مهمان
باسلام وخداقوت .طاعاتتان قبول.امروز در کلاس مجازی در ساعت 11 شرکت کردیم ولی نه صدا بود نه تصویر .آیا کلاس تشکیل نشده؟آیا فردا تشکیل میشود؟وهمچون تدبر روزانه باید فعالیتمان ثبت شود؟لطفا در این مورد توضیح دهید
ضمنا من در تدبر شخصی شرکت کرده ام آیا فعالیتش مانند تدبر روزانه است؟ میتوانم مواردی را درج کنم ؟مواردی که درج میکنم مورد قضاوت وپاسخگویی قرار میگیرد؟ از انتهای قرآن واز سوره های کوچک شروع کرده ام.با تشکر .التماس دعا
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در ماه رمضان همه روزه کلاس ها برگزار میشود غیر از روزهای تعطیل. پنجشنبه هم برگزار شد و صدا بود. از روز شنبه صدا و تصویر با هم فراهم شد. اگر مشکلی داشتید بفرمایید.
در ضمن تدبر شخصی مانند تدبر روزانه است هم از جهت امتیاز و هم از جهت داوری و پاسخ به سوالها
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمود یزدی
اعراب آیه دوم و نقش کلمات مورد درخواست است؟
آیا هدی خبر ذلک است؟ یا جمله لاریب فیه؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اعراب آیه مذکور در سایت در ذیل همان آیه در لینک اعرابموجود است. به آنجا مراجعه شود.
جمله لا ریب فیه خبر اول و کلمه هدی خبر دوم برای ذلک است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دکتر مهدی مقدم
با تشکر از سایت پربار و ارزشمند شما
ترجمه آیه 187 سوره مبارکه بقره چنین است:
در شبهاى روزه (ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد، آنها براى شما (همچون) لباسند و شما براى آنها (همچون) لباس. خداوند مىدانست که شما به خود خیانت مىکردید (وآمیزش را که ممنوع بود، بعضاً انجام مىدادید) پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت.
آقای محسن قرائتی در مورد این آیه در تفسیر نور می فرمایند:
در آغاز اسلام، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنى از شب مىتوانستند افطار کنند و اگر خوابش مىگرفت بعد از بیدارى حقّ غذا خوردن نداشت. برخى مسلمانان علیرغم ممنوع بودن آمیزش جنسى این کار را انجام مىدادند، ولى برخى دیگر با وجود زحمت و سختى، از خوردن در شب بعد از بیدارى خوددارى مىکردند. یکى از یاران پیامبر به نام مطعمبن جبیر هنگام افطار به علّت دیر حاضر شدن غذا خوابش برد، وقتى بیدار شد گفت: من دیگر حقّ غذا خوردن ندارم و فردا را بدون غذا روزه گرفت و براى کندن خندق اطراف مدینه حاضر شد. در بین کار به علّت شدّت ضعف از حال رفت و بیهوش شد. پیامبر صلى الله علیه وآله بسیار متأثّر شد و این آیه نازل گردید که غذا خوردن تا طلوع فجر آزاد است و آمیزش با همسران در شبهاى ماه رمضان مانع ندارد. خداوند متعال مىداند که شما به خویشتن خیانت مىکردید و قدرت صبر و خوددارى نداشته و ندارید، به همین دلیل تکلیف را بر شما آسان و گذشتهى شما را عفو نمود.
در مورد این آیه سوالی که ممکن است در ذهن شکل گیرد این است که "چرا حکم دینی در ابتدا شکلی داشته است و در اثر یک حادثه تغییر کرده است؟"
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
در احکام اسلام ناسخ و منسوخ داریم؛ یعنی در ابتدا شارع حکمی را وضع می کند و بعد از مدتی خود شارع آن حکم را نسخ کرده و حکم جدیدی را وضع می کند. این حکم جدید از همه لحاظ از حکم قبلی بهتر است.
احکام نسخ شده فقط یکی و در مورد روزه نمی باشد بلکه به عنوان مثال حکم برخورد با زنای محصنه نیز در ابتدای اسلام نسخ می شود و حکم جدیدی صادر می شود.
علت نسخ احکام هم شرایط و مقتضیات مربوط به حکم می باشد.
توجه کنید که نسخ باید توسط شارع صورت گیرد و هر کسی نمی تواند حکمی از احکام را نسخ نماید.
برای مطالعه بیشتر درباره نسخ احکام می توانید به تفسیر المیزان ذیل آیه 106 سوره بقره مراجعه نمایید.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم السادات خطیبی
سلام اسم اعظم چیست ؟ و آیا به جز ذات پاک خداوند کسی اسم اعظم را می دانسته ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
1) اسم اعظم حقیقت و یا حقایقی در عالم تکوین است.
2) انسان با اتصال با آن می تواند موثر شود.
3) راه اتصال به حقیقت اسم اعظم ،انقطاع از خود میباشد.
4) ولی و یا نبی علیهالسلام میتواند مظهر آن اسم شود.
5) اسمای جزئیه مطابق حالات و خواستههای نیایشگر با هم تفاوت دارند،
بنابراین اسم اعظم نسبت به همه با خواستههای متفاوت یکی نیست یعنی وقتی بیمار بگوید: «یاالله» یعنی ای خدای شفا دهنده گرچه کلمه «الله» و امثال آن را آوره است. توقع از الفاظ بدون رسیدن به حقایق خام طمعی است .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1- درباره قوه وهمیه کمی توضیح ملموس دهید ؟
با آرزوی توفیق الهی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
انسان دارای حواس باطنی است که در کنار حواس ظاهری پنج گانه کار شناخت پدیده های عالم را برای انسان ممکن می سازند.
یکی از این حواس باطنی قوه واهمه است. این قوه ما راقادر می سازد تا بتوانیم معانی جزئی را درک کینم. یعنی با دیدن محبت یک مادر به فرزندش معنا و مفهوم این محبت خاص و موردی را با این قوه درک می کنیم. البته انسان قوه عاقله نیز دارد که با دیدن این محبت های جزئی می توان مفهوم کلی محبت را انتزاع نماید.
1)
: سلام علیکم
به طور خلاصه قوه واهمه قوه تدبیرگر و خلاقه وجود انسان است .یعنی برای رسیدن به یک هدف مشخص راههای متفاوت را پیشنهاد میکند و قوه عاقله تصمیم نهایی و حکم را جهت اجرا صادر میکند.برای بیشتر به کتاب معراج السعاده ملا احمد نراقی مراجعه کنید.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1. مخذول و مطرود یعنی چه ؟
با آرزوی توفیق الهی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
مخذول: 1 - بی بهره ، خوار شده . 2 - کسی که از یاری کردن به او خودداری کنند.
مطرود:رانده و دور کرده شده . (منتهی الارب ) (آنندراج ). رانده شده . (غیاث ). رانده شده
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
امام صادق علیه السلام فرمودند: «براى مسلمان سزاوار نیست که با شخص فاجر (هرزه) و احمق و دروغگو رفاقت کند»
شاید من تشخیص دادم یک کسی فاجر (هرزه) یا احمق یا دروغگو است و طبق اینگونه روایات خواستم که از چنین فردی دوری کنم و با وی رفاقت نکنم در این صورت چند سوال پیش میآید مانند :
1. شاید تشخیص من اشتباه باشد ؟
2. شاید اگر از وی دوری کنم خودم را برتر از وی دانستم و خداوند با من مانند متکبران و عجب داران برخورد کند ؟
3. چه معلوم وی نزد خداوند از من بهتر نباشد؟
4. آیا همین که شخصی در زمینه ای گناه کرد باید با وی قطع رابطه کرد و او جز همنشین بد محسوب میشود ؟
با آرزوی توفیق الهی
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیک
1- صفات مذکور در روایت را می توان به آسانی فهمید، البته توجه کنید که نباید درکار افراد تجسس کنید؛ اگر به طور معمول و بدون تجسس و با دلیل متقن به این صفات پی بردید، دیگر اشتباهی وجود ندارد.
2و3- در این مرحله باید با خود بگویید که ممکن است فرد مقابل صفات خوبی داشته باشد که در نزد خداوند محبوب تر می شود و من از آنها خبر ندارم؛ یا من صفات بد دیگری داشته باشم که فرد مقابل نداشته باشد. با این کار می توانید از کبر و غرور دور شوید.
4- خیر، در ضمن در روایت گفته شده است که دوستی و رفاقت نکنید نه اینکه قطع رابطه کنید؛ این کار را هم باید در 3 صفت مذکور انجام داد آن هم در مورد فردی که این صفات جزء عادات و رفتار او است نه کسی اینگونه نیست. کم کردن ارتباط با صاحبان 3 صفت مذکور سبب می شود تا آنها از رفتار خود نادم شوند و سعی کنند تا آن صفت ها را ترک کنند.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود مستعلی
سلام علیکم.
در آیه اول سوره اسراء که میفرماید "سبحان الذی اسری بعبده من المسجدالحرام الی المسجدالاقصی الذی بارکنا حوله..." که معروف به آیه معراج پیامبر_صلی الله علیه و آله- است و رفتن پیامبر (ص) به آسمانها همراه جبرییل و دیدن بهشتیان و دوزخیان و... که اصلا بحثی از عروج و به آسمان رفتن پیامبر(ص) نیست و طی الارض از مسجدالحرام به مسجدالاقصی است! و اینکه مفسرین میگویند عروج تازه از مسجدالاقصی شروع میشود. پس چرا به باقی این واقعه که طی السماء است و مهم تر از طی الارض است اشاره نشده است؟
اجرکم الله...
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
قرآن در نقل اتفاقات، فقط به میزانی اکتفا می کند که هدفش را تامین کند؛ به همین دلیل در بسیاری از وقایع، همه ماجرا را نقل نمی کند. این مطلب در نقل داستان انبیای گذشته بسیار اتفاق افتاده است.
در ضمن در آیات 13 تا 18 سوره نجم به ماجرای معراج پیامبر (ص) به آسمان بطور اجمالی پرداخته شده است.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود مستعلی
سلام علیکم.
با توجه به آیه دوم سوره فتح"لیغفرلک ماتقدم من ذنبک و ما یتاخر" چگونه خدای متعال به پیامبر وعده میدهد که از گناهان آینده پیامبر میگذرد. درحالیکه ما معتقدیم این حال افراد است که سرنوشت را میسازد و پیامبر مکرر از اینکه آنی به حال خود رها شود هراسناک بود و همچنین درمورد صحابه ای که زیر درخت با پیامبر عهد بستند و قرآن رضی الله عنهم میگوید معتقدیم عده ای از آنها بعدا منحرف شدند و اهل آتشند. و همچنین صحابه ای چون زبیر و طلحه و.... خوب پس عمل در حال چگونه لغزشهای آینده را جبران میکند؟
اجرکم الله
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
اولا پیامبر (ص) معصوم هستند و هرگز گناه خواهند کرد.
دوما مراد از کلمه" ذنب"- و خدا داناتر است- تبعات بد، و آثار خطرناکى است که دعوت آن جناب از ناحیه کفار و مشرکین به بار مىآورد، و این آثار از نظر لغت ذنب است، ذنبى است که در نظر کفار وى را در برابر آن مستحق عقوبت مىساخت، هم چنان که موسى (ع) در جریان کشتن آن جوان قبطى خود را گناه کار قبطیان معرفى نموده مىگوید: " وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ" (شعرا/14)؛ این معناى گناهان گذشته رسول خدا (ص) است گناهانى که قبل از هجرت کرده بود و اما گناهان آیندهاش عبارت است از خونهایى که بعد از هجرت از صنادید قریش ریخت، و مغفرت خدا نسبت به گناهان آن جناب عبارت است از پوشاندن آنها، و ابطال عقوبتهایى که به دنبال دارد، و آن به این بود که شوکت و بنیه قریش را از آنان گرفت. مؤید این معنا جمله" وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ ... وَ یَنْصُرَکَ اللَّهُ نَصْراً عَزِیزاً" است (تفسیر المیزان).
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود مستعلی
سلام. با توجه به واگذاری مسولیت معصوم به فقها آیا آیه و اطیعوالله والرسول و اولوالامر منکم... بر ولی فقیه یا مجتهد جامع اشرایط صدق میکند؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
خیر.
این آیه دلالتی بر اطاعت از ولی فقیه ندارد زیرا آیه دلالت بر عصمت اولی الامر دارد و فقها معصوم نیستند.
ادله مربوط به وجوب اطاعت از ولی فقیه جدای از اینها است.
برای مطالعه بیشتر می توانید به تفسیر المیزان در ذیل آیه 59 سوره نسا مراجعه کنید.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.