حمیده باصبر
باسلام
آیه شریفه جز این نیست که شیطان میخواهد در میان شما دشمنی بیبدازد شامل حال چه گروهی میشود ؟همراه با توضیحات بیشتر
با تشکر
ومن الله التوفیق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این آیه به پاره اى از زیانهاى آشکار شراب و قمار پرداخته نخست مى گوید: ((شیطان مى خواهد از طریق شراب و قمار در میان شما تخم عداوت و دشمنى بپاشد و از نماز و ذکر خدا باز دارد)) (انـما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة والبغض فى الخمر والمیسر ویصدکم عن ذکراللّه وعن الصلوة ).
در پـایـان ایـن آیـه به عنوان یک استفهام تقریرى , مى گوید: ((آیا شما خوددارى خواهید کرد؟)) (فهل انتم منتهون ).
یـعـنى پس از این همه تاکید باز جاى بهانه جویى یا شک و تردید در مورد ترک این دو گناه بزرگ باقى مانده است ؟! و لذا مى بینیم که حتى ((عمر)) که تعبیرات آیات گذشته را به خاطر علاقه اى کـه (طبق تصریح مفسران عامه ) به شراب داشت وافى نمى دانست پس از نزول این آیه , گفت که این تعبیر کافى و قانع کننده است .
(آیـه 92)ـ و در ایـن آیـه به عنوان تاکید این حکم نخست به مسلمانان دستورمى دهد که ((خدا و پیامبرش را اطاعت کنید و از مخالفت او بپرهیزید)) (واطیعواللّه واطیعوا الرسول واحذروا).
و سـپـس مـخالفان را تهدید مى کند که : ((اگر از اطاعت فرمان پروردگار سر باززنید, مستحق کـیـفر و مجازات خواهید بود و پیامبر(ص ) وظیفه اى جز ابلاغ آشکارندارد)) (فان تولیتم فاعلموا انما على رسولنا البلاغ المبین ).
آیـه 93ـ شان نزول : در تفاسیر چنین آمده است که , پس از نزول آیه تحریم شراب و قمار, بعضى از یـاران پیامبر(ص ) گفتند: اگر این دو کار این همه گناه دارد پس تکلیف برادران مسلمان ما که پـیـش از نزول این آیه از دنیا رفته اند و هنوز این دو کار راترک نکرده بودند چه مى شود؟ آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت .
تفسیر: در این آیه در پاسخ کسانى که نسبت به وضع گذشتگان قبل از نزول تحریم شراب و قمار و یـا نـسـبت به وضع کسانى که این حکم هنوز به گوش آنهانرسیده , و در نقاط دوردست زندگى داشـتـند, سؤال مى کردند, مى گوید: ((آنهایى که ایمان و عمل صالح داشته اند و این حکم به آنها نـرسـیده بوده , اگر شرابى نوشیده اندو یا از درآمد قمار خورده اند گناهى بر آنها نیست )) (لیس على الذین آمنوا وعملواالصالحات جناح فیما طعموا).
سپس این حکم را مشروط به این مى کند که ((آنها تقوا را پیشه کنند و ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند)) (اذا ما اتقوا وآمنوا وعملوا الصالحات ).
بـار دیـگـر همین موضوع را تکرار کرده , مى گوید: ((سپس تقوا پیشه کنند وایمان بیاورند)) (ثم اتقوا وآمنوا).
و براى سومین بار با کمى تفاوت همین موضوع را تکرار نموده , مى گوید:((سپس تقوا پیشه کنند و نیکى نمایند)) (ثم اتقوا واحسنوا).
و در پایان آیه مى فرماید: ((خداوند نیکوکاران را دوست مى دارد)) (واللّه یحب المحسنین ).
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیده باصبر
باسلام وخسته نباشید
سوره مبارکه مائده آیه شریفه 91:میفرماید :جز این نیست که شیطان میخواهد در میان شما دشمنی بیندازد
این آیه شریفه شامل حال چه کسانی میشود واگر مقدور است توضیحات بیشتری بفرمایید
باتشکر ومن الله التوفیق
حسین عالمی (داور) : باسلام
ترجمه جوامع الجامع، ج2، ص: 124 آورده است:
خداى سبحان به دلایلى حرمت شراب و قمار را مورد تأکید قرار داده است که عبارتند از:
1- آن دو را با پرستش بتان همانند دانسته است و از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم نقل شده که فرمود: «شرابخوار مانند بتپرست است».
2- خداوند آنها را «رجس» معرّفى کرده است، چنان که در جاى دیگر فرموده:
فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ «و از پلیدى حقیقى یعنى بتها اجتناب کنید» (حج/ 30).
3- آنها را از کارهاى شیطان دانسته است.
4- دستور داده است که از آنها اجتناب کنند، [و دستور خداوند واجب الاطاعه است].
5- رستگارى و سعادت را در اجتناب از آنها قرار داده است.
ضمیر در «فاجتنبوه» به عمل شیطان یا به مضاف محذوف برمىگردد و گویى گفته شده: إنّما شأن الخمر و المیسر یا تعاطى الخمر و المیسر و مانند اینها.
6- نتایج شرب خمر و قمار را مفاسدى از قبیل کینه و عداوت در میان شرابخواران و قماربازان و منجر شدن این عمل به بازماندن از یاد خدا و نمازى که ستون دین است، برشمرده است.
جمله «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» نهى رسایى است، یعنى آیا با این نهىهایى که بر شما قرائت شد، خوددارى خواهید کرد؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محسن میرابی
ایا قرانی که به لفظ عربی است برای فارسهایی که انرا نمیفهمند و در برابر ان احساس عجز نمیکنند هم معجزه است .
عالمی در برابر نهج البلاغه احساس عجز میکرد . چه ملاکی است که فصاحت و بلاغت و معانی نهج البلاغه را از قران بالاتر ندانیم .
حسین عالمی (داور) : باسلام
قرآن معجزه است برای بشر حتی برای فارس ها
البته باید نفهمی را کنار بگذاریم چرا که نفهمیدنی که شما در متن اشاره کردید حجتی در مقابل خداوند و آتش جهنم نیست
باید فهمید
ایران و ایرانی ادعای فتح قله های علم و معرفت را دارد پس باید بفهمد چون اعراب جاهلی با تمام نفهمی شان عظمت قرآن را فهمیدند
در مورد اشعار حافظ هم همین طور است
اگر حافظ بر قله شعر و ادب فارسی ایستاده برای فهم کلمات او باید فارسی آموخت
در مورد نهج البلاغه همه انسانها و حتی ان عالم نهج البلاغه شناس احساس عجز میکنند اما خود علی بی ابی طالب در مقابل قرآن عاجز است
همان متد فهم کلام حافظ را برای قرآن لحاظ کنید حتما عجز بشر از آوردن مثل آن را درک خواهید کرد
1)
ghaf : چند نکته :
1- باید معجزه را تعریف کرد که چیست ؟
2- باید دید که خالق چه چیز هایی را بعنوان معجزه قلمداد نموده است .
3- اگر منظور طریقی برای نشان دادن عجز انسانهاست ؟ باید دید در چه زمینه هایی
4- معجزه را در خیلی جاها و در بطن زندگی هر کسی باید دید
از صبحی که به شب میرسانیم هزاران معجزه در درون و پیرامونمان دارد
اتفاق میافتد ... اما ساده از کنارش عبور میکنیم ..
از این منظر کتب الهی ( آنچه که نازل شده توسط خالق ) معجزه
سنگینی است .
2)
هادیزاده : با سلام
من فکر میکنم جواب در خصوص همه افراد عمومیت ندارد چرا که اکثر افراد با همین برداشت از روی کاهلی اصلا به سوی درک مفاهیم قرآن نمی روند در صورتیکه ترجمه های بسیار خوب و همچنین تفاسیر قوی و وب سیاتهای خوبی مثل همین سایت در اختیار ما فراسی زبانها قرار دارد تا بتوانیم معنی و مفاهیم قرآن را کاملا درک کنیم.
چراکه برای درک معنی قرآن به به صورت واقعی حداقل باید چند سالی فقط عربی و تاریخ ادبیات عرب و .. را مطالعه کرد ، تا معنی درست قرآن را متوجه شد تازه آنوقت هر کسی به علم خود تفسیر می کند که این نیز خوب نیست ولی اگر خواندن معنی قرآن و تفاسیر فارسی که توسط علمای بزرگ دین صورت گرفته را در جامعه ترویج دهیم تاثیرات قرآن در جامعه بیشتر خواهد بود
ابراهیمی (داور) : آشنایی مردم با قرآن از طریق معنی و تفسیر توسط علمای دین داراری دو شرط اساسی است:
1- رغبت و انگیزه مردم.
2- آمادگی علما برای تبیین مفاهیم قرآنی.
شرط اول مهمتر است چرا که اگر مردم با شور و اشتیاق به سراغ علما بروند و طلب یادگیری و فهم قرآن را داشته باشند، علما از تعلیم آنها استقبال می کنند و با جان و دل بر آموزش مفاهیم قرآنی همت می گمارند.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا بخشنده
با سلام
مهلت مسابقه گلواژه ها تا چه زمانی است؟
فاطمه کیلانی (داور) : باسلام
مهلت مسابقه گل واژه تا میلاد امام رضا (ع) می باشد اما از طریق سایت اطلاع رسانی خواهد شد .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
باعرض سلام وخداقوت.
- مطالبی که بعداز تدبر در آیات به ذهنمان خطور میکند جزء پیامهاست یا نکته ها؟
- برای ثبت نکته یا پیام خود در سایت به کدام قسمت باید رجوع کنیم؟چون در قسمت لیست پیامها یانکته های صفحه من ،فضایی برای ثبت مطالب کاربر وجود ندارد.
با تشکر
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
با توجه به تعریف نکته و پیام، نکته مطلبی است که فهمیدن آیه کمک می کند و پیام مطلبی است که از خود آیه فهمیده می شود. (در راهنمای سایت توضیح کامل آمده است)
بنابراین به نظر می رسد مطلبی که بعد از مطالعه آیات به ذهنتان می رسد بیشتر به پیام نزدیک باشد که البته بنا بر مورد فرق می کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدامین احمدی فقیه
سلام و درود
کلمه «آیه» در قرآن حکیم به چه معانی آمده است؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
ایه از ماده "ایی" ماخوذ از ماده اوی یاوی است
و به معنی "توجه وقصد" است یعنی ایه چیزی است که توجه را به خود جلب میکند و در آن مقصد خاصی لحاظ شده است
1)
ghaf : آنچه که راهی از « تو » بسوی « او » دارد .
آنچه که پس از توجه تو ،حرکت تو را تنظیم و مقصد ت را گوشزد میکند .
نوعی نشانگر است .
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
خلیل بوبالدی
در مورد آیه 100 سوره توبه که در مورد کدام از اصحاب پیامبر است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با توجه به این که آیة شریف مزبور، گروه سوم را با "الذین اتبعوهم باحسان" تعبیر نموده و آن را به تابعان عصر خاصی مقیّد نکرده، و نیز قیدهایی، مانند تقدّم و اولویّت و غیر آن برای آنها بیان نشده; از این رو، پیشی گیرندگان نخستین (السّابقون الاوّلون)، خواه از گروه مهاجران و خواه از گروه انصار را دربرمیگیرد; لازمة چنین تعبیری آن است که از زمان بعثت پیامبر9 تا روز قیامت، مؤمنان غیر منافق را به سه گروه تقسیم کرده باشد: پیشگامان در اسلام و هجرت، پیشگامان در نصرت و یاری پیامبر و کسانی که با شیوهای آمیخته با احسان، از آنان دنبالهروی کردند. با توجه به این، دو گروه اوّل، وصف تبعیت نداشتند، بلکه پیش قراولانی بودند که دیگران از آنان، دنبالهروی کردند; و گروه سوم، تنها تابع بوده، متبوع بودن آنها ابتدایی نبوده، بلکه بالقیاس و به دلیل تابع بودن از دو گروه نخست است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد یوسفی
با توجه به این آیه (126 سوره اعراف ) هنگامی که ساحران ایمان می آورند در دعایشان باید بگویند خدایا ما را یهودی بمیران . چون آئین موسی (ع) یهودی بوده است . چرا آنها از خداوند درخواست می کنند که مسلمان بمیرند ؟!
توضیح : آیا به نظر شما این قسمت از آیه مربوط به سوره و یا آیات دیگری نمی شود ؟و این دعا و بیان اشخاص دیگری بوده باشد ?
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : طبق بیان قرآن کریم تمامی ادیان الهی یک دین بیشتر نیستند و آن اسلام (به معنای تسلیم در برابر خداست.
1)
ghaf : خالق بزرگ ، واحد است و دینش هم واحد است
طبق فرموده داور محترم ، دین خدا هم واحد است و یکی بیشتر نیست و آنهم اسلام است
تمامی پیامبران دینشان اسلام بود ( توفنی مسلما و الحقنی بالصالحین ...)
آنچه تفکیک شده شریعت است ... مثل : شریعت موسی ( ع ) - شریعت ابراهیم ( ع ) - شریعت نوح ( ع ) و ....
دین اسلام چون قله ای سترگ است که از آن جویبارهای شرایع هر کدام از راهی بسوی دامنه جاری شده اند .
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه صادقی زاده
چرا به سوره مبارکه الرحمن عروس قران می گویند
حسین عالمی (داور) : باسلام
ترجمه المیزان، ج19، ص: 156
و در مجمع البیان «ج 9، ص 195.»:
از امام موسى بن جعفر از آباى گرامىاش (ع) از رسول خدا (ص) روایت آورده که فرموده: براى هر چیزى عروسى و جلوهگاه حسنى هست، و عروس قرآن سوره الرحمن است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد یوسفی
آیا این حدیث صحت دارد و می شود به آن عمل کرد :امام رضا علیه السلام فرمودند: لَیْسَ بَیْنَ الْوالِدِ وَ وَلَدِهِ رِبا وَ لا بَیْنَ الزَّوْجِ وَ الْمَرأَةِ رِبا؛ بین پدر و فرزند و بین شوهر و همسرش ربا (حرام) نیست. فقه الرضا، ص 258
حسین عالمی (داور) : باسلام
اجتهاد به معنای دقیق آن وظیفه فقهاست و ما باید در این امور از مرجع تقلیدمان سوال کنیم
فتوای مرجعتان را از رساله یا سایت ایشان تهیه کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.