احمد یوسفی
چرا ما در خواندن سوره توحید می گوئیم بگو خدا یکی است . (قل هو الله احد ) خطاب ما و منظور از (قل)در خواندن نماز چه کسی می تواند باشد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عین الفاظ قرآن کریم بر پیامبر اک نازل شده است. قل خطاب به پیامبر است و ما جمله خداوند را تکرار می کنیم.
1)
نصیری خلیلی : با سلام
شاید منظور این است که ما هر کدام یه سهم خود باید در جواب مشرکین چنین پاسخی دهیم، و برای ما تکلیف است، برای همین به صورت خطابی آمده است.
اگر چه خطاب اصلی به پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) است.
2)
محمدی تبار : از طرفی این واژه قل را باید نهیب و هشداری و ندایی بدانیم برای نفوس خودمان. یعنی باید مکررا به خودمان بگوییم که بگو از حیث زبانی که خدا یکی است. مبادا در زاویه ای از مخیله ات گمان کنی که کسی دیگر شایستگی خدایی دارد. لذا هرگز نباید به نیروها و قوایی غیر خدایی اتکایی داشته باشی. پس معنا شد اینکه بگو بارها به خودت که خدا یکی است. دو تا نیست. در برابرش شریکی قرار ندهی. مادامی که ما گناه می کنیم، معنایش این است که در مقابل قوه ی قهریه ی الهی فرض دیگر و قوه و نیروی حاکم دیگری را قرار داده ایم که به نظر ما از خدا بالاتر است. چون به حرف او گوش می دهیم و نه به حرف خدا که گفته گناه نکن. مثلا کسی که از شیطان پیروی دارد و گناهی می کند، باید در خداشناسی اش شک کند. یک گناه یعنی یک درصد گام برداشتن به طرف غیر خدا. پس نیاز است که دائما به خود بگوییم، که: بگو خدا یکی است...
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
در تمام تفاسیر در مورد بسم الله الرحمن الرحیم بیشتر تاکید بر رابطه انسان با خدا بوده و نه رابطه خدا با انسان یعنی اینکه گفته اند خدا آین آیه را فرستاد تا انسان ادب را نسبت به خدا بیاموزد ،گرچه این تحلیل درست است و از نوع کلام خصوصا در سوره حمد نیز به دست میآید اما وجه دیگر را نباید کنار گذاشت و آن ایست که :گوینده این کلام خداست و کسی که این کلام به او خطاب میشود انسان است . (و از این جا برداشت های گوناگون صورت گرقته) .من فکر میکنم برای اینکه خدا با انسان برای اولین بار سخن بگوید بهترین سخنی که میتوانست گفته باشد همین جمله است.از این جهت که خدا ، سخن را خطاب به انسان گفته است و باید کلامی را انتخاب میکرد که بیشترین کشش و جذب و تاثیر را در انسان به جا بگذارد و از طرفی بارزترین صفات خود را در آن کلام به انسان نشان دهد.
ابتدا خود را معرفی میکند : بسم الله یعنی من الله هستم ( الله اسم خدا)(1)
بعد بلافاصله میگوید که من بسیار بخشنده هستم و بخشندگی من هم دائمی است (2)
همچنین صفت رحمانیت خود را به تمام انسان ها تسری میدهد چه اعتقاد به خدا داشته باشند چه نداشته باشند.
از صفات خدا صفاتی داریم مبنی بر قدرت یا کسی که به صورت شدید مجازات میکند و این قبیل صفات . پس چرا خدا خود را با آنها موصوف نکرد در این آیه ؟ به طور مثال اگر میگفت که من خدایی هستم که خیلی شدید مجازات میکنم آیا در ایمان دارندگان ایمان خللی به وجود میآمد؟
اینجاست که ظرافت کلام خدا آشکار میشود ، قرآن آمده است که تمام افراد بشر را به سوی خدا هدایت کند نه فقط مومنین را .پس خدا باید کلامی را در ابتدای آن قرار می داد که عموم بشر با آن مانوس باشند و آن صفات را بشناسند.
خدا مهربانی و بخشندگی رحمانی خود را منوط به قبول یا رد خودش نمیکند و این همان چیزی است که خدا را دوست داشتنی میکند و لطف خداست که به همه لطف دارد ، همچنین عموم مردم صفت بخشندگی را نیکو میشمارند و آن را دوست میدارند .
سوال: پس چرا برخی از افراد وقتی به ایشان محبت میشود ( مهربانی یا بخشندگی) میگویند که از ترحم بیزارند و آیا خداوند این رحمانیت را بر حسب وظیفه انجام داده یا از سر لطف ؟
پاسخ : اولا اینکه این رحمانیت خدا ( صفت رحمن ) همه را فرا گرفته و چه بخواهیم و چه نخواهیم در معرض آن هستیم مانند اکسیژن برای بدن و کسی نمیگوید اکسیژن به من رحم میکند که درون ریه ام فرو میرود، پس من از آن بیزارم! بر عکس همه آن را لازمه بقا دانسته و وجود آن را لازم دانسته و دوست میدارند.همچنین ترحم خدا از نوع ترحم انسانی نیست که به آن حساسیت داشته باشیم.
و اما اینکه از سر لطف بوده یا وظیفه؟ من فکر میکنم که چون خداوند دیده است انسان عاجز است و به صورت ذاتی دارای نقص است از سر لطف ،بر خود وظیفه کرده است که رحمانیت خود را شامل انسان ها کند.و این منافی دیگر مباحث کلامی نمیگردد چرا که خود خدا بر خود چنین وظیفه ای را وظیفه کرده است.
احتمالا بشود از این نوع بحث استفاده کرد این دو صفت غالب ترین صفات خدا هستند در برخورد با انسان یعنی اینکه خدا قبل از اینکه منتقم و ... نسبت به انسان باشد دارای ترحم نسبت به ماست و این ترحم،ترحمی است که ما تحقیر نمیکند.
این نوشتار حاصل چند ساعت فکر بنده بود و چکیده ای از چندین صفحه سیاه کردن صفحه سفید، منتها خود اینجانب را راضی نکرد و از این بابت قبل از درج خواستم نظر شما را نیز جویا شوم.
(1) از آنجائی که وجود خدای سبحان که اله تمامی موجودات است ، خودش خلق را به سوی صفاتش هدایت میکند ، و میفهماند که به چه اوصاف کمالی متصف است ، لذا میتوان گفت که کلمه ( الله ) بطور التزام دلالت بر همه صفات کمالی او دارد ، و صحیح است بگوئیم لفظ جلاله ( الله ) اسم است برای ذات واجب الوجودی که دارنده تمامی صفات کمال است . ( تفسیر المیزان مجلد 1 صفحه 29)
(2).کلمه ( رحمان ) صیغه مبالغه است که بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت میکند ، و کلمه ( رحیم ) بر وزن فعیل صفت مشبهه است ، که ثبات و بقاء و دوام را میرساند ، پس خدای رحمان معنایش خدای کثیر الرحمة ، و معنای رحیم خدای دائم الرحمة است ( تفسیر المیزان مجلد 1 صفحه 30)
حسین عالمی (داور) : سلام
من هم از خواندن متن شما استفتده کردم
نکات خود را به صورت نکات کم حجم و تفکیک شده وارد سایت کنید
البته من الان در مقام انتقتد از متن نیستم
به صورت نمونه :
آیا بسم الله به معنی من الله هستم است؟
بگذریم
اما در مجموع عالی بود
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیدمصطفی شهابی
ایه 193 سوره ال عمران چه پیامی دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : طلب بخشش از خداوند و دعا برای مردن در زمره نیکان
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسن معتمدی نیا
آیا سخنرانی های آقای رائفی پور و یا مستند ظهور را دیده اید یا نه. در این فیلم ها صحبت از ارتباط بین جریان های فراماسونری، شیطان، سلطه بر زمین و آخرالزمان است.
چقدر به این فیلمها می توان اعتماد کرد؟ آیا کارشناسان آنها را تأیید می کنند؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
قسمت عمده این مباحث بر اساس تحقیقات و پژوهش هاست
البته به صورت کامل و مطلق تایید نمی شود اما ارزش شنیدن و اندیشیدن را دارند
مصادیق از نکات ضعف این مجموعه است
آیا دجال روایات همین دجال سریال ظهور است؟
به هر حال حتما هر دو مجموعه را مشاهده کنید اما قبول را به دلیل وابسطه کنید
1)
محمدی تبار : وابسته
2)
محمدی تبار : به هر حال حتما هر دو مجموعه را مشاهده کنید اما قبول را به دلیل وابسطه کنید یا وابسته کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا مقاله جدیدی در قسمت آرشیو مقالات اضافه نمی شود ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مشکل حل شد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صدیقه غلامی
با سلام
انواع حیات در قرآن در کدام آیات و سوره های قرآن .
ممنون و التماس دعا
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام.
حیات چند نوع است:
1. حیات نباتى. «یحیى الارض بعد موتها»(352) خداوند زمین را (با رویاندن گیاهان) زنده مىکند.
2. حیات حیوانى. «کنتم امواتا فاحیاکم»(353) شما مرده بودید پس او شما را زنده کرد.
4. حیات اجتماعى. «و لکم فى القصاص حیاة»(355) حیات (سیاسى و اجتماعى شما که در سایه امنیّت بدست مىآید) در قصاص و انتقام به حقّ است.
5. حیات قلبى و روحى. که مختص مومنین است: «لیُنذر مَن کان حیّا» قرآن افرادى را که داراى دلهاى زنده و روحهاى پاک و آمادهاند هشدار مىدهد.
«دعاکم لما یحییکم»(354) پیامبر شما را به چیزى دعوت مىکند که (دلهاى مرده) شما زنده مىکند.
آرى، مؤمنان انسانهاى زنده دل و برخوردار از حیات واقعى و معقول و کافران همچون مردگان محروم از حیات واقعى هستند.
352) روم، 19.
353) بقره، 28.
354) انفال، 24.
355) بقره، 179.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی عزتی جهانگیر
هدف شیطان از گمراه کردن انسان ها چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بدبخت کردن انسان ها و انداختن آنها به جهنم ابدی
1)
معتمدی نیا : در ابتدا سلطه بر زمین و انسان ها که منتهای خواسته دنیایی هر کسی چه انسان و چه جن است.
بعدش بدبخت چی کار کنه؟!! خدا انداختش بیرون از بهشت و ... حالا لج کرده میخواد خودشو نشون بده!!!
2)
نصیری خلیلی : با سلام
شاید چون یه جورایی شیطان حسادت کرد به آدم، برای همین خواست به اصطلاح به خدا بفهمونه که این من بودم که بهترین عبادت تو رو میکردم، و هیچ بنیبشری نمیتونه اونطور که من تو رو پرستیدم، باشه
برای همین انسانها را وسوسه میکنه تا از خلیفةاللهی دور بشن
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باعرض سلام وخسته نباشید
با توجه به استفتاءمقام معظم رهبری آیا گوش دادن به موسیقی های خوانده های ایرانی که ترانه های آنها ازصداوسیما پخش میشود حرام است یاخیر؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : موسیقی که مناسب مجالس لهو لعب باشد یا در آن از اشعار تحریک کننده شهوات خوانده شود، حرام است. تعیین مصداق با خود مکلف است و پخش از صدا و سیما دلیل بر حلال بودن آن نیست.
1)
معتمدی نیا : متن پاسخ کاملا مشخص و ساده است. اولا حرام بودن موسیقی به خود فرد و تأثیر آن بر فرد برمی گردد. ثانیا صدا و سیما ملاک و معیار اندازه گیری نیست. در آنجا هم افرادی مثل من و شما کار می کنند و انسان است و جایزالخطا.
2)
نصیری خلیلی : با سلام
متأسفانه امروزه، صدا و سیما با هدف جذب مخاطب بیشتر و مثلاً به خاطر اینکه کمتر افراد به سمت برنامههای منفی ماهواره بروند، حدود را تا حدّ زیادی زیر پا گذاشتهاند
البته این کار آنها در عمل، تأثیر چندانی نداشته و بیشتر افراد را گستاختر میکند، به طوری که اینگونه موسیقیها را کاملاً شرعی و حلال پنداشته و به موسیقیهای همانند که خوانندههای آنطرف آبها میسازند و میخوانند، رغبت پیدا میکنند، و آن را مجاز میپندارند.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی علیزاده
بر اساس قرآن، عامل نزول برکات الهی چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تقوا و عمل به کتاب خدا
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی علیزاده
بر اساس قرآن، شیوهی دعا و مناجات باید چگونه باشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : و ادعو ربکم تضرعاً و خفیه
با تضرع و در آرامی و با انقطاع از غیر خدا: ادعونی
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.