مسعود نخعی
با سلام
ترجمه تحت الفظ آیات 1 الی 7 مومنون به چهار شرط برای رستگاری اشاره کرده که شرط چهارم استثنا داره اونم در مورد زنان و کنیزان در مورد نشون دادن اورتینه ولی در انتها در آیه 7 ام که جمع بندی مسایل یاد شده در ایات قبله و خط نشون برای رستگاریه تمامی علما گفتن این آیه در مورد استمنا اومده این آیه چه ربطی به استمنا داره؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
برای ارضای نیاز جنسی خداوند متعال راه های حلالی را قرار داده و آن عبارت است از ازدواج (دائم و موقت) و همچنین نزدیکی با کنیزان.
کسی که غیر از این راه ها را دنبال کند از مسیر فطرت و شریعت الهی خارج شده و ستمکار است. از جمله راه های نامشروع زنا است و از دیگر راه های نامشروع استمناء است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد بیرقداری
در آیه 47 سوره بقره علت برتری و فراوانی نعمت از جانب خداوند به بنی اسرائیل نسبت به سایر امت ها چیست؟چنانچه همه در برابر خداوند یکسانند و فقط بنا بر ظرفیتهایی که دارند از نعمتها برخوردارند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
«یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ» بقره (2)، آیه 47.؛ «اى فرزندان اسراییل! از نعمتهایم که بر شما ارزانى داشتم و (-(از)-) این که من شما را بر جهانیان برترى دادم، یاد کنید».
در وجه فضیلت بنىاسراییل بر عالمین، با این که مسلم است که پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله افضل انبیا و اوصیا و کتاب و دین او افضل کتابها و ادیان و امت او، افضل امتها مىباشد، چند وجه زیر گفته شده است:
1. بعضى گفتهاند که مقصود عالمین زمان خودشان مىباشد؛ نه همه زمانها؛ زیرا «الف» و «لام» در «العالمین»، براى عموم عرفى است و نه عموم حقیقى. از این رو، مقصود، برترى آنها نسبت به افراد عصر خودشان است و نه تمام اعصار. ر.ک: طبرسى، مجمع البیان، ج 1، ص 198.
2. برخى گفتهاند که اطلاق افضلیت با یک فضیلت هم سازش دارد و بنىاسراییلى که در یک یا چند فضیلت از دیگران افضل بودهاند، اگر چه در بسیارى از فضایل، دیگران از آنها افضل بودهاند؛ خواه در زمان خود و خواه در تمام زمانها و به این سبب نمىتوان گفت که بنىاسراییل از تمام جهات برترى دارند ر.ک: محمدجواد مغنیه، الکاشف، ج 1، ص 95. و روشن است که فضیلت داشتن در یک جهت، بر فضیلت اطلاقى و عمومى دلالت نمىکند.
3. بعضى هم ذکر کردهاند که طبق مفاد آیه 137 سوره اعراف (ما این قوم مستضعف (-(بنىاسراییل)-) را وارث شرق و مغرب زمین کردیم)، روشن است که بنىاسراییل در آن زمان، وارث تمام جهان نشدند؛ پس مقصود این است که وارث شرق و غرب منطقه خودشان شدند. بنابراین، فضیلت آنها بر جهانیان نیز برترى نسبت به افراد همان محیط است. ر.ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 221.
4. برخى هم گفتهاند که تفضیل بنىاسراییل، مقید به زمان استخلاف و اختیار آنان بود؛ اما بعد از این که از امر پروردگار سرپیچى کردند و بر پیامبرانشان عصیان نمودند و نعمتهاى خدا را انکار و از عهد و پیمان خود شانه خالى کردند، خداوند نسبت به آنها حکم لعن و غضب و ذلت و مسکنت را اعلان نمود. ر.ک: سید قطب، فى ظلال القرآن، ج 1، ص 69.
5. اما تحقیق این است که افضلیت به معناى دارا بودن فضایل اخلاقى، اعتقادى، عبادى، جاه و منزلت، قرب به مقام ربوبى و مانند اینها نیست؛ بلکه مراد اتمام حجت به وسیله ادله واضح و براهین متقن، معجزات باهره، نعمتهاى دنیوى (مال، ثروت، ریاست و سلطنت) و امثال اینهاست. طیب، اطیب البیان، ج 1، ص 23.
نکته قابل توجه و با اهمیت در این جا، این است که بایستى مسئله تفضل الهى در ارائه نعمتها را که خود نوعى آزمون الهى به حساب مىآید، از مسئله فضیلت نفسانى و شخصیتى جدا کنیم؛ زیرا به دنبال آن تفضل، اظهار لعن و نفرین خداوند بر آن قوم، در قرآن آمده است مائده (5)، آیه 78 - 80.
و این، دلیل روشنى بر بدطینتى و زشتى کردار ایشان مىباشد.
افزون بر این، معناى برخى آیات با در نظر گرفتن آیات دیگر، روشن مىشود و براى فهم یک موضوع، باید همه آیات مربوط به آن موضوع مورد توجه و درایت قرار گیرند و خداوند خود در آیه 18 از سوره مائده، درباره نفى فضیلت یهود، تأکید کرده، به آنان مىگوید: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصارى نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ یُعَذِّبُکُمْ بِذُنُوبِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ»؛ که مفهوم آن این است که اى جماعت یهود! اگر آن گونه که مىپندارید، شما بر توده بشر ارجحیت دارید، پس چگونه خداوند شما را به کیفر و عذابهاى دردناکى که به آن دچار گشتید، مبتلا کرد و به علت عصیانى که دارید، شما را پراکنده ساخت و از نظر بدکردارى، ضربالمثل عالم بشریت شدید.
اوصافى که قرآن براى قوم یهود مىشمارد، عبارتند از:
الف) دنیاپرستى (آیه 96 بقره و آیه 160 و 161 نساء).
ب) غرور یهود به برترى نژاد (آیه 18 مائده).
ج) داشتن آرزوهاى دور و دراز (آیه 168 و 169 اعراف و آیه 122 و 133 نساء).
د) بىدلى و ترسو بودن یهود (آیه 112 آل عمران).
ه) جنایات یهود (آیه 70 مائده و آیه 23 آل عمران و آیه 10 بقره).
و) تبهکاران زمینى (آیه 64 مائده).
ز) جادوگرى و سحرانگیزى یهود (آیه 102 بقره).
ح) زشت کردارى یهود (آیه 78 تا 80 مائده).
ط) پیمان شکنى (آیه 12 و 13 مائده و آیه 154 نساء).
ى) سرپیچى از شریعت الهى (آیه 59 و 60 مائده).
ک) پنهان کردن تعالیم خدا (آیه 159 بقره).
ل) بىبهره بودن از هدایت الهى (آیه 5 جمعه).
م) قساوت و سنگدلى (آیه 76 بقره).
http://quran.porsemani.ir/node/2438
علامه طباطبائی(ره) در این رابطه سخنان قاطعی دارد و می فرماید: همه افراد بنی اسرائیل در همان زمان محدود برگزیده و برتر نبوده اند، بلکه این فضیلت اختصاص به بعضی داشته و وصف بعض به کل نسبت داده شده است.[6] چنانچه «کنتم خیر امّة» نیز شامل همه افراد امت اسلامی نمی شود، بلکه این وصف بالابردن شأن و تعظیم مقام، اختصاص به بعضی از امت اسلامی دارد؛[7] منتهی از باب اینکه یک جامعه دارای افرادی با این وصف می باشد، این وصف بر همة جامعه اطلاق شده است مثل خاکی که دارای گوهر باشد و به خاطر گوهرش همة خاک قبضه می شود.[8]
علامه(ره) در جای دیگر می فرماید: تفضیل و برتر داشتن بنی اسرائیل بر جهانیان منافات با تفضیل غیر آنان بر جهانیان ندارد بلکه حتی منافات با تفضیل غیر آنان بر خود آنها هم ندارد. زیرا تفضیل و برتری یک قوم یا اقوام بر غیر آنها مستلزم تقدم آنها در فضیلت دنیوی و اخروی بر کسی است که پائین تر از آنان باشد.[9] پس بنی اسرائیل در زمان تفضیل و برتری شان بر کسی برتر بوده اند که در مرتبه پائین تر از آنان قرار داشته اند و هیچ نوع دلالتی بر این ندارد که قوم برتر دیگر نه تنها در زمان بعد یا قبل بلکه در همان عصر خود بنی اسرائیل وجود ندارد.
افزون بر این مطالب خداوند متعال در مورد فضیلت و برتری انسان ها معیار ثابت و محکمی برای همه اعصار در اختیار بشر گذاشته است و راه بدست آوردن این معیار و ملاک برای همگان باز است. آنجا که می فرماید: «ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را ملّت، ملّت و قبیله، قبیله گردانیدیم تا همدیگر را بشناسید (لکن) ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شما است و همانا خداوند دانای آگاه می باشد.»[10]
و با وجود این معیار الهی، هیچ کس و هیچ قومی نمی تواند خود را برتر از دیگران بداند چون ادعای برتری بر دیگران خودش منافات با تقوی دارد. مگر اینکه اهداف عالی تر و مهم تری مثل هدایت مردم بر اظهار برتری و فضیلت و علمیت شخص متوقف باشد، که در این صورت نه تنها این اظهار منافات با پرهیزگاری ندارد، بلکه این منافات در عدم اظهار تحقق پیدا می کند.
http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=2908&urlId=666
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا یکی از اوصاف قران جعل است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چنین وصفی را بنده برای قرآن نشنیده ام
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا نائینی
فرق اکثر با کثیر در آیه ولقد اضل منکم جبلا کثیرا چیست. مثلا از صد در صد( 100%) هر کدام چقدر است ؟و معنای تفسیریآیه چیست؟ با تشکر.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اکثر یعنی بیش از نصف، کثیر یعنی تعداد زیاد. در لفظ کثیر دلالتی بر بیشتر از نصف بودن وجود ندارد.
یعنی درصد بالایی از انسان ها به واسطه شیطان گمراه شده اند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ضیاء
(بسم الله الرحمن الرحیم)
سلام وخسته نباشید.
سوال من اینه که سجده برای سوره های واجب که 4سوره درقرآن است.باید برای هرآیه باشد یاکل سوره تمام شد یک سجد کنیم.
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سجده برای آیه سجده دار است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ایسا درخشان
این آیه آیه ای معروف است اسم آیه
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اسمی برای این آیه پیدا نکردم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام میشه به من بگید آیه ای که به ما دستور میده پیامبر رو مثل مردم دیگه صدا نکنیم کجای قرآنه ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوره مبارکه حجرات آیه 2
یا ایها الذین آمنوا لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی و لاتجهروا له بالقول کجهر بعضکم بعضا ان تحبط اعمالکم و انتم لا تشعرون
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام خسته نباشید فرصت راغنیمت شمردم بگم ارزو دارم برای یکبار هم که شده مجتهدی که چشم بصیرت داره بپرسم چیکار کنم موفق بشم واینکه چه اینده ای در انتظار من است وایا من به ارزوهام میرسم ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
راه خداوند بر اساس عقل و عمل به آیات و روایات است و دیدن یا ندیدن آینده اثری ندارد. انسان عاقل بر طبق برنامه الهی زندگی خود را تنظیم می کند و می داند در صورت عمل صحیح و مخلصانه به سعادت خواهد رسید و در صورت طغیان و بی ایمانی شقی می گردد.
به دنبال این مسائل نباشید که عمر خود را تلف خواهید کرد. به دنبال عالم باتقوایی باشید که از علم او استفاده کنید و در تریبت اخلاقی خود از او کمک بگیرید. دانستن آینده هیچ فضیلتی ندارد و ممکن است یک مرتاض هندی هم از آینده خبری بدهد در حالی که تحت سلطه شیطان باشد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سالاری
سلام....خسته نباشید.منظور از جمله(وای بر نماز گذاران) که در قران اومده چیه؟؟و ایا به گروه خاصی تعلق داره؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
همان طور که در ادامه سوره آمده :
فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ (4)
الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ (5)
الَّذینَ هُمْ یُراؤُنَ (6)
پس واى بر نمازگزارانى
که از نمازشان غافلند،
آنان که ریا مىکنند،
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سالاری
سلام....سایت جالبی دارین و من تازه با اون اشنا شدم ولی امیدوارم دوست خوبی برام باشه....میخواستم بدونم ترتیب بندی سوره های قران بر چه اساسه؟ و دلیل اینکه اول سوره توبه بسم الله نیومده چیه؟ این درسته که اگه نماز ظهر روز جمعه به صورت فرادی دیرتر خونده بشه مستحبه و در مورد هم مرد و هم زن صدق میکنه؟؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در مورد ترتیب سوره ها در مورد محققان و علما اختلاف نظر وجود دارد. بنا به نظر برخی از محققان ترتیب سوره ها پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) از سوی مسلمانان انجام شده اما به نظر برخی دیگر ترتیب سوره ها در زمان خود پیامبر و به دستور ایشان بوده است.
گفته شده که دلیل آن این است که این سوره با قهر و غضب الهی آغاز شده و ابتدای آن اعلام برائت خداوند و رسول او از مشرکان است لذا از بسم الله که نشان رحمت الهی است استفاده نشده است.
بنا به نظر برخی مراجع خوب است نماز ظهر جمعه در صورتی که فرد در نماز جمعه حاضر نمی شود، پس از اتمام نماز جمعه خوانده شود. این حکم برای مرد و زن فرقی ندارد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.