مهمان
دلایل اعجاز قران ؟
روشهای شناختی قلمرو و اهداف و مقاصد دین؟
چگونگی اثبات مصونیت قران از تحریف؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آنچه نوشته اید یک دوره مابحث علوم قرآنی را می طلبد.
درباره سوال اول به کتاب قرآن در قرآن آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید.
درباره سوال دوم به کتاب انتظار بشر از دین آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید.
درباره سوال سوم نیز به کتاب مصونیت قرآن از تحریف آیت الله معرفت مراجعه کنید.
اگر هم به هیچ یک دسترسی ندارید کتاب زیر را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://qpardis.persiangig.com/document/ayatollah-marefat/olume-quran(qpardis.ir).jar/download
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره کیانی
با سلام و خسته نباشید ؛
آقای شاه آبادی میخوام بپرسم پولی رو که به دوست و آشنا و ... قرض میدم برای اینکه مشکلشون حل شه یا بتونم کمکی براشون انجام بدم ، چرا بهم برگردونده نمیشه یا اینکه طرف مقابل به کلی یادش میره که به من مقروضه ؟ ایراد کارم کجاست ؟ این موضوع منو خیلی ناراحت میکنه چون خودم بارها و بارها شده که به همون پول نیاز داشتم ولی دستم خالی بوده و روم نمیشه که بهشون بگم یا به بعضی ها هم بعد چند سال گفتم پولمو بدین بازم قرضمو برنمیگردونن . خواهشاً کمکم کنید . منتظر جوابتون هستم . با تشکر فراوان از شما و همکارانتان .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
طبعاً این به بی دقتی ما در ادای دیون و امانات دیگران برمی گردد که نیازمند تربیت صحیح و دقت در حق التاس است.
اگر برایتان مشکل ایجاد می کند قبل از قرض دادن نسبت به پس دادن قرض به طرف مقابل تذکر دهید و روایات برگرداندن دین و قرض و ناخشنودی خداوند از کسی که بتواند قرض اش را پس دهد و این کار را به تأخیر اندازد را به یادآوری کنید.
ادای دین تا جایی مهم است که در صورت درخواست طلبکار و راضی نشدن وی برای تأخیر، باید نماز واجب را برای طلب دین او شکست.
البته این مطالب باعث نشود که سیره قرض دادن به مستحقان در حدود وسع مالی خود را کنار بگذارید چرا که برکات فراوان دنیوی و اخروی دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسین حق شناس
به نام خدا
با توجه به متن ایات قران مخصوصا سوره مائده قطعا شراب خواری حرام خواهد بود اما به نظر می رسد . در ادامه به طور ضمنی فوایدی برا ی شراب در ایه متصور شده است حال سوال اینست از انجا که بعضی فواید برای شراب از نظر پزشکی بیان شده ولو اند می توان از ایه این را استنباط کرد که حرام قطعی نیست و یا برای بیماران می شود از حرمت ان کاست یا خیر ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هر کار حرامی ممکن است فوائی نیز داشته باشد اما همان طور که در قرآن نیز اشاره شده ملاک حرکت آن است که مجموع ضرر دنیوی و اخروی یک چیز بیش از منافع آن باشد. همان طور که در مورد شراب چنین است
البته در موارد خاص در زمانی که بین دو امر واجب تزاحمی پیش بیاید آن واجبی که مهمتر است مقدم می شود و حرکت آن حرام به طور موقتی برداشته می شود
مثلا اگر انسانی در حال غرق شدن باشد و نجات دادن او مستلزم عبور از زمین یک نفر بدون اجازه وی باشد، از آنجایی که نجات جان مومن مهم تر از غصب زمین است در اینجا به اندازه لازم برای نجات جان مومن می توان در زمین آن فرد وارد شد و در واقع در اینجا حرکت غصب برداشته می شود.
در زمانی که نجات جان مومنی وابستگی قطعی به استعمال شراب داشته باشد و این را متخصصان احراز کرده باشند می توان به اندازه نجات جان مومن از آن استفاده کرد و در این صورت یک حرام و یک واجب با هم تزاحم کرده اند که واجب مهم تر مقدم شده و حرمت آن حرام برای آن مورد خاص در آن زمان برداشته می شود نه اینکه از حرمت آن کاسته شود و با در حرام قطعی بودن آن اشکالی وارد شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
marjan
salam
aya tebgh ayat ghoran, payamabar gerami islam ham imam shodand. ya magham emamt fight mokhtas hazrat Ibrahim ast?
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
طبق آیه قرآن پس از رسیدن حضرت ابراهیم علیه السلام به مقام امامت، ایشان درخواست کردند که از بین فرزندانشان نیز افرادی را خداوند به مقام امامت برساند. خداوند در جواب فرمود که امامت عهد من است و عهد من به ظالمین نمی رسد. یعنی عهد امامت تنها به معصومین می رسد.
وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ (بقره؛ 124)
طبق آیات سوره مبارکه انبیا بعد از حضرت ابراهیم برخی از ذریه ایشان به مقام امامت رسیدند:
وَ نَجَّیْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتی بارَکْنا فیها لِلْعالَمینَ (71)
وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ نافِلَةً وَ کُلاًّ جَعَلْنا صالِحینَ (72)
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إیتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدینَ (73)
و او و لوط را [براى رفتن] به سوى آن سرزمینى که براى جهانیان در آن برکت نهاده بودیم، رهانیدیم.
و اسحاق و یعقوب را [به عنوان نعمتى] افزون به او بخشودیم و همه را از شایستگان قرار دادیم.
و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما هدایت مىکردند، و به ایشان انجام دادن کارهاى نیک و برپاداشتن نماز و دادن زکات را وحى کردیم و آنان پرستنده ما بودند.
همچنین در سوره مبارکه سجده اشاره می کند که از میان بنی اسرائیل عده ای را برای امامت انتخاب کردیم:
وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ فَلا تَکُنْ فی مِرْیَةٍ مِنْ لِقائِهِ وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنی إِسْرائیلَ (23)
وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ (24)
و به راستى [ما] به موسى کتاب دادیم. پس در لقاى او [با خدا]تردید مکن، و آن [کتاب] را براى فرزندان اسرائیل [مایه] هدایت قرار دادیم.
و چون شکیبایى کردند و به آیات ما یقین داشتند، برخى از آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت مىکردند.
در آیه 68 سوره مبارکه آل عمران می فرماید که نزدیکترین فرد به حضرت ابراهیم علیه السلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلله و سلم است و همچنین کسانی که از وی تبعیت می کنند:
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنینَ (68)
زمانی که برخی از بنی اسرائل به مقام امامت رسیده اند؛
و در عین حال پیامبر اکرم از همه آن امامان پیشین، نسبت به حضرت ابراهیم نزدیکتر است؛
قطعاً پیامبر اکرم نیز به مقام امامت رسیده است و گرنه جا نداشت که ایشان را نسبت به همه مسیحیان و یهودیان (حتی امامان بنی اسرائیل) به حضرت ابراهیم نزدیکتر بداند. چرا که مقام امامت مقامی صوری و تشریفاتی نیست بلکه ناشی از حقیقت قرب به خداوند است که امکان هدایت ظاهری و باطنی انسان ها را فراهم می کند.
لذا پیامبر که از ذریه حضرت ابراهیم است و معصوم است ادامه دهنده شریعت حنیف حضرت ابراهیم است و او و ذریه او (12 معصوم) به مقام امامت رسیده اند و این مطلب در روایات متعددی اشاره شده است و اساساً اینکه ما به 12 معصوم می گوییم امام به همین خاطر است که رتبه امامت را دارند و صرفاً یک لفظ نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کوروش تیموریان
چرا در آیه 38 سوره مائده از قطع کردن دست صحبت شده در صورتی که این کار اخلاقی نمی باشد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چرا این کار اخلاقی نیست؟
آیا صرف قطع کردن دست کار غیر اخلاقی است؟ اگر کسی دست دیگری را به ظلم قطع نمود آیا حق قصاص و قطع کردن دست ظالم عملی غیر اخلاقی است؟
لذا صرف قطع دست عمل غیراخلاقی نیست بلکه قطع دست به طور ظالمانه و با تعدی به حقوق دیگران یا حق الهی غیراخلاقی خواهد بود.
اینکه مجازات کار طالمانه سرقت، با شرایط خاص آن، چیست با حکم الهی معلوم می شود و نمی توان به طور دلبخواه هر مجازاتی را برای سرقت یا هر عمل ظالمانه دیگری وضع و تعیین کرد. شارع مقدس با لحاظ تمام جوانب دنیوی و اخروی برای سرقت با شرایط خاص آن (نه هر نوع سرقتی) مجازات قطع دست (چهار انگشت) را معلوم کرده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیر محمد شفقت
سلام
((حدود سه سال از بعثت گذشته بود که از جانب خداوند به پیامبر وحی شد که بزرگان قومت ار دعوت کن.پیامبر برای انجام این امر چهل نفر از بزرگان خاندان بنی هاشم ار دعوت کرد.سپس طی یک سخنرانی درباره اسلام به مهمانان گفت:کدام یک از شما مرا در این راه کمک میکنید که برادر من.وصی من و خلیفه ی من در میان شما باشد.
در میان سکوت همه علی(ع) برخاست و گفت :من یار و یاور تو خواهم بود ای رسول خدا.
پیامبر سخن خود را سه بار تکرار کرد و هربار علی(ع) جواب داد.در نهایت پیامبر(ص) علی را به عنوان برادر وصی و جانشین خود انتخاب کرد))
این جملات در کتاب دین و زندگی 3 وجود دارد.میخواستم بدانم که چرا پیامبر سه بار سخن خود را تکرار کرد.ایا میخواست کسی به جز علی (ع) جانشین او شود و ناچارا" او را انتخاب کرد؟ با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به ااین خاطر تکرار کردند که حجت بر همه تمام شود و کسی نگوید که پیامبر امیرالمومنین را به خاطر پسر عمویی یا چیز دیگری وزیر کرده و افراد با صلاحیت دیگری هم بودند ولی پیامبر به آنها میدان نداد
1)
: سلام من چهارم تجربی هستم واین مطلب رو توی دین وزندگی دیدم بنظرمن پیامبر برای این 3بارگفته که یعنی برای همه معلوم بشه که باقطعیت مردم ببیند که کسی جزامام علی علیه السلام مشتقاق پیروزی نبود چون هیچکس اعتقادی نداشت به پیروزی پیامبر اما حضرت علی علیه السلام باایمان به خدا کاملا اعتقاد داشت به پیروزی دین اسلام
دین اسلام برهمه دین ها برترهست
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام.آقا لطف کنید سوال بنده رو هر چه زودتر جواب بدید خیلی برام مهمه!
آیه 101 سوره نحل منظور دقیقش چیه؟ آیا این تناقض تو آیه های قرآن به شمار نمیره؟ لطف کنید بگید این حکمت هایی که در آیه گفته شده چی هستن؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این آیه اشاره به مساله نسخ، و حکمت آن مىکند، و پاسخى است از تهمتى که به رسول خدا (ص) مىزدند و از افترایى که به خدا مىبستند، و ظاهر سیاق آیات این است که گویندگان این حرفها مشرکین بودهاند، هر چند که یهودیان هم در انکار نسخ همان نظریه را دارند، احتمال هم دارد که مشرکین این حرف را از ناحیه یهودیان الهام گرفته باشند، چون در باره نبوت نبى اکرم خیلى به یهودیها مراجعه مىکردند.
این آیه اشاره به مساله نسخ، و حکمت آن مىکند، و پاسخى است از تهمتى که به رسول خدا (ص) مىزدند و از افترایى که به خدا مىبستند، و ظاهر سیاق آیات این است که گویندگان این حرفها مشرکین بودهاند، هر چند که یهودیان هم در انکار نسخ همان نظریه را دارند، احتمال هم دارد که مشرکین این حرف را از ناحیه یهودیان الهام گرفته باشند، چون در باره نبوت نبى اکرم خیلى به یهودیها مراجعه مىکردند.
" وَ إِذا بَدَّلْنا آیَةً مَکانَ آیَةٍ"- راغب در مفردات گفته:" ابدال و تبدیل و تبدل و استبدال" همه به معناى این است که چیزى را در جاى چیز دیگرى قرار دهى، و این اعم ازمعناى کلمه" عوض" است، چون عوض در معنایش این نکته خوابیده که آنچه مىگیرى در مقابل آنچه مىدهى ملک تو گردد، ولى تبدیل گاهى تغییرى را افاده مىکند که بدلش به آدمى بر نگردد، مانند آیه" فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ- آنهایى که ستمگر بودند حرف را به غیر آنچه دستور یافته بودند تبدیل کردند" تا آنجا که مىفرماید:" فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سمعه ...- پس هر کس آن را بعد از آنکه شنید تبدیل کند ..."پس تبدیل بمعناى تغییر، مخالف با تبدیل به معناى معروفش است، زیرا در تبدیل به معنى تغییر مفعول اول ماخوذ و مطلوب است بخلاف تبدیل به معناى معروف، پس در جمله" وَ إِذا بَدَّلْنا آیَةً مَکانَ آیَةٍ" معنا این است که ما آیه دومى را بجاى آیه اولى بگذاریم و آن را باقى بداریم، چون مطلوب است.
ترجمه المیزان، ج12، ص: 498
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نوید حسینی
با سلام یه سوال فکر کنید یکی تازه مسلمان شده و طرف به گفته ی شما کاملترین کتاب شیعیان یعنی قرآن را قبول داره حالا از کجا باید بفهمونیم که سوره ی نساء آیه 34 منظورش از زدن با پشت مسواک بوده؟؟؟!!!!
یارو رو میخوام قانعش کنم اما نمیتونم برا خودمم سوال شده.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
با توجه به حدیث متواتر و مقبول ثقلین که شیعه و سنی روایت کرده اند، کتاب خدا و اهل بیت علیهم السلام از هم جدا نمی شوند و مفسر قرآن پیامب رو اهل بیت هستند.
تفصیل و توضیح آیات را از روایات اهل بیت به دست می آوریم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید رسول هاشمی
با سلام
در آیه 66 سوره انفال چرا خداوند کلمه الان را بکار برده؟ مگر او نمی دانست که مسلمانان در چه حد از قوت و ضعف هستند که در این آیه، نظر خود را تصحیح نموده ؟ آیا این با علم خدا در تناقض نیست؟
با تشکر از دقت نظر شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
تکلیف اولی مسلمانان جهاد یک به ده بود و این ف توان آنها نبود. اما با کاهلی و سستی که نشان دادند خداوند تکلیف شان را سبک کرد.
علم ان فیکم ضعفاً: یعنی سستی و ضعف تان آشکار شد و به منصه ظهور رسید. به این علم فعلی گفته می شود به معنای آشکار شدن چیزی که خداوند می دانسته ولی هنوز در بیرون تحقق پیدا نکرده بوده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد فلاح خاتون آبادی
باسلام
میخواستم ببینم که حضرت موسی وپیروانش زمان ردشدن ازرودنیل ازچندمسیرگذشتند؟
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
از دوازده مسیر چون دوازده گروه بودند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.