از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید اﻋﺮاب ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  فاطمه پورمحمدي - اعراب القرآن و بیانه
(اهْدِنَا) فعل أمر مبنی على حذف العلّة و هو هنا بمعنى الدّعاء و نا ضمیر متصل فی محل نصب مفعول به و فاعله ضمیر مستتر فیه وجوبا تقدیره أنت (الصِّراطَ) مفعول به ثان
أو منصوب بنزع الخافض لأنّ هدى لا تتعدى إلا الى مفعول واحد و تتعدى الى الثانی باللام کقوله تعالى: «یهدی للتی هی أقوم» أو بإلى کقوله تعالى «و إنک لتهدى الى صراط مستقیم» و لکن غلب علیها الاتّساع فعداها بعضهم إلى اثنین و قد نظم بعض الظرفاء أبیاتا ضمّنها الأفعال التی تتعدى الى واحد و الى الثانی بحرف جر و هی:
تعدى من الافعال طورا بنفسه و حینا بحرف الجر للثان ما ترى‏

دعا فی الندا سمّى کذا کنى و زوجه و استغفر اختار غیرا

أمرت صدقت الوعد کلت و زنته عفا و هدى منّى کذا سأل اذکرا
و مجموعها ستة عشر فعلا (الْمُسْتَقِیمَ) صفة للصراط و هو معتلّ و عین الفعل فیه واو و الأصل مستقوم فاستثقلت الکسرة على الواو فنقلت الى القاف فانقلبت الواو یاء لانکسار ما قبلها [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مجيد رعيتي - کتب صرف و نحو
صراط المستقیم
 توضيح : مضاف و مضاف الیه
صراط : اسم :بر وزن فعال
مستقیم :صفت : بروزن مستفعل : ار باب استفعال ریشه : قوم (قام): پایدار و استوار شد
مستقیم: مقاوم شده / طالب قوام و دوام [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - آیت الله محمد رضا قبادی آدینه وند
● اِهدِ فعل؛ نا مفعول بِهِ اولش؛ اَلصِرّاطَ مفعول بِهِ دوم آن و المُستَقِیمَ نعت است برای اَلصِرّاط. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسن حميدي سولا - ترنم وحی
اهْدِنَا «فعل امر مبنی بر حذف حرف عله (یاء)» «(نا)مفعول به»«فاعل[انت]»
الصِّراطَ «مفعول به ثان»
الْمُسْتَقِیمَ «نعت، تابع» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صفدر فولادي
اهدنا: اهد: فعل أمر(فعل طلب) مبنی على حذف حرف العلة، والفاعل ضمیر مستتر تقدیره (أنت)، نا: ضمیر متصل مبنی فی محل نصب مفعول به.
الصراط: مفعول به ثانٍ منصوب وعلامة نصبه الفتحة.
المستقیم: نعت لـ(الصراط) منصوب وعلامة نصبه الفتحة [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.