پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
م تقی پور
با سلام
در سوره طه در ایه 12 وقتی که حضرت موسی به شعله اتش رسید ، ندایی امد که انی انا ربک . با قویترین تلسکوپ هم صد میلیارد سال نوری رو بیشتر نمیشه رویت کرد که چیزی زیادی از این جهان و جهان های هفت گانه نیست. الله اکبر و خداوند در ظرف زمان و مکان نمی کنجد حتی قوه خیال و تفکر ما قادر به محیط شدن بر ماهیت الله نیست سوال اینجاست که چرا خداوند خود را به حضرت موسی به صورت یک شعله معرفی می کند که با تعاریف بالا قطعا ان شعله الله نبوده و همچنین ذات الهی با دروغ رابطه ای ندارد؟
همچنین اگر این مسئله را بخواهیم با اختلاف بین رب و الله بررسی کنیم به طوری که اله واحد است و رب تصور هر فرد به اندازه استطاعتش در مورد خدا، چرا در ایه 47 طه ، حضرت موسی به فرعون گفت قد جئناک بایه من ربک و این در حالی است که فرعون به الله کافر بود
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
در سوالات دیگر توضیح داده شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جهان مهر
من دنبال ایه هم معنی و مشابه ایه٣١بقره هستم.
یا ایه ای که در ان خداوند به انسان علمی را اموزش داده یاراه رسیدن به علم را گفت.باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : الرحمن، عَلَّمَ الْقُرْآنَ (الرحمن، 2)
اقرأ و ربک الاکرم، الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4)عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (علق، 5)
ا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا تَدایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَ لا یَأْبَ کاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَما عَلَّمَهُ اللَّه‏ (بقره، 282)
اى کسانى که ایمان آورده‏اید، هر گاه به وامى تا سررسیدى معین، با یکدیگر معامله کردید، آن را بنویسید. و باید نویسنده‏اى [صورت معامله را] بر اساس عدالت، میان شما بنویسد. و هیچ نویسنده‏اى نباید از نوشتن خوددارى کند؛ همان گونه [و به شکرانه آن‏] که خدا او را آموزش داده است‏.

یَسْئَلُونَکَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُکَلِّبینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّه‏ (مائده، 4)
از تو مى‏پرسند: چه چیزى براى آنان حلال شده است؟ بگو: «چیزهاى پاکیزه براى شما حلال گردیده و [نیز صید] حیوانات شکارگر که شما بعنوان مربّیان سگهاى شکارى، از آنچه خدایتان آموخته، به آنها تعلیم داده‏اید [براى شما حلال شده است‏].
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شبنم امین
زنی که به عنوان کنیز است هر مردی حق تعرض به اورا دارد؟ و این منصفانص؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر هر مردی حق تعرض به وی را ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) علیخانی : آقای داور مگر در دین اسلام می شود که به زنی تعرض کرد؟!!!!!
تعرّض به هیچ زنی، حتّی همسر مردی باشد در اسلام مجاز نیست!

2) علیخانی : توی دین اسلام مگه تعرّض مجاز است؟!!!!!!
3) طوفانی : سلام
جناب داور محترم گویا دقّت لازم را در ارایه ی پاسخ نکرده اند، ورگرنه تعرض به هیچ زنی چه کنیز و چه غیر کنیز در اسلام نه تنها که جایز نیست بلکه حرام است؛ چراکه یک تعدّی محسوب می شود و قواعد فقهی ای چون «لاضرر و لا ضرار» در اسلام مانع جواز تعدّی و تعرض به یک انسان بی گناه می شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شبنم امین
سلام مگر برده داری امری ناپسند و نا عادلانه نیست؟
چرا خداوند آن را در قران مجید لغو نکرد؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
همه انواع برده داری ناعادلانه نیست. در این باره قبلا پاسخ داده شده است.
اسلام راه های ظالمانه برده داری که از قبل از اسلاممتداول بود و تا قرن نوزدهم نیز در آمریکا و اروپا رایج بود لغو کرد.
اما تنها یک نوع برده داری را مجاز اعلام کرد آن هم برده گرفتن از راه جنگ بود و البته در این مورد نیز قوانین عادلانه ای برای رفتار با بردگان و آزادسازی آنها وضع نمود.
در همین بخش سوالات یک بار به تفصیل پاسخ گفته شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : هر نوع برده داری غیر عادلانه است! آقا علی امیر مؤمنان در نهج البلاغه و در نامه ی خود به امام حسن می فرمایند: «بنده ی دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفریده است!»
آقا امام حسین (ع) فرمودند که: «اگر دین ندارید، آزاده باشید!»
با وضوحی که در این سخنان بزرگان دین وجود دارد؛ من نمی دانم به چه حکم عقلانی ای جناب داور محترم از برده داری حمایت می کنند؟!!!
آن هم در وضعی که امام علی و امام حسین آن سخنان را فرمودند! و در حالی که ما در قرن بیست و یکم اساسا برده داری را به موجب قوانین بین المللی یک جرم تعریف کرده ایم! یعنی اگر کسی برده داشته باشد، تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسلام به محضرکسانی که برای جوابهای قانع کننده به مردم به زبان ساده قدم برمیدارند؛سوالم درباره ایه 7.8 سوره نمل میباشد که آمده که خداوند درآتش یابه نقل قرآن نارکسی نداسردادکه ای موسی منم خدای رحمان؛من نمیدانم مگه خدا ازآتش هس که ازآتش نداامد منم خدای توپس منظورازاین آیه چیه ؟یعنی خدا خودش رابابودن درآتش محدودنموده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
خداوند نه زمان دارد و نه مکان و نه جسم و نه ماده. بلکه خداوند زمانی که با بنده ای تکلم می کند چون آن بنده در زمان و مکان قرار دارد، پس تکلم خداوند را در زمان و مکانی خاص درک میکند. یعنی خداوند توجه و عنایت خدا را به منطقه یا زمان خاصی معطوف می کند و بنده این عنایت را به شکل تکلم یا گونه ای دیگر درک می کند.
در سوره نمل به این مطلب اشاره شده که خداوند در مکانی مقدس به آتشی خاص توجه کرده و حضرت موسی علیه السلام در آن مکان و از آن آتش با خداوند تکلم کردند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آرش طوفانی
سلام

آیا شما گمان نمی کنید که با ارایه ی تبلیغات در این سایت، لطمه به فضای آرام تفکّر قرآنی در این جمع روحانی زده اید؟!!!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به طور کلی اگر تبلیغات در سایت نباشد بهتر است. اما در شرایط خاص به نظر می‌رسد تبلیغاتی که با اهداف سایت تناقض نداشته باشد را بتوان نمایش داد.
به هر حال امیدواریم که این شرایط خاص پیش نیاید!
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
اگر دختر و پسر مجردی قبل محرمیت باهم زنا داشته باشند و بعد تصمیم به ازدواج بگیرند آیا از نظر شرعی نسبت به هم حرام ابدی خواهند بود و نمیتوانند ازدواج کنند یا نه؟ اگر ازدواج بکنند بچه حاصل از این ازدواج از نظر شرعی حرام خواهد بود یا نه؟
ممنون از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
خیر به یکدیگر حرام ابدی نمی شوند و می توانند ازدواج کنند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و خسته نباشید , اگر دختری بدون اذن پدر صیغه شود ایا صیغه اش شرعامورد قبول است و اگر از ان شرایط صیغه بچه دار بشود ان بچه حلال زاده است یا خیر؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
در مورد لزوم اذن پدر در ازدواج دختر باکره بین مراجع تقلید اختلاف است. برخی از مراجع این اذن را لازم می دانند و برخی خیر.
در این مورد از سایت مرجع تقلید خود استفتا نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
اگر منظور شما از واژه ی صیغه، عقد موقّت یا متعه است؛ باید عرض شود که دختر را نمی توان به ازدواج موقّت یا متعه و یا همان صیغه تزویج نمود! لذا چه با اذن پدر دختر باشد و چه بدون اذن وی، این عقد نکاح باطل است!
اگر پیش از این که صیغه انجام شود، طرفین به حکم بطلان چنین نکاحی آگاه نبوده باشند؛ فرزند حاصل از صیغه ی آن ها حکم نزدیکی به شبهه را دارد و لذا فرزند حلال زاده می باشد! اما صیغه ی آن ها باطل است!
بنابراین اگر مصرّ به ادامه ی زندگی باشند، می توانند پس از نزدیکی به شبهه ی خود، مجدد عقد نکاح دائم و یا موقّت را بین خود جاری نمایند.
2) : سپاسگزارم!
3) علیخانی : اینا سوالای قانونیه! طوفانی درست تر گفت!
4) علیخانی : نظر آقای طوفانی عاقلانه تر است!
5) : پاسخ به جناب طوفانی



نه خیر دختر می تواند صیغه بشود چند تا مرجع اجازه صیغه دادن به دختره رشیده . پس الکی به خاطر صلاح و مصلحت هینجوری نگید نه نیست

با عقل خودتون بسنجید مگه میشه یه دختره رشیده و عاقل مثلا با سن 35 یا 40 نیاز داشته باشه به حکم پدر؟

حکم پدر یعنی چی که دختر درگیر احساسات نشه و یا عقلش کامل بوده باشه

این ادمایه افراطی مثلا چیز بلد حالمو بهم میزنن اینان که دین خدارو سخت م یکنن واسه همه
6) طوفانی : چرا با وجود پاسخی که به نظر (5) داده ام آن را قید نمی فرمایید؟!!! آیا این حقّ است؟!!!
7) طوفانی : خدمت این دوست عزیز که نام ایشان قید نشده است، باید عرض شود که:
1. باید توجه داشت که «اذن پدر» در نکاح دختر باکره شرط قانونی است! و در مواد 1041 الی 1044 قانون مدنی ایران که منبعث از قول مشهور فقهای امامیه بوده و به تأیید شورای نگهبان هم رسیده است، این امر به صراحت ذکر شده است که نکاح دختر باکره موقوف به اذن ولی وی یعنی پدر یا جدّ پدری است. اگر پدر یا جدّ پدری نبود و یا ناموجه با نکاح دختر مخالفت می کردند، دختر می تواند موضوع را ضمن معرفی مشخصات مرد مورد علاقه اش به دادگاه اعلام و از دادگاه مدنی خاص حکم مربوطه را در صورت اثبات ادّعایش دریافت کند.
2- در لزوم اخذ اذن پدر برای نکاح دخترش، آنچه در سقوط اذن پدر ملاک است، سن و سال و فهم و بلوغ و عقل دختر نیست؛ بلکه باکره یا باکره نبودن دختر موضوع است. اگر مونّثی زن باشد، یعنی باکره نباشد، بی نیاز از اخذ اذن پدر برای نکاح خود با مردی که دوست دارد، می باشد.
3- دوست عزیز باید توجّه داشته باشند که این مسایل بر اساس حکم قانون باید بررسی شود، نه فتاوی فقها. چرا که در زمان تدوین قانون، فقهای شورای نگهبان عدم مغایرت قوانین با موازین اسلامی را بررسی می کنند! لذا قانون محل اعراب عمل حقوقی در عصر حاضر است!
4- در ضمن این دوست عزیز لطف کند و مستندات حرف خودشان را به طور دقیق بیان بفرمایند تا بدانیم که کدام فقیه و در کدام کتاب چنان فتوایی داده اند؟ تا بحث جنبه ی علمی پیدا کند.
بنده که ایم موارد را عرض می کنم، دکترای حقوق دارم و 9 سال است که وکیل دادگستری هم هستم. لذا با تدقیق و مستند سخنانم را ابراز می کنم.
8) طوفانی : به خاطر صلاح و مصلحت فقط نمی گویم! این حکم قانونی و نظر مشهور فقها است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محسن رجبی
با سلام
چرادرسوره قدر کلمه لیله دراول آیه کسره گرفته ودردو آیه بعدی ضمه گرفته است.
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
انا انزلناه فی لیله القدر: لیله بعد از فی آمده است. حرف «فی» از حروف جر است و کلمه بعد از خود را مجرور می کند.
لیله القدر خیر: در این جمله لیله مبتدا است و مبتدا مرفوع است
و ما ادراک ما لیله القدر: در این جمله لیله lبتدای موخر است و مبتدا مرفوع است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام خسته نباشید
مگر غیر از این است ک در اسلام حقوق زن و مرد برار است؟
پس چرا در ایه 3 و 4 سوره نسا ب مرد اجازه داده شده است ک چند زن اختیار کند ولی زن این اختیار را ندارد؟
و همچنین در ایه 34 نیز ب مرد اجازه تنبیه زن داده شده است؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حقوق زن و مرد در اسلام مشابه هم نیست. بلکه برای هر یک از زن و مرد بنا به ویژگی های خاص روحی و جسمی شان حقوق و تکالیف خاصی مقرر شده است. عدالت یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خودش. عدالت این نیست که همان غذایی که برای انسان بزرگسال داده می شود برای کودک نیز تجویز شود یا تکالیف جسمی که برای مرد مناسب است برای زن تعیین گردد.
اینکه دقیقاً خصوصیات جسمی و روحی زن و مرد چیست و چه حقوق و تکالیفی برای رشد و کمال آنها مناسب است موضوعی است که خالق زن و مرد به آن آگاه تر است.
برای بحث تفصیلی در این باره به کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشته شهید مطهری مراجعه کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام

1-پاسخ داور محترم از نظر متدولوژی علوم غلط است! نمی توان از گزاره های موجود در علوم حقیقی مثل پزشکی برای اثبات یا رد گزاره های دانش های متافیزیکی استفاده نمود!
چنین کاری از نظر روش شناسی نقد دانش ها و یا همان متدولوژی علوم یک مغالطه محسوب می شود!
2- تعدّد زوجات ناشی از فرهنگ حاکم بر اعراب صدر اسلام بوده است و ماهیت عرضی دارد! یعنی تایع اوضاع و احوال جوامع اسلامی می باشد!
لذا در فرهنگ ایرانی که تعدّد زوجات امری غیر اخلاقی محسوب می شود، عمل به آن جز تخریب وجهه ی اسلام هیچ نتیجه ای را در بر نخواهد داشت! در اواخر سوره ی النساء نیز خداوند تعدّد زوجات را منوط به رعایت عدالت از سوی مرد در قبال همسرها کرده است و بلافاصله رعایت عدالت را در این موارد امری متعذّر و بسیار مشکل توصیف می کند و در پایان هم نتیجه می گیرد که بهتر است که مردها تقوی و پاکدامنی در پیش گیرند! یعنی از عمل به تعدد زوجات بهتر است که استنکاف نمایند!
در طول تاریخ فقه نیز فقهایی داشته و داریم که تعدّد زوجات را بر طبق اصول عقلی و عرفی حاکم بر جامعه ایران خصوصا در عصر حاضر جایز نمی دانند و آن را با فرهنگ ایرانی سازگار نمی شمارند!
حقّ مطلب هم همین است که اگرچه اعراب با این روش چند همسری مشکلی ندارند، امّا ملّت با فرهنگ و ریشه دار ایران و تمام جوامع پیشرفته و متمدّن امروز و خصوصا دکترین روانشناسی قرن بیست و یکم بر آثار سوء و مخرّب تعدّد زوجات اشارت موکّد کرده اند!
تعدّد زوجات در جامعه ی ایران امروز، فقط بر اساس شهوت پرستی و اقناع رضایت خودخواهانه ی مرد و تنوع طلبی او استوار است!
2) : با نظر آقای طوفانی موافقم.
3) علیخانی : منم با نظر آقای طوفانی موافقم!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>