از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  خداى تعالى، تنها و یگانه رب عالم است
بعد از آنکه داستان شریک قرار دادن براى خدا را از ناحیه مشرکین و اضلال و تهدید ایشان به آتش دوزخ را تمام نمود اینک در این آیه و دو آیه بعد، استدلال بر اختصاص ربوبیت براى خداى تعالى را ایراد مى‏فرماید، و آن را از راه اختصاص تدبیر عام موجودات، از قبیل نظام خلقت و فرستادن آب از آسمان و بیرون کردن رزق از زمین و تسخیر دریاها (کشتى‏ها) و نهرها و آفتاب و ماه، و شب و روز، به نتیجه مى‏رساند، و سپس در آخر این سه آیه، به این معنا اشاره مى‏کند که این نعمتها و میلیونها نعمت دیگرى که از حد شمارش بیرون است همه از ناحیه خداى تعالى به انسانها داده شده. و همانطور که گفتیم بیانات این سوره همه در روشنایى دو اسم از اسامى خداى تعالى، یعنى اسم «عزیز» و «حمید» جریان مى‏یابد. پس اینکه فرمود: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» در معناى این است که: بگوییم: خداى تعالى، تنها و یگانه رب عالم است نه اینهایى که شما براى او شریک قرار داده‏اید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 83 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از کلمه «السَّماءِ»
در جمله «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِه» مقصود از «سماء» جهت بالا است، یعنى مقصود از این کلمه، همان معناى لغوى آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آسمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از آبی که از آسمان فرو می‌ریزد
مقصود از آب نازل، باران است که از جهت بالا فرو مى‏ریزد، پس آب در کره زمین که مایه زندگى جنبدگان و نباتات زمین است، همه از باران است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «تسخیر کشتی‌ها» برای انسان
تسخیر کشتیها براى مردم به معناى آن است که آن را وسیله نفع بردن مردم در مقاصدشان قرار دهد، به این صورت خود آنان و بارهایشان را از جایى بجاى دیگر حمل کند بدون اینکه متوقف شوند، و یا در آب فرو روند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در میان نعمت‏هاى دریایى، کشتى چشم‏گیرترین آنها است
طبع کلام اقتضاء دارد که بفرماید: «و سخر لکم البحر لتجرى فیه الفلک بامره و سخر لکم الانهار (دریا را براى شما مسخر نمود تا کشتى‏ها در آن آمد و شد کنند، و رودخانه‏ها را براى شما مسخر نمود)». ولى اینطور نفرمود، بلکه به عکس فرمود «کشتى‏ها را براى شما مسخر کرد تا به امر خدا در دریا آمد و شد کنند» چون در میان نعمت‏هاى دریایى، کشتى چشم‏گیرترین آنها است، نه اینکه منحصر به آن باشد و شاید همین جهت باعث شده که مطلب را به عکس بفرماید، چون مقام گفتار، مقام شمردن نعمتها است، و نعمت کشتى چشم‏گیرتر است، هر چند که نعمت دریا بزرگتر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
البته علامه طباطبایی استاد هستند؛ ولی از نظر منطقی نمی توان کشتی را نعمت خداوند به معنای دقیق کلمه و منظور مستقیم واژه نعمت دانست. چراکه کشتی مصنوع انسان است. هرچند که از نظر مذهبی انسان به مدد نعمت عقلی که خدا به او عطا نموده است کشتی را ساخته است؛ ولی به عقیده بنده از زاویه فلسفه زبان شناسی و معنایی نمی توان کشتی را یک نعمت مستقیم خداوند در نظر گرفت! زیرا نعمت خداوند با خلقت خداوند ربط وثیقی دارد و کشتی را خداوند خلق نکرده است. به همین جهت کشتی را ما مصنوع انسان می دانیم هرچند که انسان و عقل او را مخلوق خداوند بشماریم. همانطور که ما کامپیوتر را نعمت خداوند و مخلوق او محسوب نمی کنیم!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خداوند مسبب الاسباب است
اگر جریان کشتى در دریا را به امر خدا نسبت داده با اینکه ظاهرا علتهاى طبیعى، از قبیل باد و بخار و سایر عوامل طبیعى آن را به جریان در مى‏آورند به این منظور بوده که بفهماند خداى تعالى یگانه سببى است که هر سبب دیگرى به او منتهى مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقصود از «انهار» در جمله «سَخَّرَ لَکُمُ الْأَنْهارَ»
مقصود از «انهار» در جمله «سَخَّرَ لَکُمُ الْأَنْهارَ» آبهاى جارى است که در مکانهاى مختلف زمین جریان دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «تسخیر آب‌ها» برای بشر
تسخیر «انهار» به این است که آنها را رام بشر کند، تا بشر براى آشامیدن و شستشو و بر طرف کردن کثافات و امثال آن، از آن بهره‏مند شود. و همچنین حیوان و نبات هم که باز مسخر آدمند، بوسیله آن براى بشر باقى بمانند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 و 85 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسمان¬ها و زمین مخلوق¬اند نه آنکه باید آفریده شوند - اسدالله قاضي مرادي
آسمان¬ها و زمین مخلوق¬اند نه آنکه باید آفریده شوند
اعتقاد به مخلوق بودن آسمان¬ها و زمین حول محور آیه 32 سوره مبارکه ابراهیم(س) نظر به نکات زیر دارد:
الف) آسمان¬ها و زمین آفریده شده¬اند و نمی¬توانند آفریده شوند و به آن¬ها چیزی اضافه و یا از آن¬ها چیزی کم گردد.
ه ) چنین آفریده¬ای بی نقص است تا کسی در پی آن باشد تا از آن رفع نقص نماید.
ب ) چنین آفریده¬ای بهترین و کامل¬ترین است.
ج ) چنین آفریده¬ای در اختیار انسان است.
د ) همزیستی انسان با چنین آفریده¬ای به طور قطع و یقین روشی دارد که باید شناخته شود.
و ) شناخت چنین آفرینشی باید از سر ایمان باشد نه آگاهی
ز ) هماهنگی کامل انسان با چنین آفریده¬ای شرط اساسی تعامل با آن است.
ح ) آسمان¬ها و زمین یعنی طبیعت که وجود و عدم وجود انسان به آن بستگی دارد.
ط ) دخل و تصرف ناآگاهانه و نابخردانه عواقب بدی در پی دارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پدیده های طبیعی هدایتگرند - اسدالله قاضي مرادي
پدیده¬های طبیعی هدایت¬گرند.
پدیده¬های طبیعی مانند باران، دریا، رودخانه، خورشید، ماه و تبدیل شب به رور و روز به شب از نزدیک¬ترین و قابل دسترس¬ترین پدیده¬هائئ بشمار می¬روند که انسان با آن¬ها همزیستی جسمی و روحی دارد، در چنین پدیده¬هائی این توان وجود دارد که انسان را به تفکر و تدبر کشانده و تا مخلوق بودن آن¬ها توسط خداوند و وحدانیت او را باور کنند و به سوئ توحید و یگانه پرستی رهنمون گردند، این¬چنین است که حضرت ابراهیم (س) برای اثبات تفکر توحیدی خود برای آزر، طی آیات 74 تا 78 سوره مبارکه الانعام با بیان غیر ممکن بودن وجود قدرت خدائئ در پدیده¬های شب، روز، ماه، ستارگان و خورشید به سبب افول¬شان، سود جسته است .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسمان و زمین برای انسان - اسدالله قاضي مرادي
آسمان و زمین برای انسان
آیات 32 و 33 سوره مبارکه ابراهیم(س) بر این نکته صراحت دارد که آفرینش آسمان¬ها و زمین برای انسان است و برای بیان مفهومی عملیاتی و محسوس از هدف چنین آفرینشی از باران، دریا و رودخانه، خورشید، ماه شب و روز استفاده گردیده است زیرا این پدیده¬های طبیعی به سبب اهمیت تاثیرشان در تداوم حیاط مادی، ذهنی و روحی انسان می¬توانند نقطه آغاز برای ایجاد شناخت این مهم باشد که آسمان¬ها و زمین برای انسان است،نه آن¬ها برای آسمان و زمین.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسمان¬ها و زمین مادر علوم طبیعی - اسدالله قاضي مرادي
آسمان¬ها و زمین مادر علوم طبیعی
آیات 32 و 33 سوره مبارکه ابراهیم(س) بیان می¬دارند آسمان¬ها و زمین مسخر انسان¬اند، در این چنین تسخیری که نوعی همزیستی با آسمان¬ها و زمین قلم¬داد می¬شود این نکته مستتر است که انسان برای بهره برداری مورد نظر خداوند باید در تکاپو برای کشف، رونمائی و غبار گیری از پدیده¬های درونی جهان هستی روابط بین آن¬ها باشد تا بتواند ضمن ایجاد رابطه با آن¬ها بهره مورد نظر خداوند را بر اساس اصول آفرینش از آن¬ها ببرد، حاصل تکاپوی یاد شده مجموعه¬ای را تشکیل می-دهد که از آن می¬توان بنام علوم طبیعی یاد نمود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  راجع به سخر لکم - اسدالله قاضي مرادي
راجع به "سخرلکم":
نکته حائز اهمیتی که در آیات 32 و 33 سوره مبارکه ابراهیم(س) نهفته است عبارت است از، وجود احتمال برای برداشت سطحی از کلمه "سخرلکم" است که ممکن است مجوزی شود برای اینکه انسان در طبیعت آن¬طور که می¬خواهد دستکاری نماید نه آن¬که آن¬طور که خداوند فرموده، راجع به این مهم باید بیان داشت، دخل و تصرف ناآکاهانه و نابخردانه در طبیعت و ناهماهنگ با آن، برداشت و نتیجه¬ای است که با روش مورد نظر خداوند در محتوای کلمه "سخرلکم" تطابق ندارد، عمل به " سخرلکم " چه نتایجی را باید در بر

یاد داشته باشد تا بتوان گفت به محتوای کلمه " سخرلکم " نمود عینی یافته است؟ پاسخ را از قرآن دریافت ی¬گردد و برای نمونه موارد زیر ارائه می¬گردد:
الف) به استناد آیه 70 از سوره مبارکه الاسراء " سخرلکم " باید به کرامت انسانی، حفظ قدرت خدادادی، رزق و روزی حلال و فضیلت او بر سایر مخلوقات بیانجامد.
ب ) به استناد آیه 141 سوره مبارکه انعام، " سخرلکم " نباید به اسراف بیانجامد و به استناد آیه 27 سوره مبارکه اسراء نباید به تبزیر بیانجامد.
ج ) به استناد آیه 7 سوره مبارکه ابراهیم، " سخرلکم " باید بهمراه به جا آوردن شکر نعمت و دوری از کفران آن گردد.
د ) به استناد آیه 205 از سوره مبارکه بقره و آیه 34 سوره مبارکه نمل، " سخرلکم " نباید موجب فساد در طبیعت گردد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سخرلکم ام النعم - اسدالله قاضي مرادي
سخرلکم ام¬النعم
برای اینکه نعم طبیعی و بیشمار الهی به انسان روی آورد، باید طبق روشی که خداوند تعریف و تعیین نموده با طبیعت ارتباط برقرار گردیده و بر آن تسلط یافت، از این¬رو، این نکته یاد آوری می¬شود، قدرت تسلط انسان بر طبیعت توسط خداوند در انسان نهادینه گردیده یکی از با اهمیت¬ترین نعم الهی است که بدون آن دروازه دیگر نعم به روی انسان گشوده نخواهد شد. برای مثال، ارتزاق انسان توسط خداوند از چیزهای پاکیزه ( آیه 70 سوره مبارکه الاسراء ) به عنوان یکی از نعم خود، مستلزم کشف چیز پاکیزه است و این کار خود متکی به انجام تحقیقات و بررسی¬ است تا انسان بتواند از دریای نعم الهی آنچه پاکیزه است شناسائی و از آن بهره ببرد، در این راستا چنانچه انسان از نعمت ایجاد ارتباط با طبیعت برخوردار نباشد و بر آن تسلط نیابد نمی¬تواند نسبت آنچه پاک و پاکیزه است بصیرت پیدا نموده مورد استفاده قرار دهد، اینجاست که جریان دیگر نعمات مختل می¬شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سخرلکم حقیقت علم است - اسدالله قاضي مرادي
در لفظ کلمه " علم " علاوه بر مفهوم لغوی آن، حقیقتی نهفته است که عبارت است از " سخرلکم " ، با این توضیح که، اگر قرار است تعامل بشر با طبیعت و بهره¬مندی از آن بر اساس شناخت پدیده¬های طبیعی و رمزگشائی از ناشناخته¬ها بنیان نهاده شود و به تولید علم و افزایش آن نزد بشر بیانجامد، باور و ایمان به این مهم که خداوند چنان طبیعتی را در دستان بشر به ودیعت نهاده شده تا با قدرت خدادادیش بر آن حاکمیت یابد، پرده از چیستی علم برمی¬دارد و به عبارت دیگر فلسفه علم رونمائی می¬شود، زیرا تنها با چنین تصوری برای علت غائی علم است که از علم وسیله¬ای می¬سازد برای تسخیر طبیعت توسط بشر، و اینکه تصور شود غیر از این چاره¬ای دیگر وجود دارد شکست حتمی است، نشانه¬های چنین شکستی در دیدگاه غربی برای فلسفه علم اندر تسلط بر طبیعت را به خوبی می¬توان در بیانات زیر مشاهده نمود:
الف) فیلسوف محیط زیست لین وایت(Lynn White)، در پیش بینی خود از شکاف بین انسان و طبیعت می‌گوید: "من شخصا گمان نمی¬کنم که اگر برای حل مشکلات¬مان از علم بیشتر و تکنولوژی بیشتری استفاده کنیم به سادگی بتوانیم از ضربات فاجعه آمیزبوم شناختی(Ecologic) جلوگیری کنیم و عبور از آستانه‌های ادراک که برای دادن پاسخ مناسب به این مشکلات لازم است تا، بشریت به مرزهای اخلاقی جدیدی رهنمون شود، احساس وابستگی متقابل و بهم پیوستگی جهانی شکل گیرد و به تدریج نضج یابد، برای مثال، انسان دریابد که استفاده از اتوموبیل در هر جای دنیا، ثبات جو را در همه دنیا به هم می‌زند و یا می‌فهمند که فقر و مقروض بودن مداوم کشورهای جهان سوم، سایه خود را نه فقط در آن کشورها بلکه در جوامع صنعتی نیز خواهد گسترد. سیاست گذشته کشورها که مبتنی بر تعقیب تنگ نظرانه منافع اقتصادی و سیاسی ملی بود، از بین رود و چیزی مغایر با زمان و امری غیر منطقی تلقی شود".
ب ) جرمی برچر(Jeremy Brecher) تاریخ‌دان در سال1988 می¬نویسد: " این دومین انقلاب اکولوژیک...مجبور است اعلام کند که حفاظت از شرایط ضروری برای زندگی بشر بسیار مهمتر از افزایش قدرت ملی تک¬تک کشورها و یا افزایش ثروت خصوصی افراد است. برای اینکه عکس العمل موثری در مقابل خطراتی که محیط زیست جهان را تهدید می‌کنند نشان داده شوند باید درک بشریت از رابطه‌اش با نظام‌های طبیعی کره زمین از یک آستانه جدیدی که حاوی تغییر جهت‌های ادراکی بسیار عمیقی است بگذرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : اسدالله قاضی مرادی
امتیاز داوران :