● ملک و ملکوت هر دو در دست خدا -
علي دانشور
هم ملک و ظاهر هر چیزی در دست خداست و هم ملکوت و باطن هر چیز
بنابر این می توان گفت: بین صدر سوره «مُلک» با ذیل سوره «یس» تقسیم ظاهر و باطن است
خدایی که منشأ برکت است، ظاهر و مُلک به دست اوست : ( تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ ... ) ملک - 1
خدایی که به باطن و غیب آگاه است ملکوت به دست اوست : ﴿ فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ ... ) یس - 83
در آیه پایانی سوره «یس» سخن از ملکوت و باطن است بنابر این، آنجا جای "تبارک" نیست، آنجا جای "سبحان" است. ( فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ ... )
در آیه ابتدایی سوره «ملک» سخن از ملک و ظاهر است بنابر این ، اینجا جای برکت و " تبارک " است، جای " سبحان " نیست. ﴿تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ ... ﴾
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : بر گرفته از تصویر آیت الله جوادی آملی |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : خداوند |
گوینده : علی دانشور |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فرمانروایی از شئون الهی است -
علي دانشور
سر منشا برکت و زوال ناپذیر آن ذاتی است که:
هم فرمانروایی آسمانها و زمین متعلق به اوست ( له ملک السماوات و الارض ، فرقان 2)
هم فرمانروایی ( علی الاطلاق ) به دست اوست ( بیده الملک ، ملک 1)
هم شریکی برای او در فرمانروایی نیست ( لم یکن له شریک فی الملک ، اسراء 111)
و هم مالک فرمانروایی ها اوست ( مالک الملک ، آل عمران 22 )
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : بررسی شخصی در قرآن کریم |
قالب : فلسفی |
موضوع اصلی : مالکیت خداوند |
گوینده : علی دانشور |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خواص. و ثواب سوره ملک -
داريوش بيضايي
سوره ملک در مکه نازل شده و سی آیه و سیصد و سی کلمه و هزار و سیصد حرف است.
در خواص و ثواب تلاوت سوره ملک ابن بابویه از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود هر کس بر میت سوره ملک را قرائت کند هنگامیکه وارد میکنند و میت را از عذاب قبر و نکیر و منکر که داخل قبر میشوند منع پس کند و برای سوال به آنها گوید شما نمیتوانید از من سوال کنید چه این شخص بر قبر من ایستاده و سوره ملک را قرائت نموده.
در خواص قرآن از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده فرمود این سوره نجات دهنده است از عذاب قبر و هر کس آن را حفظ نماید مونس او باشد در قبر و عذاب را بر طرف کند از او تا روز قیامت و شفیع او گردد نزد پروردگار تا داخل بهشت شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : سوره ملک |
گوینده : بیضایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنی لغت تبارک -
علي باقري
تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
بنده تمام ترجمهها را یکییکی بررسی کردم دیدم در ترجمهی این آیه یک پایکار میلنگد؛ زیرا هرکسی حواسش در ترجمه به سمت تبارک الذی: به معنی پربرکت است کسی» رفته و ترجمه نتوانسته ادای مطلب کند. اگر معنی امروزی تبارک را در اینجا در نظر داشته باشیم آیه در ترجمه دچار مشکل خواهد شد. ما برای ترجمهی این آیه باید به سراغ ریشهی واژهی تبارک برویم تا ببینیم منظور از تبارک و پربرکت بودن در اینجا چیست؟
تبارک از ریشهی بَرَکَ میباشد و به معنی زانو زدن شتر و ماندگار و ثابت شدن و سکنی گزیدن آن در یک مکان میباشد و برکه آب را هم ازآنجهت برکه میگویند که آب در آن ثابت مانده، جابجا و جاری نمیشود؛ و به بعضی از چیزها ازآنجهت بابرکت میگویند که ماندگار است و نعمتی است که بهراحتی و مفت و بیجهت از چنگ کسی خارج نمیشود مثل پول پربرکت که بهراحتی و مفت از دست نمیرود و بهاصطلاح در جیب و در حساب کسی ماندگار است و بادآوردهای نیست که با باد برود و سفرهی پربرکت هم نعمتش ثابت است و هیچوقت خالی نمیشود و الخ...
برک: (بَرَکَ –ُ بِرُوکاً و تَبراکاً و بَرّکَ و إستَبرَکَ)( البَعیرُ: شتر روی زانو نشست (بَرَکَ) بِلمَکان ِ: ماندگار شد، سکنی کرد، اقامت کرد (المنجد)
با توجه به ریشهی واژهی تبارک آیه در کل این معنی را میدهد.
حکومت و پادشاهی بر ملک و عالم به دست کسی ( خدایی ) است که حکومتش زوال ناپذیر ، همیشگی و پایدار است (پادشاهی اش مثل حکومت پادشاهان و حکمرانان دیگر دست به دست نمی شود ) و او بر انجام هر کاری قادر و تواناست و قدرتی بالاتر از قدرت او نیست
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : منابع مختلف و تدبر شخصی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : برکت |
گوینده : علی باقری |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.