خمیس بداوی
بیشتر از چه کتاب های برای تدبر در قرآن میشه استفاده کرد به کتب تفسیر لطفا راهنمایی فرمائید
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
برای تدبر به شما روش زیر را پیشنهاد می کنم.
ابتدا برای تدبر خود آیاتی را انتخاب کنید. بعد به سراغ تفاسیر موجود بروید و سعی کنید تا آنها را دقیق مطالعه کنید. همچنین به روایات موجود در ذیل آن آیات توجه کنید. در تفاسیر معمولا روایات مربوط به هر آیه آمده است. در گام بعد سعی کنید که در خود آیه فکر کنید و سوالاتی را درباره آیه مطرح کنید و به دنبال پاسخ آنها از خود آیه و یا آیات دیگر باشید. سعی کنید از روش هایی که مفسران در تفسیر خود استفاده می کنند استفاده نمایید. مثلا چطور از کلمات در آیه استفاده می کنند یا چگونه صدر و ذیل آیه را به هم ارتباط می دهند و ... . همچنین سعی کنید تا نکاتتان مخالفتی با سخنان مفسران و عقاید دینی نداشته باشد. همچنین سعی کنید نکات تدبری خود را به یک فرد خبره در تفسیر ارجاع دهید تا ایشان صحت و سقم نکات شما را بررسی کنند.
اگر در این روش به سوالی برخورد کردید که با مطالب مفسرین مخالفت دارد و یا با عقاید دینی تطبیق ندارد، سوال خود را به فرد خبره ای در تفسیر و دین ارجاع دهید تا پاسخ صحیحی را دریافت نمایید.
به نظر بنده اگر این کار را انجام دهید هم تدبر را یاد می گیرید و هم با تفسیر آشنا می شوید و هم از تفسیر به رای دور خواهید ماند.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
معافی
معنی وتفسیرآیه کریمه:(لایموت فیهاولایحیی) چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مراد از ((نمردن و زنده نشدن در آتش )) این است که : بفهماند تا ابد کسى از آن نجات نمى یابد، چون نجات به معناى قطع شدن عذاب به یکى از دو راه است ، یا اینکه شخص معذب بمیرد و هستیش فانى شود، و یا زندگى شقا و بدبختیش را مبدل به سعادت و عذابش را مبدل براحتى کند. پس منظور از حیات در خصوص این آیه حیات طیبه و سعادتمندانه است ، و آیه شریفه نظیر تعبیرى است که خود ما درباره بیمارمان مى گوییم نه زنده است که آدم امیدى به وى داشته باشد، و نه مرده که امیدش قطع شود و فراموش گردد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی برخوردار
زهروان به چه سوره هایی اطلاق می شود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : زهروان سورههای «بقره و آل عمران» گفته می شود. وجه تسمیه آن نیز بر اساس زهرا به معنی درخشان است و چون این دو سوره از لحاظ شامل بودن بر اسماء و احکام الهی ، درخشان است، از آن جهت به زهروان نامبردار شدند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی موحدی
سلام علیکم
دین های قبل از اسلام ، همه برای راهنمایی بشر و رسیدن بخدا بودند من به این اذعان دارم که اسلام کامل ترین دین برای سعادت بشر و رسیدن به خدا می باشد ، اما سوالی که دارم این است ادیان گذشته مثل زرتشت ، یهود ، مسیح و .... آیا انسان را برای رسیدن به خدا راهنمایی نمی کرده و اگر راهنما بوده پس چرا دینهای دیگر آمده است ، یعنی اگر کسی در حال حاضر به یکی از آن دینهای گذشته اعتقاد داشته باشد دیگر سعادتمند نخواهد بود ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
همه دین های الهی به سوی توحید و معاد و نبوت انبیای الهی هدایت می کرده اند.
تفاوت ادیان در شریعت ای آنها است. شریعت ها و احکام هر دینی متناسب با زمان خودش بوده است. با آمدن شریعت جدید شریعت قبلی نسخ می شد یعنی آن شریعت پیشین برای رسیدن به کمالات کارایی نداشت.
با آمدن دین اسلام تمامی شریعت های قبل نسخ شدند و اگر کسی به آنها معتقد باشد و نداند اسلام دین کاملتر است، معذور است. اما اگر الهی بودن اسلام را شناخته باشد و ایمان نیاورده باشد کافر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی موحدی
سلام علیکم
لطفا توضیحی در مورد ولایت ( تشریعی و تکوینی ) بدهید واینکه پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ) و ائمه ( علیهم السلام ) هر کدام دارای کدامین ولایت بودند و مصداقی ذکر بفرمایید .
با تشکر
اللهم عجل لولیک الفرج
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ولایت به معنای رهبری و سرپرستی مخصوص خداوند است و خداوند این قسم را برای پیامبران و ائمه و جانشینان آنها جعل کرده است
حال اگر این تأثیرگذاری در ناحیه تشریع و قانونگذاری و حکومت کردن بر مردم باشد آن را «ولایت تشریعی» مینامیم و اگر تأثیرگذاری در عالم خَلق باشد، به آن «ولایت تکوینی» میگوییم.
ولایت تکوینی یعنی توانایی انسان در تصرف در عالم و تغییر دادن آن به اذن خداوند متعال. این ولایت دارای مراتب است و به میزان قرب انسان به خداوند بستگی دارد و تابعی از ولایت الهی است.
بالاترین درجه این ولایت را پیامبر و اکرم و معصومین و بعد از آنها سایر پیامبران داشته اند. ظهور معجزات و کرامات و خوارق عادات از نشانه های آن است.
منظور از ولایت تشریعی، حاکمیت و سرپرستی قانونی و الهی است. بر اساس پذیرش نبوت و پس از فراغ از اثبات وحی، تنها خدا است که حق وضع قانون را دارد و او است که احکام وضع شده را از طریق پیامبر به مردم ابلاغ میکند. ولایت تشریعی پیامبر و ائمه نیز به معنای آن است که خداوند برای اداره و نظم امور و صلاح اجتماع یک فرد صلاحیتدار را صاحب اختیار آنها قرار دهد، به طوری که در همه شئون زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی بتواند دخالت کند و بر همه مردم لازم باشد از او اطاعت کنند و خواسته او را برخواسته خود مقدّم دارند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مراد مرادی
با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم مرجع سوالات هفتگی شما چیه؟ برای جواب دادن باید از چه مرجعی کمک بگسیریم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تفسیر المیزان
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
آیا معصومین(ع) نیازمند درود وسلام های ما می باشند ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه ((صلوه (( در اصل به معناى انعطاف بوده ، و صلات خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف او به وى است ، به وسیله رحمتش ، البته انعطافى مطلق ، چون در آیه شریفه صلات را مقید به قیدى نکرده ، و همچنین صلات ملائکه او بر آن جناب ، انعطاف ایشان است بر وى ، به اینکه او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند، و صلات مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت براى او.
علامه طباطبایی می فرمایند:
صلوات فرستادن بر پیامبر برای ترفیع درجه ماست چرا که ایشان اشرف موجودات است. لذا اعطای کمال جدیدی به ایشان که دارای آن نباشد متصور نمی باشد. صلوات ما نوعی تعظیم و تکریم است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا عابدی
به نام خدا
با سلامم واحترام ، در کتاب قرآن کریم با ترجمه و خط حاج شیخ عباس مصباح زاده بعضی شماره آیات با سایر کتاب های قرآن کریم دیگر وتفاوت است مثلاً آیه 56 در صفحه 60 اولئک الذین لعنهم الله و .... له نصیرا
درحالی که در کتاب قرآن کریم انتشارات صالحی و ترجمه مهدی الهی قمشه ای آیه 56 در صفحه 114 و قرآن کریم چاپ انتشارات اسوه خط عثمان طه آیه 56 در صفحه 87 عبارت است از : ان الذین کفرولپا با یا تنا ..... عزیزاً حکیما. می باشد چرا این تفاوت در شماره آیات وجود دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام.
یکی از دلایل تفاوت در شمارهگذاری مربوط به آیة "بسم الله الرحمن الرحیم" است.
به عقیدة شیعه "بسم اللّه الرّحمن الرّحیم" آیهای مستقل است؛(البیان، آیتاللّه العظمی خویی؛، منشورات انوارالهدی، ص 438 ـ 443.) ولی بعضی از علمای اهل تسنّن آن را یک آیه مستقل نمیدانند، از این رو در شمارهگذاری آیات نزد آنها "بسم اللّه" آیهای مستقل محسوب نشده است.
قرآنی که در ایران و با خط استاد مصباح زاده، نشر مؤسسة محمدعلی علمی، 1337 شمسی، نوشته شده است، در اغلب سورههایی که با حروف مقطعه آغاز نشدهاند، "بسمالله" آیهای مستقل محسوب شده است، ولی در یکی از قرآنهایی که در پاکستان چاپ شده است، حتی "بسم اللّه" در سوره حمد نیز آیة مستقلی محسوب نشده است.
تذکر این نکته لازم است که چون ترتیب آیات قرآن توقیفی بوده و به دستور پیامبراکرمانجام شده است، اختلاف در شمارهگذاری آیات که پس از دوران پیامبر9 انجام شده، چیزی از اهمیّت قرآن نمیکاهد؛ یعنی عددها و شمارههای آیات از خود قرآن نیست بنابراین حتی افرادی که "بسم اللّه" را در ابتدای سورههای قرآن آیهای مستقل نمیدانند، تردیدی ندارند که، با هر سوره "بسم اللّه" مستقلی نیز نازل شده و آنچه در میان امت ماست، همان قرآنی است که بر پیامبر9 نازل شده است. دیگر اینکه در حال حاضر در همة کشورها سعی میشود شمارهگذاری آیات هماهنگ باشد.
برگرفته از سایت http://www.jawab.ir/
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا عابدی
در کل قرآن کریم کلمه رحمان چند با تکرار شده است ؟ و آیا معنی غیر از بخشنده را دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 157 مرتبه.
ظاهراً در تمام قرآن به یک معنا آمده است. البته رحمن نام خاصی است یعنی معنای آن بیش از صرف بخشنده بودن است و بیشتر به معنای هستی بخش (کسی که هستی را بر اساس رحمت خود آفریده است) می باشدو
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کوثر مافی
میادین به چه سوره هایی گفته میشود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : میادین جمع میدان،به سوره هایى گفته مى شود که: با «الم» آغاز مى شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.