پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سیدابراهیم غیاث الحسینی
سلام
کدم آیه یا آیه ها در قرآن در مورد پرداخت خمس اومده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (انفال41)
و بدانید که هر چیزى را به غنیمت گرفتید، یک پنجم آن براى خدا و پیامبر و براى خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایى [حقّ از باطل‏] -روزى که آن دو گروه با هم روبرو شدند- نازل کردیم، ایمان آورده‏اید. و خدا بر هر چیزى تواناست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیرا عابدی
با عرض سلام و خسته نباشید
عذر میخوام سوالی هست که خیلی وقته ذهنمو مشغول کرده
اینکه دین اسلام میگه حجاب منظورش اینه که یه حجاب سفت و سخت بگیریم و موهامون یه ذره هم پیدا نباشه؟
یعنی اگه یه دخترمسلمون کمی جلوی موهاش پیدا باشه و یه آرایش ملیح بکنه نمیتونه بگه من مسلمونم؟
الزامه ی حجاب فقط یه چادره که بعضی هاهم به خاطر ریاکاری اون رو میپوشن؟
من حس میکنم چادر یه چیز فوق العاده مقدسه که ما باید حرمت و احترامش رو حفظ کنیم و اگر اون رو میپوشیم باید با علاقه ی قلبی اون رو بپوشیم نه اینکه بااجبار
درکل میخواستم بدونم اگه یه دختر موهاش پیدا باشه و حجابش کامل نباشه میره به جهنم ؟
ممنون خواهشاکامل توضیح بدیدچون واقعامسئله ی حجاب برام مبهمه.متشکرم که وقت میذارید ببخشید در کامنت قبلی ایمیلم رو اشتباه وارد کردم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حجاب یکی از واجبات دینی است که برای مرد و زن هر دو مقرر شده است و هدف از آن حفظ کرامت مرد و زن، احترام آنها، زمینه سازی برای رشد معنوی و دوری از آلودگی ها، آرامش روحی، محدود شدن لذت های جنسی در تمام مراتب آن به روابط میان زن و شوهر و .... می باشد.
البته حدود واجب برای پوشش مرد و زن بنا به تفاوت های هر یک از آن دو متفاوت است. زنان به دلیل نعمت خدادای زیبایی و لطافت بیشتر و جذابیت هایی که خداوند آنها را برای تحکیم خانواده و ظرافت های درون آنها قرار داده است، حدود پوشش شان در برابر مرد نامحرم، پوشاندن تمام بدن غیر از گردی صورت و دستان مچ به پایین است.
هر حکم اسلامی اگر با نیت اطاعت الهی و با دقت در انجام آن مراعات شود، انسان از نتایج دنیوی و اخروی آن برخوردار می شود.
آرایش کردن نیز برای زنان به گونه ای که آرایش به نظر آید در برابر مرد نامحرم جایز نیست.
نکته مهم آن است که معمولا زنان خوب و عفیف از اثرات بزرگ پوشش های غیر کامل بر روح و فکر و عمل مردان نامحرم غافل اند و نمی دانند که نیروی توجه و کشش به زنان و نیروی جنسی در مردان چه قدر موثر است و با دقت کم این نیروی خدادادی و در مسیر انحراف قرار می گیرد.
لذا انسان متدین برای رسیدن به کمال و دستیابی به آنچه خداوند برای آرامش خود و دیگران حدود الهی را با دقت مو بدون افراط دقیقاً مطابق با فتوای مرجع تقلید خود مراعات می کند و ریاکاری های برخی که برای ریا حجاب می کنند یا نماز می خوانند باعث نمی شود که راه اصلی را گم کنند و آگاه هستند که هر واجب الهی در صورت ترک آن، عقوبت دارد و به میزان سرپیچی از حدود الهی عذاب الهی وجود دارد.
به ویژه در مورد احکامی که آثار اجتماعی دارد وموجب تحریک دیگران و ... می شود که در این صورت علاوه بر حق الله، حق الناس نیز به گردن انسان می آید.
در این باره کتاب مسأله حجاب شهید مطهری را حتماً مطالعه نمایید.
موفق و موید باشید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : باهان موافقم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سوال اول : محدوده حرام وحلال بودن موسیقی ؟
سوال دوم: در مورد شطرنج و حدیث امام صادق در مورد صفحه شطرنج با توجه به تدریس اون در مدارس ؟
سوال سوم :آیا در دین تمرینی برای ممانعت از تند مزاجی و عصبانیت وجود دارد؟
مرجع تقلید : مکارم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوال: درباره محدوده حلا و حرام موسیقی و همچنین شطرنج در میان مراجع تقلید اختلاف وجود دارد. برخی از مراجع مانند آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هر نوع موسیقی را حرام می دانند و همچنین بازی با شطرنج چه با قصد برد و باخت و چه بدون آن را نیز حرام می دانند.
برخی مراجع مانند امام خمینی و آیت الله العظمی خامنه ای و آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد موسیقی می فرمایند موسیقی هایی که مناسب مجالس لهو لعب است حرام است و همچنین موسیقی هایی که شهوات را تحریک می کند. در مورد شطرنج نیز می گویند که اگر بدون قصد قمار و برد و باخت بازی شود اشکالی ندارد.
برای رفع رفتارهای بد و از بین بردن رذیلت های اخلاقی راه کلی آن اولا فهمیدن مضرات آن رفتار یا خلق بد، آثار سوء دنیوی و اخروی آن و تفکر مستمر در این آثار بد، تمرین های کوچک برای رفع عصبانیت را انجام دهید.
1- یک نفس عمیق بکشید:
مطمئنم این جمله را بارها شنیده اید... یک نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید. اما من به شما توصیه می کنم یک نفس عمیق کشیده ، اجازه دهید که تا عدد ده که در دل می شمارید بازدم تان بیرون بیاید ، یعنی به صورت آهسته نفس تان را بیرون دهید! این توصیه یک دلیل فیزیکی دارد: دیافراگم به بدن دستور می دهد که آهسته آرام بگیرد.
2- اجازه بدهید زمان کمی بگذرد
از موقعیتی که شما را عصبانی کرده است دور شوید ؛اگر لازم است به حمام یا دستشویی بروید. برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت کند و مشغولتان کند. می توانید کمی راه بروید تا کمی آرام شوید.
3- یک چشم انداز از موقیعت در ذهن خود تصور کنید
از موقعیت کنونی خود فاصله بگیرید و با خود فکر کنید که فردا یا هفته بعد یا سال بعد چه خواهد شد. می توانید این کار را تکرار کنید.
4- به این فکر کنید که واقعا چکار می خواهید بکنید
به این فکر کنید که واقعا می خواهید چکار کنید. عصبانیت مانع درست فکر کردن می شود. پس آرام باشید و به آینده فکر کنید.
5- منفجر شدن را متوقف کنید
از عصبانیت منفجر شدن به این معنی نیست که می توانید به اوج رسیده و حرف تان را به کرسی بنشانید. پس این کار را بس کنید.
6- چند تکنیک ساده کاهش استرس تمرین کنید
تحقیقات دانشمندان شان داده که استرس های روزانه باعث عصبانیت زودهنگام می شود ، پس اگر به کمک تکنیک های کاهش استرس ، آنها را روزانه از بین ببرید ، دیگر روی هم انباشته نشده و منفجر نمی شوید!
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد رضا مدهوش طوسی
در سوره فتح آیه 29 اهل تسنن می گویند منظور از یاران حضرت خلفا هستند و شیعه می گوید امام علی (ع) لطفاً ادله خود را در این خصوص برایم ارسال نمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در همان سوره نیز اصحاب پیامبر اکرم توصیف شده اند. شیعه نیز به تماامی اصحاب واقعی پیامبر احترام می گذارد. البته بر اساس روایات پیامبر افضل و اعلم صحابی ایشان امیرالمومنین علیه السلام بودند و بسیاری از اهل تسنن نیز افضل بودن ایشان را بر سایر خلفا قبول دارند. (مانند ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه اش.
لذا این گونه آیات بهترین مصداقش امیرالمومنین است و سپس سایر اصحاب پیامبر. البته کسانی که منافقانه در میان اصحاب پیامبر حضور داشتند و برای رسیدن به قدرت ایمان ظاهری آورده بودن طبیعتاً از اشاره این آیه خارج اند.
همان طور که خداوند در سوره توبه به وجود منافقان در میان اصحاب پیامبر اشاره می کند: وَ مِمَّنْ حَوْلَکُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظیمٍ (101)
و برخى از بادیه‏نشینانى که پیرامون شما هستند منافقند، و از ساکنانِ مدینه [نیز عدّه‏اى‏] بر نفاق خو گرفته‏اند. تو آنان را نمى‏شناسى، ما آنان را مى‏شناسیم. به زودى آنان را دو بار عذاب مى‏کنیم؛ سپس به عذابى بزرگ بازگردانیده مى‏شوند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
چراسوره ی لقمان سوره ای سجده دار است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوره مبارکه لقمان سجده واجب ندارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
Amirreza Mobasherzadeh
ببخشید چه سوره ای و چه آیه ایه ای است که میگوید مسخره کردن از لحاظ قران گناهی بزرگ است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (حجرات، 11)
اى کسانى که ایمان آورده‏اید، نباید قومى قوم دیگر را ریشخند کند، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و نباید زنانى زنانِ [دیگر] را [ریشخند کنند]، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و از یکدیگر عیب مگیرید، و به همدیگر لقبهاى زشت مدهید؛ چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان. و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدرضا قنواتیان
چگونه اسمها رادرسوره ی نسائ پیدا کنیم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه در عربی به سه قسمت اسم، فعل و حرف تقسیم می شود. هر آنجه نه فعل باشد و نه حرف اسم خواهد بود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
مدتی است که به نجاست و نماز وسواس شده ام و احساس میکنم که با یک یا چند بار شستن طهارت پیدا نمی کنم.لطفا مرا راهنمایی کنید.
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
راه مقابله با وسواس عمل کردن مخالفت وسواس است.
اگر تمایل به بیشتر از مقدار لازم شستن نجاست هستید، بیشتر نشویید و با فشار روانی آن مقابله کنید. ان شا الله به مرور زمان وسواس از بین می رود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره کیانی
با سلام و احترام ؛
لطفاً چند کتاب درباره شناخت جامع دین اسلام به ما معرفی کنید تا در مقابل کسانی که دین اسلام رو دین خشونت و عزا و ماتم میدونن جواب قانع کننده ای بدهیم اینگونه که تصور می کنن نیست . بیشتر جوانان ما اسلام زده شدن اونم بخاطر برخی از رفتارهای نادرست و تحت فشار قراردادن و به کار بردن زور و اجبار برای پایبندی به دین اسلام که با این شیوه ها ( مثلاً گشت و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر ) و ... سعی می کنن جوانان و گروه های سنی مختلف و به اسلام پایبند کنند که به نظرم این رفتارهای خشونت آمیز بیشتر باعث دلزدگی افراد به دین اسلام میشه . نظر شما در این باره چیست ؟ منتظر جوابتون هستم . با تشکر از شما
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
کتب تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی بسیار مفید است.
کتاب شریعت در آینه معرفت ایشان نیز خوب است.
کتاب وحی و نبوت ایشان نیز مطالب مفیدی دارد.
کتاب خاتمیت و انسان کامل شهید مطهری نیز خالی از لطف نیست و می تواند بسیار به شما کمک کند.
کتب شهید مطهری از کتب آیت الله جوادی آملی سبک تر و قابل فهم تر برای عوام است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام و اوقا ت شما بخیر و شادی
بعد از مدتها غیبت از سایت دوباره بازگشتم - دیگر سعی میکنم که در سایت مرتب و منظم باشم . و اما سوال بنده این است که چطور قرب را طی مسیر کنیم و با توجه به تفاوت زندگی‌هایمان برنامه داشته باشیم (لطفا جواب دهید ) باتشکر
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
سوال شما را می توان دو نوع پاسخ داد:
1- پاسخ تئوری درباره نوع انسان.
2- پاسخ شخصی درباره شما.
پاسخ نوع اول: نمی توان قرب را طی مسیر کرد.
در مسیر قرب و حرکت به سوی خدا، رسیدن به مقصد مهم نیست بلکه در مسیر بودن مهم است. به میزان ثبات و استقرار و حرکت در مسیر است که انسان وجود پیدا می کند و می تواند متصف به صفات الهی بشود.
پاسخ نوع دوم: در مسیر بودن نیازبه لوازم و مقدوراتی دارد که با توجه به هر شخص می تواند کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل در این بخش نمی توان دستور العمل کلی داد و فقط می توان چارچوب های کلی را تبیین نمود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>