لادن اساد
معنى زلفى در سوره زمر چیست
متین رمضانی (داور) : الزُّلْفَى: منزلت و بهرهمندى.
خداى تعالى گوید: (إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى- 3/ زمر).
(معنى تمام آیه این است: کسانى که غیر از خدا، دوستان و اولیائى اتّخاذ کردهاند.
مىگویند عبادتشان نمىکنیم مگر براى اینکه ما را به خدا نزدیک کنند ولى خداى میانشان حکم مىکند و دروغ گویان کفر پیشه را هدایت نمىکند).
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا اسکندری
باسلام-دررابطه با آیه 22 سوره مبارکه نباء-مگرجهنمییان ازقبل در جهنم بوده اند که دوباره به جهنم بازمی کردند؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
اگر جهنم را محل برگشت طاغیان خوانده، به این عنایت بوده که خود طاغیان در همان دنیا، جهنم را ماواى خود کردند، پس صحیح است بگوییم به جهنم بر مىگردند.(ترجمه تفسیر المیزان، ج20، ص: 271)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهری ایلانلو
در آیه 19 سوره مبارکه فاطر بصیرت به چه معنا بکار رفته است؟
متین رمضانی (داور) : علامه طباطبایی در المیزان میفرمایند: ظاهرا آیه 19 عطف باشد بر جمله" وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ" در آیه قبل و در حقیقت تعلیلى است به صورت تمثیل، تا بفهماند افرادى که خود را تزکیه کردهاند، با آنها که تکذیب مىکنند، یکسان نیستند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
emma
باسلام.
در تفسیر آیه ی 6 سوره مائده آمده است:قرار گرفتن (ارجلکم ) در کنار (رؤ وسکم ) گواه بر این است که پاها نیز باید مسح شود نه اینکه آن را بشویند (و اگر ملاحظه مى کنیم (ارجلکم ) بفتح لام قرائت شده بخاطر آن است که عطف بر محل (برؤ وسکم ) است نه عطف بر (وجوهکم )).
حال سوال من این است اگر (ارجلکم)عطف به(برئوسکم) میباشد پس چرا از نظر اعراب همخوانی ندارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : محل برئوسکم منصوب است. لذا ارجلکم که به محل برئوسکم عطف شده منصوب شده است. کل برئوسکم مفعول امسحوا است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه اکبری
مشخص کردن گرامر عربی درآیه:مبتداوخبر:جارومجرور
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به کتب تجزیه و ترکیب قرآن مراجعه فرمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
پرنیان خادم
این آیات درباره ی چه چیز هایی صحبت میکند؟
من دارم یک متنی آماده می کنم که سریعا باید به جوابم برسم متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : درباره ویژگی های مومنان
مؤمنان، همان کسانىاند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد، و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید، و بر پروردگار خود توکّل مىکنند.
همانان که نماز را به پا مىدارند و از آنچه به ایشان روزى دادهایم انفاق مىکنند.
آنان هستند که حقّاً مؤمنند، براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزىِ نیکو خواهد بود.
1)
طوفانی : سلام.
کدام آیات؟ شماره آیه و سوره ای قید نشده است؟! پرسشگر محترم از چه آیاتی سوال کرده اند و داور محترم در مورد کدام آیات توضیح داده اند؟!
رمضانی (داور) : آیات 2 تا 4 سوره مبارکه انفال
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امید بادغیسی
با سلام:
اگر شخصی به علت ضعف اقتصاد و بیکاری در کشور اسلامی (کشور خودش) به کشور های غیر اسلامی اروپائی مهاجرت کند، و حال آنکه میداند در آنجا زندگی مادی وی تامین میشود و در مقابل زندگی معنوی اسلامی اطفال وی در محیط کشور های غیر اسلامی به مخاطره میافتد. و از سوی دیگر در کشور خودش فقر که به نظر بنده میتوان آنرا ام الفساد نامید به وی و فامیل وی چشم دوخته است و همچنین مهاجرت به کشور های اسلامی دیگه هم به علت عدم مهاجر پذیری و عدم کمک های انسان دوستانه برایش مقدور نیست. اسلام درین رابطه چه گفتنی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
هیچ چیزی بالاتر از سعادت ابدی انسان که در گرو حفظ دین او است وجود ندارد. بسیاری از آنچه ما فقر می نامیم کاسته شدن از میزان رفاهیات است و نه احتیاج به ضروریات. مسلمانان زمان پیامبر (ص) با هجرت از مکه از خانواده مشرک و مال و سرمایه خود جدا شدند و برای حفظ دین خود و همراهی پیامبر فقر واقعی (نه آنچه ما امروز فقر می نامیم) را به چان خریدند. تا جایی که انصار که در مدینه منتظر مهاجرین بودند خانه های بعضاً یک اتاقه خود را با پرده به دو قسمت تقسیم کردند تا با مهاجرین در یک رتبه زندگی قرار گیرند. در جنگ ها گاه آذوقه بسیار اندک و در حد یک یا چند خرما بود. و برخی از مسلمانان نه تنها اسب و مرکبی برای جنگ نداشتند که پولی برای تهیه سلاح نیز نداشتند. برخی از اصحاب در سکویی کنار مسجد پیامبر زندگی می کردند.
زندگی در بلاد کفر به تدریج نور ایمان را از انسان می گیرد و به طور ناخواسته او را نسبت به دین بی تفاوت و خدایی ناکرده کافر می کند.
کنترل نیازها و قناعت و تنظیم مالی زندگی می تواند دشواری های مالی را کاهش دهد. برای بهبود وضع زندگی نیز راه های مادی شرعی و معنوی وجود دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام علیکم
من یک دانشجوی دانشگاه آمریکایی هستم و در کشوری زندگی میکنم که دیدگاه خوبی نسبت به حجاب ندارد. تا حالا حجابم را حفظ کردم ولی دیگر خیلی سخت است. در تمام جاها حجاب ممنوع است!! من با این حجابم در هیچ برنامه یی شرکت کرده نمیتوانم و هر روز از هم کلاسیهایم عقب میمانم. واقعا خیلی سر روحیه ام تاثیر کرده. لطفا راهنمایی ام کنید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
زندگی در کشور غیراسلامی بنا به فتوای برخی علما حرام است مگر به ضرورت. چرا که زندگی در این کشورها به دلایل مختلف از جمله همین نکته ای که اشاره کرده اید (دشواری حفظ دین در آن شرایط) انسان را از دینداری ظاهری و قلبی به تدریج دور می کند.
در هر حال اگر ضرورتی زندگی موقت در آن کشور را بر شما واجب کرده باشد حفظ حدود شرعی همچنان واجب است. درباره جزئیات شرایط خود می توانید از مرجع خود سوال کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
یا افریدگار مهربان
سلام بر شما
برای بخشش گناهان یک فردا حدودا 13 سال مثلا یک گناه انجام داده دروغ و غیبت و تهمت و .... نیست نماز نخواندن نیست اصلا با دیگران و درباره دیگران نیست فقط خود و خدایش می بیند چه کنیم که بخشیده شویم؟
البته ممون است گناه نباشد ولی خیلی فرد حساس است و شور میزند من مطمئنم گناه نیست ولی شما بگید خیلی ممنون می شوم
جواب را به ایمیل من ارسال کنید
Hildahiva4@gmail.com
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
توبه کند و عزم داشته باشد که دیگر به آن گناه برنگردد و شرایط آن را برای خودش ایجاد نکند. اگر حقوق شرعی یا حق الناس به گردن او است آنها را ادا کند.
ان شاء الله خداوند می بخشد و هرگز نباید از رحمت خداوند ناامید شد.
1)
طوفانی : سلام
اگر شخص از گناه خود توبه کرده باشد و از ارتکاب مجدد آن خودداری کند، قطعا خداوند آمرزنده است و توبه او را می پذیرد. مضاف بر این که به موجب حکم قرآنی، نه تنها توبه او را می پذیرد که تمام سیئات قبلی او را هم بدل به نیکی و حسنه می نماید.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عارفه رضایی
باسلام وخسته نباشید.چرا در سوره نساایه ۲۲امده زنانی که درجنگ به غنیمت گرفتید برای شما حلال است.این یک امر غیر اخلاقی است ،ودر ایه ۵۵احزاب امده زنان نیازی نیست درمقابل بردگانشان حجاب کنند.؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
اسارت زن کافر در جنگ با مسلمانان به منزله جدایی یپوند ازدواج او با همسر کافرش است و وی به عنوان کنیز به ملک مسلمانان در می آید.
بله نیازی نیست. البته فعلا برده و کنیزی وجود ندارد.
1)
طوفانی : سلام علیکم
اصلا آیه 22 سوره النسا در مورد غنیمت گرفتن زنان کفار نیست؟!!!
متن آیه 22 النساء: «ولا تنکحوا ما نکح ءابآوکم من النساء إلا ما قد سلف إنه کان فحشة و مقتا و سآء سبیلا» «و زنانی را که پدرانتان گرفته اند اختبار نکنید مگر آنچه که گذشته است. البته این کاری ناشایست و نفرت انگیز و ناپسند است.»
شایسته است که سوال کننده محترم و داور گرامی دقت بیشتری را در طرح سوال و ارایه پاسخ مبذول فرمایند.
متشکرم
رمضانی (داور) : منظور پرسش کننده آیه 24 بوده و اشتباه در تایپ کرده و داور با اغماض از شماره آیه و فهم سؤال پرسشگر به ایشان پاسخ دادند.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.