناه دوری کنید
و علم الهی را سبب گناه کاری قرار ندهید چون اختیار دارید
اما علم الهی چگونه است؟
چگونگی علم الهی برای اوحدی افراد (تعداد بسیار کمی از افراد)حل میشود و نیاز به تامل و تفکر و فلسفه و نماز شب خواندن دارد
برای فهمیدن این بخش کتاب نهایه الحکمه علامه طباطبایی را از استاد ماهر فلسفه درس بگیرید
1)
ghaf : انسان مختار مطلق نیست
خالق بزرگ به انسان تا حدی اختیار داده که بندگیش کند
گر نه اختیار انسان را شیاطین بدست میگیرند .
ما در چارچوب قانون و ضوابط و سنن الهی حق اختیار داریم و نه بش از ان .
2)
ghaf : یکی از موارد اراده اله این است :
که تو هر اراده ای کردی بتوانی بانجامش برسانی
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نرگس نیک خواه
کدام سوره و کدام آیه در رابطه با حرام بودن مشروب صحبت کرده است؟
حسین عالمی (داور) : یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ (219)
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (90)
إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (91
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه اسدی
اگرزنی فوت کند آیا همسر او باید مهریه اش را به خانواده اش پرداخت کند؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
سوالات فقهی را از دفتر مراجع تقلید بپرسید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه اسدی
سلام خسته نباشی
چرا آیة الکرسی به سید آیات معروف است؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
زیرا در آیه الکرسی معارف عمیق قرآنی بیان شده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم ایمانی
معنای فساد زمین و آسمان در آیه شریفه { لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا} چیست؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند: «اگر فرض شود که براى عالم آلهه متعددى باشد، ناچار باید این چند اله با یکدیگر اختلاف ذاتى، و تباین (جدایی) حقیقى داشته باشند، و گر نه چند اله نمىشدند، و تباین در حقیقت و ذات مستلزم آن است که در تدبیر هم با یکدگر متباین و مختلف باشند، و همین که پاى اختلاف در تدبیر به میان بیاید، تدبیر هر یک تدبیر دیگرى را فاسد مىکند، و آسمان و زمین رو به تباهى مىگذارند، و چون مىبینیم نظام جارى در عالم نظامى است واحد، که همه اجزاى آن یکدیگر را در رسیدن به هدف خود یارى مىدهند، و با رسیدن اجزاى دیگر به هدفهاى خود سازگارند، مىفهمیم که پس براى عالم غیر از یک اله نیست، و همین هم مدعاى ما است.»
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم ایمانی
تفسیر این آیه چیست ؟ {ان الله یحول بین المرء وقلبه}
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : باسلام
بین انسان و خودش
بین انسان و روحش
خدا فاصله است
خدا همه جا هست
خدا همه جا را پر کرده است
جایی از خدا جالی نیست
آیات «و نحن اقرب من حبلال الورید» و «هو معکم اینما کنتم» و «هو الاول و الآخر» می توانند تبیین کننده این آیه باشند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم ایمانی
باتوجه به آیه { الرحمن علی العرش استوی} آیا فرقه ای که می گویند خداوند بالای عرش مکان دارد صحیح است ؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
نخیر
خداوند مکان ندارد
مکانت دارد علو دارد
خداوند بر تمام عالم سیطره و احاطه و اشراف دارد
1)
ابراهیمی : این آیه را باید با آیات محکم قرآنی تبیین کرد. در قرآن درباره خداوند آمده است: «لیس کمثله شیء». با توجه به این آیه خداوند مثل هیچ چیز نیست پس نباید استوای او را بر عرش مانند انسان ها فرض کرد که مکان و زمان دارند و در بالا و یا پایین چیزی می توانند قرار گیرند؛ خداوند نامتناهی است و مکان و زمان برای خداوند معنا ندارد و محدود به آنها نیست؛ در نتیجه بالا و پایین چیزی را فرض کردن برای او معنا ندارد.
2)
ghaf : استوی = قید مکان نیست
قدرت استیلاست
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.