پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مرضیه سیادت موسوی
چرا فایل همایش وپرده نگار سوره قلم را برای دانلود نمی گذارید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
از روز چهارشنبه 11 تیرماه صوت و پرده نگار سوره قلم در سایت قرار گرفت.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی موسوی
در ایه 164 سوره صافات امده که{هیچ یک از ما فرشتگان نیست مگر اینکه برای او مقامی معین است}این ایه از طرف فرشتگان به پیامبر است .مگر نه اینک قران کلام خداست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : " وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ وَ إِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ وَ إِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ" این سه آیه- به طورى که از سیاق برمى‏آید- اعتراضى است از کلام جبرئیل و یا کلام او و یارانى که از فرشتگان وحى دارد، نظیر حکایتى که از خود جبرئیل و یارانش نقل کرده و فرموده:" وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّکَ لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ" (مریم، 64)
این آیات سه‏گانه در این مقامند که عقیده مشرکین بر الوهیت ملائکه را باطل کنند، از این طریق که با اعتراف خود عقیده کفار را باطل مى‏کنند، توضیح اینکه: مشرکین اعتراف دارند به اینکه ملائکه خودشان مربوب و عبد خداى تعالى هستند، چیزى که هست مى‏گویند:همین مربوب‏هاى خدا خود رب موجودات پایین‏تر از خویشند و در آن موجودات استقلال در تدبیر و تصرف دارند و از تدبیر عالم چیزى مربوط به خدا نیست، و ملائکه خودشان این معنا را قبول ندارند، یعنى خود را مستقل در تدبیر عالم نمى‏دانند، هر چند که واسطه و سبب متوسط بین خدا و خلق هستند. پس آنچه که در این آیات ملائکه از خود نفى مى‏کنند، همان استقلال در تدبیر است، نه سببیت به اذن خدا، پس اعتقاد مشرکین به مربوب بودن ملائکه کافى است در ابطال اعتقاد دیگرشان، و آن اینکه ملائکه رب عالم باشند، هم چنان که آیه" بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ" «1» هم از یک سو سببیت و وساطت ملائکه را اثبات مى‏کند و هم از سوى دیگر استقلال آنان را انکار مى‏نماید.
پس اینکه فرمود:" وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ" معنایش این است که: هر یک از ما مقامى معین و پستى مشخص داریم، که ما را بدان گمارده‏اند و با گمارده شدن دیگر استقلال معنى ندارد، چون شخص گمارده شده نمى‏تواند از خط مشى که برایش تعیین کرده‏اند تجاوز کند، ملائکه نیز مجعول (آفریده شده) بر این هستند که خدا را در آنچه امر مى‏کند اطاعت نموده و او را بپرستند.
ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 268
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سالارکریمی
باسلام و خسته نباشید،میخاستم بدونم که اگه یه نفر به جای فروشنده در مغازه ای بایستد و جنسی را اشتباها گرانتر به مشتری که نمیشناسد بدهدحکم آن چیست؟آیامیتواند آن مبلغ رادر صندوق صدقات بندازد؟و آیا میشود درقنوت نماز وتر فارسی دعاکرد؟ درنماز واجب چی؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
اگر نمی تواند مشتری را پیدا کند مبلغ اضافی را با به عنوان رد مظالم بدهد. (از نماینده مرجع تقلیدش اجازه بگیرد)
در هر نمازی می شود در قنوت به فارسی دعا کرد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا تقی وند
چرا در سوره اخلاص به جای گفتن هو . هن یا دیگر ضمیر هارا اشاره نکرده است لطفا جواب را کامل شرح دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مرجع ضمیر هو در سوره اخلاص خداوند متعال است لذا مرجع ضمیر مفرد است و برای مفرد باید ضمیر مفرد بیاید نه تثنیه و نه جمع
در زبان عربی ضمیرها را ابتداء مذکر قرار می دهند مگر آنکه مرجع ضمیر مونث حقیقی یا مجازی باشد. لذا ضمایری که به خداوند متعال بازمی گردد همگی مذکر هستند و این قاعده ای زبانی است و به معنی مذکر یا مونث بودن خداوند -العیاذ بالله- نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام , میخواستم بدونم اگر کسی بعد غسل حیض کردن و پاک شدن دوباره بدن یا لباسش به خون حیض خودش یا شخص دیگری بخورد ایا دوباره نیاز به غسل دارد یاخیر ؟
با تشکر از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
خیر. فقط باید لباس یا بدن خود را آب بکشد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام

جناب آقای مهدی شاه آبادی
داور محترم

جهد حضرت عالی در ترویج معرفت بسیار جزیل و شایسته است. از حضرت حقّ توفیق و تعالی آن جناب را مسئلت دارم.
نکته ای امّا در این صفحه به نظرم جلب شده است؛ و آن این که در صدر این صفحه مهمانی پرسش فرمودند در مورد «قمار بودن یا نبودن برگه های کامپیوتری فوتبال» و حضرت عالی در پاسخ ایشان متذکّر گردیدید که:« سوالات شرعی و فقهی خود را از سایت مرجع تقلید خود سوال کنید.»
امّا در مورد این پرسش شرعی و فقهی دوست عزیز مهمان، رفتاری تبعیض گونه اعمال داشته و پاسخ فقهی مربوطه را اعلام فرمودید؟!
علّت چیست؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد صالح تشکری
با سلام سوالی داشتم درباره چند روایت و جمع آن ها با آیاتی از قرآن
در روایاتی داریم که خَلَقَکُمُ اللَّهُ اَنْواراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقینَ و روایت هاى باب خلقت نورى ائمه علیهم السلام در کتاب هاى شیعه و سنّى آن قدر زیاد است که نمى شود آن ها را نادیده گرفت .
حال سوالی ایجاد می شود که در آیات قرآن داریم که انا بشر مثلکم این شباهت چگونه است در حالی که ائمه از نور هستند و ما از طین(خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ) آفریده شده ایم؟
یا باید این روایات به دلیل تناقض با آیات قرآن رد شوند یا توصیفی منطقی برای این شباهت آورد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
تمامی انسان ها از حقیقت عالی آفریده شده اند و این بدن مادی مرتبه نازله آن حقیقت عالی است. حقیقت هر انسانی وجود روحانی اوست که از عالم مجردات آفریده شده و به تعبیر قرآن خداوند انسان را از روح خود آفریده است: قل الروح من امر ربی.
سپس این انسان به عالم ماده آمده و در گرفتاری عالم طبیعت و عالم ظلمانی گرفتار آمده تا با اختیار و اراده خود دوباره روح خود را به مرته عالی انسانی برساند:
لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ثم رددناه اسفل سافلین
الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات فلهم اجر غیر ممنون (سوره مبارکه تین)
این انسان پیش از آمدن به این دنیا در عالم دیگری به توحید و وحدانیت خداوند معترف شده است:
وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ (اعراف؛ 172)
لذا همه انسان ها آفرینشی عالی دارند. البته بین همین انسان ها نیز مراتب آفرینش فرق دارد و هر یک دارای استعدادهای مختلف هستند و استعداد فهم و کمالات روحی شان تفاوت هایی دارد.
در میان همین انسان ها برخی خلقت نورانی عالی تری دارند و استعدادهای بیشتر و البته تکالیف سنگین تری نیز بر دوش دارند ولی آنها نیز خلقت مادی دارند و به خلاف ملائکه نیازمند آب و غذا و مسکن و ... هستند و آنها نیز در این دنیا همانند سایر انسان ها امتحان می شوند و آنها پیامبر و ائمه سلام الله علهم می باشند و این نوع خلقت صرفاً خلقتی نورانی تر و عالی تر از سایر انسان ها در مرحله تجرد و روحانیت است و این به معنای نبود ویژگی های متعارف بشری برای آنها نیست. البته آنها به دلیل رهبر بودن، از خطا و گناه و اشتباه مصون هستند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام علیکم
با فردی ازدواج کردم که به ظاهر مسلمان است ولی در منزل فرقی از کفار ندارد و من میخواهم ازش جدا شوم ولی نمیتوانم چون حق طلاق با مرد است لطفا راهنمائیم کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به مشاور حقوقی مراجعه کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هیفاء فارسی
چه طور تمیز کنم بین شکر و حمد و مدح متشکرم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : َ أَثْنَیْتُ عَلَیْهِ بِمَا فِیهِ مِنَ الصِّفَاتِ الْجَمِیلَةِ خِلْقِیَّةً کَانَتْ أَوِ اخْتِیَارِیَّةً وَ لِهَذَا کَانَ الْمَدْحُ أَعَمَّ مِنَ الْحَمْدِ
أنّ الحمد فی مقابل الذّمّ، و یعبّر عنه بالفارسیّة بکلمة- ستایش، و عن الشکر بکلمة سپاس.
حمدته على شجاعته و إحسانه حمدا: أثنیت علیه، و من هنا کان الحمد غیر الشکر، لأنّه یستعمل لصفة فی الشخص و فیه معنى التعجّب و یکون فیه معنى التعظیم للممدوح و خضوع المادح، و أمّا الشکر فلا یکون إلّا فی مقابلة الصنیع، فلا یقال شکرته على شجاعته‏
الحمد للّه تعالى: الثناء علیه بالفضیلة، و هو أخصّ من المدح، و أعمّ من الشکر، فانّ المدح یقال فیما یکون من الإنسان باختیاره و ممّا یقال منه و فیه بالتسخیر، فقد یمدح الإنسان بطول قامته و صباحة وجهه، کما یمدح ببذل ماله و سخائه و علمه، و الحمد یکون فی الثانی دون الأوّل، و الشکر لا یقال إلّا فی مقابلة نعمة، فکلّ شکر حمد و لیس کلّ حمد شکرا، و کلّ حمد مدح و لیس کلّ مدح حمدا.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هیفاء فارسی
من عرب زبان هستم خوب فارسی نمینویسم سوال من درباره کلاس درس کجا بیدا کنم والان کدام سورة باید کار کنم جن جدید ثبت نام کردم متشکرم .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
حضور شما را جامعه مجازی تدبر در قرآن کریم تبریک می‌گوییم.
کلاس‌های هر ماه به صورت همایش برگزار می‌شود که در سایت اطلاع‌رسانی می‌شود.
انشاءالله همایش بعدی در 24 مردادماه خواهد بود.
امیدواریم حضور یابید.
باتشکر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا ناصری
با سلام و احترام اینجانب در جمع گروهی قرانی بودم استخاره ای خواستم که بگیرند برایم سوره کهف آمد ولی دقیقا نمی دانم چه آیه یا آیاتی بوده به من فرمودند برای حل مشکلم تا آخر ماه رمضان سوره کهف را قرائت کنم میخواهم برایم تفسیر بفرمایید که این سوره ای که برای استخاره ی بنده آمده چه پیامی برای من دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
بنده از استخاره اطلاعی ندارم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>