پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
علیرضا عابدی
به نام خدا
با سلام و احترام :
آیه 228 سوره بقره (...... لیکن مردان را بر زنان افزونی و برتری خواهد بود ....)‌دلیل این برتری و فزونی چیست ؟‌ و در چه مواردی این برتری وجود دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام و احترام
همان طور که آیه بیان کرده، مقصودبرتری هایی است که بر مردان داده شده و این برتری ها در جسم و توانایی ها آ« است که موجب شده مرد تکلیف تأمین مالی زن را بر عهده داشته باشد و تدبیر امور زندگی با اوست.
به طور کلی در اسلام، مرد مدیر امور کلان زندگی اشت و زن باید از او تبعیت کند.
البته حد واجب تبعیت خارج نشدن از منزل بدون اذن شوهر و همچنینی تمکین جنسی او است.
اما نظام خانوادگی اسلام بر تقسیم تدبیرات بیرون منزل با مرد و تدبیرات درون منزل با زن است و این ناشی از توانمندی های جسمی و عقل معاشی است که غالباً در مردان بیش از زنان است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا عابدی
به نام خدا
با سلام و احترام :
در سوره نساء آیه 176 ( هر مرد دو برابر زن ارث می برد ...)‌دلیل 2 برابر بودن سهم مرد ها چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علت این امر، وضع خاصى است که زن از لحاظ مهریه و نفقه دارد؛ امام صادق(ع) در جواب ابن‌ابى‌العوجاء که پرسید: «چرا زن که از مرد ناتوانتر است باید یک سهم ببرد و مرد که تواناتر است دو سهم ببرد؟» فرمود: «براى این است که اسلام سربازى (جهاد) را از عهده زن برداشته و به علاوه مهریه و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و … از این رو سهم زن در ارث از مرد کمتر شده است.»
اسلام مهریه و نفقه را امورى لازم و مؤثر در استحکام زناشویى و تأمین آسایش خانوادگى و ایجاد وحدت میان زن و شوهر مى‏داند. از نظر اسلام الغاء نفقه موجب تزلزل اساس خانواده است. زن به طور طبیعی، سختی‌های زیادی در تولید نسل (حاملگی، زایمان، پرورش کودک) متحمل می‌شود که مرد از همه آنها آزاد است و می‌تواند به راحتی تحصیل ثروت کند. در تمام طول این دوران، محبت و کمک به زن و تأمین هزینه او از سوی همسرش به شدت مورد نیاز زن است. در شرایط عادی نیز، کمتر بودن قدرت بدنی زن نسبت به مرد باعث تواناتر و موفق‌تر بودن مردان در کسب درآمد می‌شود و نقش نان‌آوری مرد، مناسب قدرت جسمی و روحی اوست. در نتیجه مهریه و نفقه لازم است و قهراً از این نظر تحمیلی بر مرد می‌شود. اسلام مى‏خواهد این تحمیل از طریق ارث جبران بشود و براى مرد دو برابر زن، سهم الارث قرار داده است. پس مهریه و نفقه، سهم الارث زن را تنزل داده است.(۱)
درنگ:
۱٫ ارثی که مرد می‌برد نیز خرج خانواده و زن و فرزندش می‌شود.
۲٫ ارثی که زن می‌برد مال خود اوست و می‌تواند هر طور می‌خواهد صرف کند.
۳٫ شاید پرسیده شود چرا مهریه و نفقه حذف و در عوض ارث به طور مساوی تقسیم نمی‌شود؟
اولا ارث جبران محبت و علقه ناشی از تامین نفقه را نمی‌کند و اثر معنوی آن را ندارد.
ثانیا ارث مقدار و زمان خاصی ندارد که زن بتواند برای تامین زندگی روی آن حساب کند. به این معنی که شاید برای کسی اصلا ارث‌گذاری وجود نداشته باشد و یا در سنین پیری ارث به وی برسد و یا مقدار آن بسیار کم باشد. در این صورت یا ارثی در کار نیست و یا موقع نیاز زن به وی نمی‌رسد و یا کافی نیست. ارث با چنین شرایطی نمی‌تواند به تنهایی اتکای تامین زندگی شود.
ثالثا اگر هم زن بخواهد برای جبران چنین کاستی‌هایی در ارث، همانند مرد کار کند به دلایلی که استاد یادآور شدند، به اندازه مرد موفق به کسب درآمد نخواهد شد.
نهایتا سیستم پیشنهادی اسلام به سود زن و مطابق با شرایط زیستی زن ومرد است.
۴٫ در برخی شرایط ارثی، ارث زنان از مردان بیشتر است.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
http://goldokhtar.parsiblog.com/Posts/413/%D8%AC%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D8%AD%D9%85%D9%8A%D9%84/
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
قاسم پورسعید
توضییح کامل که حدودوشخص کدام است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور سوال را نفهمیدم.
اما مقصود کلی آیه هر جوانی است که به سن ازدواج رسیده و امکان مالی تشکیل خانواده را ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره بارونی پور
آیا شیاطین و اجنه افکار انسان ها را می دانند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شیطان می تواند به برخی نیات انسان و افکار او دست یابد. البته نمی تواند تغییری بدهد. اما می تواند وسوسه ای را در دل انسان بیاندازد. البته اگر انسانی ایمانش را بالا ببرد راه اثرگذاری و ورود شیطان سخت تر می شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) محمدی تبار : مساله اجنه با شیاطین دو امر منفک و مجزا هستند. شیاطین اجنه اند. ولی هر اجنه ای شیطان نیست. شیطان یک نفر است به نام ابلیس. جنود و لشکریان و اولادی دارد که کمکش می کنند در تحریف انسانها. جنس شیطان از جن است. اما در مقابل اجنه بی شماری هم داریم که مومن بلکه شیعه هستید و به انسانها کمک می کنند و هدفی جز خدمت به خلق خدا و رضایت پروردگار ندارند. مثل اولیاء الهی در بین ما انسانها عمل می کنند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
باسلام
آیا در قرآن آیاتی با مضمون تبعیت زن از شوهر هست؟ لطفا بیان کنید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تعبیر «قانتات» به معنای فرمانبرداران از شوهر است که در آیات 5 سوره تحریم و 34 سوره نساء آمده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : «قانتات» جمع سالم مونث است و شکل مفرد آن در ادبیات عرب «القانت» است، که به معنای «پرهیزگار و عابد» است! نه «فرمانبردار از شوهر»!!!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی خانی
به نام خدا.
سلام و خسته نباشید.
می خواستم در مورد فساد اخلاقی و سیاسی و اعتقادی منافقین مطلب بدانم. اگر ممکن است در این مورد بنده را راهنمایی کنید. لطفا اگر کتاب ویژه ای نیز در این مورد سراغ دارید به بنده معرفی نمایید.
با تشکر.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
رسول جعفریان، جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی- سیاسی ایران سالهای 1320 -1375، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ دوم،. 1380
* علی اکبر راستگو، منافقین خلق در آیینه‌ تاریخ، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
* انقلاب اسلامی و سازمان منافقین خلق، موسسه فرهنگی قدر ولایت،. 1381
* سازمان منافقین خلق، پیدای تا فرجام (1344-1384)، تهران: موسسه مطلعات و پژوهشهای سیاسی، 1385، 3جلد. (خلاصه ای یک جلدی نیز از این کتاب منتشر شده است)
* سازمان منافقین خلق همچنان در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، روزنامه آفتاب یزد، شماره 2106، 86/4/9.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شهرام سلیمان زاده
آیا قرآنی که امروزه ما در اختیار داریم در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه آله) به این صورت تالیف گردیده یا نه، پس از رحلت ایشان؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این باره میان قرآن پژوهان دو نظر وجود دارد. برخی معتقدند قرآن در زمان پیامبر کاملاً جمع و تدوین شده و برخی می گویند که در زمان ابوبکر جمع گردید. در هر صورت قرآن فعلی همان قرآنی است که در زمان پیامبر وجود داشته و حداکثر ترتیب برخی سوره ها و چند آیه جابه جا شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شهرام سلیمان زاده
سلام
آیا قران اصلی اولیه وجود دارد. و الان در کجا و در دست چه کسی است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظ.ر شما از قرآن اصلی چیست؟ اگر منظور محتوای قرآن است ک قرآن فعلی تفاوتی با قرآن زمان پیامبر ندارد. اما اگر منظور قرآن نوشته شده ای که بر روی استخوان شتر و پوست حیوانات نوشته شده بود، الآن به طوذ کامل وجود ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محسن رحیم‌زاده نامور
آیا قربانی کردن با هدف دفع بلای احتمالی در مکتب اسلام و مکتب علی (ع) مورد قبول است؟ در مورد زدن خون قربانی به چرخها و بدنه خودرو نیز توضیح بفرمایید. خدا نگهدار شما باشد.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بله. در این باره روایات وارد شده است. اما زدن خون قربانی را ندیده ام.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دعاهای مجرب
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در چه زمینه ای؟
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>