آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : آسیه افشار
 کلید واژه : اللهم صل علی محمد و آل محمد
 واژه صلاه ، صلوه و جمع آن صلوات به معنی نماز خواندن و درود و تحیت است. صلی الله علیه یعنی خداوند بر او درود فرستاد، در معجم الوسیط هم صلاه به معنای دعا است.
صاحب المیزان در مورد کلمه صلوه می گوید:«کلمه صلوه در اصل به معنای انعطاف بوده، و صلاه خدا بر پیغمبر به معنای انعطاف او به وی است، به وسیله رحمتش...
 نويسنده : آسیه افشار
 کلید واژه : اللهم صل علی محمد و آل محمد
 کرامت صلوات در برزخ
((فضل کندى )) را بعد از وفات ، در خواب دیدند، و از او پرسیدند: حق تعالى با تو چه کرد؟
گفت : من را بخشید و گرامى داشت ، به عملى که از این دو انگشت من - یعنى سبابه و ابهام - صدر شده بود...
 نويسنده : آسیه افشار
 کلید واژه : اللهم صل علی محمد و آل محمد
 آثار و برکات صلوات در دنیا
1 - زنده شدن جوان مقتول
در میان بنى اسراییل ، شخصى کشته شد که قاتل او معلوم نبود. خداوند وحى فرستاد که گاوى را با صفات مخصوصى کشته ، یکى از اعضاى او را بر بدن مقتول بزنند تا او خبر از قاتل خود دهد. آن گاو نزد جوانى از بنى اسراییل بود که خداوند به این جوان عنایت کرد و صلوات را تعلیم داده بود...
 نويسنده : آسیه افشار
 کلید واژه : اللهم صل علی محمد و آل محمد
 صلوات کلید بهشت است
امام باقر یا امام صادق (ع) فرمودند : در میزان ، چیزی سنگین تر از صلوات بر محمد وآل محمد نیست ، وبه راستی مردی باشد که اعمالش را در میزان گذارند وسبک آید وثواب صلوات اودر اید وآن میزان او نهند وسنگین گردد بچرخد به سود او...
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : فریب‌خوردگان حتی از عبا و سجاده امام حسن(ع) هم نگذشتند
  هنگامی که زهد و ساده زیستی جای خود را به دنیاطلبی و تجمل‌پرستی دهد و هنگامی که درخشش دینارهای معاویه هوش از سر خواص ببرد و امام حسن(ع) آنقدر تنها شود که عبا و سجاده‌اش را به یغما برند، صلح تنها راه برای حفظ اسلام است.
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : قرآن - اهل بیت - امامت - شیعه - مسلمان
 پرسش:
من می گویم نباید امامان را قبول کرد چون در قرآن نامشان نیامده خدا هم قرآن را کامل آورده است؟
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : قرآن- اهل بیت - ائمه - معصوم
 لفظ «اهل بیت» سه بار در قرآن کریم آمده است:
اول، در داستان موسی علیه السلام، آن گاه که نوزادی کوچک بود و خانواده فرعون او را پیدا کردند تا در آینده، دشمن و مایه اندوهشان باشد و پستان هیچ زنی را به دهان نگرفت و خانواده فرعون در کارش درمانده شدند. آن گاه خواهرموسی علیه السلام به آنان گفت:
هل ادلکم علی اهل بیت یکفلونه لکم وهم له ناصحون فرددناه الی امه کی تقر عینها ولا تحزن؛.
آیا مایلید که من شما را به خانواده ای که دایه این طفل شوند و او را با مهربانی تربیت کنند راهنمایی کنم؟ بدین وسیله ما موسی را به مادرش برگرداندیم تادیده اش به جمال موسی روشن شود و حزن و اندوهش برطرف گردد.
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : قران - اهل بیت - آیه تطهیر - عصمت
 (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) .
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : خداوند - الوهیت - توحید - وهابیت - اعتقاد
 از مجموع آنچه در پی آمده چنین بر می آید که وهابیان در تلقی درست از مفهوم توحید دچار خطا شده ،و تفسیر نادرستی از توحید الوهی و توحید ربوبی دارند که تعصب کور بر این اشتباه، آنان را از مسیر حق منحرف ساخته و تطبیق مصادیق توحید و شرک را در نزد آنان مشتبه ساخته است.
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : خداوند - قران- شناخت - اعتقاد - عقل بشری
 این جمله در زبان اهل علم شایع است که "تُعرفُ الاشیاء باضدادها" اشیاء از راه نقطه مخالف و نقطه مقابلشان شناخته می شوند و به وجود آنها پی برده می شود. اگر چیزی نقطه مقابل نداشته باشد، بشر قادر نیست به وجود او پی برد هر چند آن چیز مخفی و پنهان نباشد و در کمال ظهور باشد. در حقیقت مقصود بیان یک نوع ضعف و نقصان در دستگاه فهم و ادراک بشری است زیرا طوری ساخته شده که تنها در صورتی قادر به درک اشیا است که نقطه مقابل هم داشته باشند. مثلا نور و ظلمت را بشر در مقایسه با یکدیگر می شناسد، اگر همیشه جهان و هر نقطه ای از جهان نورانی بود و هیچگاه تاریک نمی شد، یک نورانیت یکنواخت درهمه جا بود و ظلمت به هیچ وجه نبود، انسان خود نور را هم نمی شناخت، یعنی نمی توانست تصور کند که نوری هم در عالم هست، نمی توانست بفهمد آلان که همه چیز را می بیند به واسطه نور می بیند، نور از همه چیز ظاهرتر و روشن تر است، عین ظهور است ولی ظهور او کافی نبود، و این نقص از ما است نه از نور.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 179
  • >
  • >>